Voorstellen..

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Hansio, 6 aug 2019.

  1. Hansio

    Hansio

    Lid geworden:
    6 aug 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Winschoten
    Goedendag allemaal.


    Laat ik mij eerste even voorstellen, mijn naam is Hans en ben sinds kort met vervroegd pensioen.

    Ik heb altijd oldtimers als hobby gehad, maar dat is door een hernia operatie niet verstandig meer. Mijn vader bouwde (tot 1999) stoomtreinen (ook miniatuur stoom/kolen../gas) en aanverwante rijtuigen dus draaien en frezen “kijken” is mij niet vreemd .

    “vroeger” :p op de LTS wél een héél jaar.... aan metaalbewerken mogen ruiken, dus eigenlijk zit mechanica gewoon vast in mijn DNA.


    Nu, dat ik wat meer tijd heb, wil ik zélf wat gaan creëren waarbij ik hink op 2 mogelijkheden. 1) een ouderwetse Landrover 88 en

    2) de amerikaanse half-track uit WW2. ( favoriet )

    waarbij ik voorzichtig 1:8 of 1:10 in gedachten heb.



    Na veel rondkijken (ook hier op dit forum) heb ik een kleine draaibank en freeskolom gekocht en ben nu toe aan “wat moet er bij” vandaar mijn registratie op dit forum omdat ik mij héél bewust ben dat ik nog VEEL moet leren.. en hoop dat jullie het er bij mij in willen stampen...

    Alle informatie is welkom :)

    mvgr

    Hansio
     
    rubenbosman vindt dit leuk.
  2. janschi1

    janschi1

    Lid geworden:
    30 sep 2005
    Berichten:
    60
    Hoi Hansio
    Wat de schaal betreft is het belangrijk te weten wat je wilt. Je zieet veel plaatsvinden op schaal 1:16, en 1:8. Als je ooit mee wilt draaien in dat soort groepen of evenementen is het beter om die schalen aan te houden. Het is maar een tip.
    Als je individueel rijdt kun je het zo gek maken als je wilt.
    Groet
     
  3. Hansio

    Hansio

    Lid geworden:
    6 aug 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Winschoten
    Bedankt voor je reactie Janschi1,
    1:16 is voor mij "te klein" dus twijfel ik nog 1:8 of 1:10. Je hebt een goed punt met 1:8 daarom had/heb ik deze in overweging. Ik moet nog een benadering maken over het te verwachten gewichtsverschil. (Alu of messing telt óók zwaar mee).
    Ik moet het zelf kunnen behappen via een draaitrap/versjouwen... :( en mijn leeftijd in ogenschouw....
    mvgr
     
  4. janschi1

    janschi1

    Lid geworden:
    30 sep 2005
    Berichten:
    60
    Ik begri
    Ik begrijp je helemaal, ik zag vandaag nig modellen van 600 kg. Dat zijn complete auto,s qua gewicht.
    Ik vind het wel mooi, maar ik woon in een appartement en zie me nog niet in de lift met zo n bakbeest.
    Groet Jan
     
  5. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    1/16 is qua prijs en gewicht echt wel het leukst.
    groter is makkelijker bouwen maar een stuk moeilijker te versjouwen
     
  6. Hansio

    Hansio

    Lid geworden:
    6 aug 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Winschoten
    Hallo Marc,
    Bedankt voor je input. 1:16 heb ik net even van papier geknipt om een idee te krijgen.
    Deze half-track is "in het echt" 6mtr 20 en zou dan op :
    L=39cm B=14 cm H=14 cm uitkomen, en daarmee wel mooi zijn, maar zoals je aangaf lastiger zijn te bouwen.
    1:8 komt bij mij dus op wat te groot, maar als ik later "mee wil doen" zal het tóch 1:8 of 1:16 moeten worden.

    Ik begrijp dat jij een 1:16 fan bent.
    Kan jij een slordige schatting geven over het gewicht waar ik waarschijnlijk op uit ga komen met 1:16 ?? (en dan messing of aluminium) net waar jouw ervaring zit.
    Ik snap dat het een indicatie zal zijn, maar het zal mij helpen bij mijn definitieve beslissing.

    Bedankt alvast
    Hansio
     
  7. janschi1

    janschi1

    Lid geworden:
    30 sep 2005
    Berichten:
    60
    Een Leopard 2A6 full metal weegt 8 kg
     
  8. Hansio

    Hansio

    Lid geworden:
    6 aug 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Winschoten
    Ok, bedankt voor de indicatie Janschi1, als ik dan slorig reken.. en bedenk dat de halftrack meer lucht (0.5 factor?? ) dan pantser is... kom ik toch snel op 30Kg uit.... brrrrr :frustie:
     
  9. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
  10. Hansio

    Hansio

    Lid geworden:
    6 aug 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Winschoten
    bedankt voor de link... mooie details daar :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina