Voorstellen

Discussie in 'Ornithopters' gestart door Nanni, 5 mrt 2007.

  1. Nanni

    Nanni

    Lid geworden:
    5 mrt 2007
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Zwolle
    Al een tijdje zwerf ik rond op dit forum en vandaag heb ik mij aangemeld als nieuw lid van het forum.
    Ik ben 65 jaar. Op mijn 10'jaar (1951) ben ik begonnen met de modelbouw van vliegtuigen. Enthousiast heb ik dat gedaan tot 1963. Vele modellen gebouwd en aan wedstrijden mee gedaan (niks gewonnen). Door mijn vervolg studie en werk raakte dit op de achtergrond. Wel heb ik nog een aantal jaren zweefgevlogen (C-brevet). Nu ben ik met pensioen en probeer mijn kleinkind ook aan de modelbouw te krijgen. We zijn lidgeworden van de modelbouwclub en we hebben samen ons eerste zwevertje gemaakt. Echter heeft het virus mij weer te pakken en wil ik toch weer wat gaan bouwen.
    Er is ondertussen veel veranderd. De modellen zijn slanker geworden, R.C. is algemeen geworden en er is veel nieuw materiaal.
    Een uitdaging denk ik gevonden te hebben in het bouwen en laten vliegen van ornithopters. Op dit moment ben ik mij aan het inlezen en geniet van al de nieuwe kennis op dit gebied. Ook heb ik veel van jullie verhalen en ervaringen gelezen. Fijn dat ik niet op scratch nivo behoef te beginnen.
    Mijn plan is nu om nog wat verder in te lezen, de goedkope eagle (van quartel) te bouwen en mee te rotzooien, daarna misschien de ornithopter van Kurt Saupe en dan verder naar het uiteindelijke doel, een klapwiekzwever.
    Als je nu mijn naam tegen komt weet je een beetje wie daar achter zit. Ik hoop nog veel van jullie te mogen leren en waar het kan zal ik jullie weer bijstaan.
    Nanni
     
  2. Gilbert

    Gilbert Guest

    Succes ermee. Ik ben begonnen van 0 (geen vlieg ervaring) en als de orni voor eerst vliegt dan is dat een geweldig gevoel. Mijn eerste orni is ook de goedkope van Quartel, maar het plan is een volledige zelfbouw orni.

    --> Straks hebben we een echte orni-kern!

    Gilbert
     
  3. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Nanni, welkom op dit forum :wink:

    Ik ben begonnen met modelvliegen omstreeks 1960. Ik was toen dus ook 10 jaar, een lijnbestuurd model van supermarkt "de Gruyter", met een dieselmotortje Webra Record 1.5cc, misschien ken jij die naam ook nog wel :wink: Ik woonde toen in Kampen.
    Daarna eigenlijk nooit meer gestopt met modelvliegen, zelf zenders en ontvangers gebouwd, met vanalles gevlogen en ook aan wedstrijden meegedaan.
    Nu dan beland bij de ornithopters, een nieuwe uitdaging, heel anders dan gebruikelijke modelvliegtuigen.
    Erg leuk om langzamerhand te ontdekken wat belangrijk is om zo'n ding goed te laten vliegen.
    De Eagle is een prima start, met 50 euro lijkt het misschien een goedkoop ontwerp, maar dat is niet waar, je krijgt voor dat geld goede materialen, mooie tandwielen, kogellagers, aluminium freesstukken etc.
    Oorspronkelijk was de prijs meer dan 200 euro, ik vermoed dat de verkoop niet goed ging en ze daarom er vanaf willen :wink:

    Wat bedoel je met een "klapwiekzwever?"
     
  4. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Wellicht binnenkort de eerste "Benelux Orni Meeting?"
     
  5. Nanni

    Nanni

    Lid geworden:
    5 mrt 2007
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Zwolle
    Bedankt voor jullie positieve reacties.
    De Webra Record 1.5 cc heb ik ook gehad en heeft mij veel plezier gegeven. Ik denk dat we nog een hele tijd door kunnen gaan met herinneringen uit die tijd op te halen, maar dat doen we een keer bij een orni-treffen.
    Een "Benelux Orni Meeting?" lijkt mij een leuk idee.
    Met een “klapwiekzwever” bedoel ik een orni waarvan je de “motor” alleen gebruikt om omhoog te komen (als voortstuwing), daarna uitschakelt en als een zwever verder gaat. Zoiets als een “wakefield” (rubbermotor). Bij de Eagle gebruik je het klapwieken om zowel vooruit te komen als wel te klimmen. Als ik mij goed heb ingelezen is, bij een membraam vleugel zoals de Egle dat heeft, de lift in de neergaande slag ongeveer even groot als de negatieve kracht bij de opslag. Je houdt bijna alleen de aandrijfkracht over. Door nu de vogel wat opwaarts te richten ontbindt je de aandrijfkracht in een lift component en een aandrijfcomponent. Althans zo heb ik dat begrepen. Als dat anders is moet je mij maar corrigeren.
    Met een actief getwiste vleugel, zoals die van Albert Kempf (France 1998), die ik zelf heel leuk vind, http://www.chez.com/truefly/Images/trueflya.htm of van Horst Händel (1994) http://www.chez.com/truefly/Images/trueflya.htm of zoals beschreven door Horst Räbiger (EV1 t/m EV7) http://ornithopter.de/english/index_en.htm of uit de dissertatie van Beverly Beasley https://drum.umd.edu/dspace/bitstream/1903/3755/1/umi-umd-3593.pdf hou je een lift component over en kan dit de vogel dragen en laten stijgen.
    Ik kan mij voorstellen dat je een wedstrijd kunt houden waarin je de vleugels een bepaalde tijd mag laten klapwieken en daarna in de zeefstand zet. Stel je eens voor wat er gaat gebeuren als je alleen het vleugel oppervlak, het aandrijfvermogen en de aandrijftijd van de motor voorschrijft in een reglement. Wat voor uitvindingen zou je dan te zien krijgen! Of doen jullie al zoiets?
    Maar voorlopig ben ik nog lang niet zo ver, maar dromen doe ik nu al! Eerst maar eens bouwen.
    Nanni
     
  6. Gilbert

    Gilbert Guest

    Goede info. Zal het proefschrift zeker nalezen.

    Ivm met opgaande en neerwaartse beweging. Kurt Saupe heeft ooit kleppen ingebouwd die ervoor moeten zorgen dat er meer lift ontstaat. Als mijn Eagle goed vliegt, dan wil ik daar eens verder naar kijken.

    Een Benelux meeting, een apart topic? Iets voor deze zomer? Ik heb zeker interesse
     

Deel Deze Pagina