Voorstelrondje

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door MdeWaard, 11 feb 2021.

  1. MdeWaard

    MdeWaard

    Lid geworden:
    11 feb 2021
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Leiden
    Hi iedereen,

    Even voorstellen :bye:.Al jaren heb ik in mijn achterhoofd dat ik modelbouw een keer wil gaan proberen. Toen ik jong was was ik in de ban van de Lord of the Rings-trilogie. Ik ben toen behoorlijk lange tijd losgegaan op de betreffende reeks van Deagostini. Denk dat het mijn ouders een klein fortuin heeft gekost, maar voor mij was het echt kosteloos vermaak. Na een tijdje werd het een beetje te gek (oftewel te duur volgens mijn ouders, logisch) dus ben ik er niet mee doorgegaan. Jammer.

    Mijn andere hobby was het verzamelen van die kleine modelscheepjes die je bijvoorbeeld vindt in souvenirwinkeltjes enzovoort. Op vakantie op Texel ging ik altijd op jacht, ik vond/vind het leuk om daarnaar op zoek te gaan en mijn collectie uit te breiden. Na vele jaren is ook deze hobby door verschuiving van prioriteiten verslofd.

    Nu ben ik, als inmiddels volwassen vent en kersverse vader, in coronatijd aangestoken met het modelbouwen. Naast een militair vliegtuigje in elkaar zetten met mijn vader toen ik klein was, heb ik hier totaal geen ervaring mee. De laatste tijd heb ik dus wat research gedaan over hoe je nou het beste aan deze hobby kan beginnen. Wat is een toegankelijk eerste project? Welke spullen heb je hiervoor nodig? Ik heb al wat kennis opgedaan. Waar ik vooral tegenaan loop is dat ik geen idee heb welk model nou echt goed is om te beginnen. Als ik kijk naar de Revell-modellen dan zijn alle interessante modellen (HMS Bounty en HMS Victory bijvoorbeeld) al behoorlijk complex naar hun eigen ratingsysteem. Maar is dit echt voor de ervaren bouwer of kan ik als beginner met vaste hand hier mij ook wel aan wagen? En is de moelijkheidsgraad puur m.b.t. het assembleren of ook het verven? Kan mij namelijk voorstellen dat verven vele malen complexer is dan het assembleren. Conclusie; ik wil graag beginnen maar heb echt geen idee hoe of waar :).

    De winkels zijn dicht dus ik kan niet de lokale hobbyshop inlopen om advies in te winnen, dus dit forum is denk ik the second best thing. Ik zie veel ervaren bouwers op dit forum (zelfs from scratch met alleen hout en zonder bouwtekening? Respect!), we zijn allemaal met weinig begonnen dus hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen!

    Alvast dank! :)
    Mark
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  2. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Plastic kan iedereen hoor:p:p, maar welkom op dit prachtige forum!
     
  3. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Ik heb er zelf niet eerder iets besteld omdat ik van tekening bouw, maar je zou eens op de site van Kolderstok kunnen kijken. Bij elk schip is aangegeven wat de moeilijkheidsgraad is. Misschien doen andere merken dit ook wel.

    Welkom als vers bootjesbouwer. Ik ben het net een jaar.
     
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Welkom Mark,

    Je vraag met wat je zou moeten beginnen is niet makkelijk te beantwoorden, de één is nu eenmaal handiger dan de ander. De moeilijkheid graad van modellen word aangegeven met sterren, waarbij één ster makkelijk is en 4 of vijf sterren zijn de pittige modellen. Ik geloof dat dit bij Revell ook zo werkt. Dus mijn advies zou zijn begin met iets eenvoudigs om te zien of je het in de vingers hebt en dan kan je dat langzaam opvoeren.... En als je iets hebt gekozen om te bouwen, dan kun je op het forum hier een bouwverslag beginnen waarbij je dan alle hulp krijgt aangeboden die je eventueel nodig hebt. Ik heb hier al heel wat beginners zien groeien... Dus gewoon durven beginnen, succes met je keus.
     
  5. MdeWaard

    MdeWaard

    Lid geworden:
    11 feb 2021
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Leiden
    Ja dat idee had ik dus ook al :p. Maar ik denk dus dat ik wel kan starten met een plastic model. Niet te duur dus dan kan ik ook veilig gaan ontdekken of ik het inderdaad ook echt leuk vindt ;P. Nou heb ik het forum al afgezocht maar ik kan niet echt een lijst vinden met benodigdheden. Natuurlijk verschilt dat heel erg per persoon. Wat ik tot nu toe heb is:

    - Revell penseelset
    - Vloeibare lijm met kwast.
    - Revell contact professionele lijm
    - Revell vijl, pincet, hobbymes en kniptangetje

    Ik denk dat ik nog zo'n snijmatje is en natuurlijk de verf. Qua verf wil ik niet alleen kleuren hebben maar ook middeltjes om details en bijvoorbeeld 'slijtage' toe te voegen. Wat zouden jullie aanraden?

    Mijn oog valt op de HMS Bounty, relatief groot dus zou denk ik te doen moeten zijn. Kan ik ook lekker aan de details gaan werken.
     
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik ben begonnen met een hamer, stanleymes, tangetje en een paar wasknijpers. Het groeit daarna vanzelf wel aan.
     
  7. MdeWaard

    MdeWaard

    Lid geworden:
    11 feb 2021
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Leiden
    Ik wil daar idd ook mee beginnen. Wat raden jullie aan qua verf? Lees veel goede dingen over Revell's eigen verf maar ook van Vallejo. Daarnaast heb je nog heel veel middeltjes als voor detailwerk en finishes enzovoort.
     
  8. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Een plastic model bouwen kan ook leuk zijn, maar ik denk dat het uiteindelijk niets zegt of je het ook leuk vindt om met hout te spelen.
    Dat laatste is geeft overigens waarschijnlijk veel meer voldoening, uitdaging en plezier.
     
  9. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Ja, er zit wel een groot verschil tussen plastic en houten modelbouw.
    Het verschil zit hem dat je bij een plastic model je alles uitsnijd en dan gelijk in elkaar kunt lijmen. Er hoeft niets aan bewerkt te worden. De romp bestaat vaak uit twee helften die tegen elkaar gelijmt worden.
    Met houten modelbouw krijg je overdreven gezegd een doos met latjes, rondhouten en wat ornamenten en daar moet je dan een schip van zien te maken. Iedereen kan dit, maar je moet soms wat meer geduld hebben en gewoon goed de tijd ervoor nemen.
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  10. MdeWaard

    MdeWaard

    Lid geworden:
    11 feb 2021
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Leiden
    Aahja, begrijpelijk. Het voelt nog even als drempel om met hout aan de slag te gaan, ook omdat ik zie dat het over het algemeen best een stuk duurder is.

    Ik geloof gelijk dat het compleet anders is! Ik denk dat mijn volgende boot dan wel een houten wordt :), maar eerst even kijken of ik de modelbouw-hobby inderdaad zo leuk vindt (weet bijna zeker van wel ;) ). Ik ga binnenkort maar eens het een en ander aanschaffen en gewoon priegelen :).
     
    TIMBERWOLF en Ronk vinden dit leuk.
  11. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
  12. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Zeker.. ik probeerde laatst een auto te bouwen en alles onder de lijm.. heb dat ding in de kast gepleurd en ben snel weer aan mijn schip verder gegaan.
    Plastic is niets voor mij.
    Ik bouw nu een jaartje en ben aan mij 3e houten model bezig.
    Ik zal je adviseren om met iets te beginnen dat kinderlijk eenvoudig te bouwen is.
    Bv. De BlueNose2 van Constructo. Van hout dan wel.
    Een leuke kit met wat verf, tangetje, schuurblokje en wat ander klein gereedschap erin. Kost een tientje of 8 geloof ik.
    Hier hoef je geen planken te buigen en spanten te lijmen maar de romp zit in 1 blok voorgevormd in de doos. Lik verf erover, het dek opbouwen en wat klein tuigage werk.
    Dit was ook mijn 1ste kit en heb ik met plezier gemaakt. Van daaruit ben ik steeds een stapje moeilijker gegaan.
    Van scratch bouwen is ook niet voor iedereen weggelegd denk ik. Of je moet al heel wat jaren ervaring hebben.
     
  13. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik adviseer je toch Enamel verf van Humbrol over vergelijkbaar merk.
    Blijft langer mooi en slijt minder snel.
     
  14. Nagelbank

    Nagelbank

    Lid geworden:
    2 dec 2021
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Brabant
    Ikzelf ben nu bezig met 1:35 tanks. De bedoeling is in de toekomst mezelf te gaan verdiepen in dioramas.
    Thema's : WW2, Vietnam en Afganistan.
    Plastic modelbouw is niet meer wat het geweest is. Modellen worden zeer realistisch nagebouwd met heel veel detais.
    Een goede kwaliteit kit neemt toch al gauw 2 maanden in beslag.
    Vooral het verweren neemt een hoop tijd in beslag.
    Een beetje leuke diorama kan zomaar 2 jaar kosten( ligt aan de grote en ent thema wat je wil maken). Het kost ook we aardig wat € om een mooie diorama te maken. Ik had uitgerekend wat ik van plan was een kleine 400 euro aan materialen, verf en een mooie kit om te bouwen.
    Ik heb zelf de Flakpanzer Gepard A2 gebouwd en die kit kost al 65 euro.
    Heel veel plezier met bouwen.
     

Deel Deze Pagina