VOR bouwverslag; plug, mal, romp, dek, zeilen, kiel en klaar

Eind 2005 hebben Frank, Jeroen en ik besloten om te beginnen met de bouw van een VOR-70 op schaal. Dankzij tekeningen van Francesco Bussi, en de printer van Thomas uit Hoofddorp konden we beginnen. De tekening is van de Ericsson, wellicht later nog eens de ABN-bouwen. We zijn begonnen met het bouwen van de 'plug', hiermee maak je feitenlijk een romp van hout, waar je later je mal op gaat maken. Maar eerst de voorbereiding:

De tekening aan de muur, en de nieuwe figuurzaagmachine geinstalleerd:
vor.jpg


Als eerste stap de spanten uitknippen, en hier weer een randje van 4mm afhalen, want het balsahout wat daar straks opkomt is ook 4mm:
vor%20001small.jpg


Dan alle spanten plakken op een plank multipex (4mm dik ):
vor%20003small.jpg


en na een paar uur noeste arbeid de spantjes uitgezaagd:
vor%20005.jpg

vor%20006small.jpg


Vaders had zin om een stuk betonhout op wat balken te lijmen en schroeven, dus we hadden meteen een bouwplank om de spanten op te zetten:
vor%20009small.jpg


Om dat netjes en recht te doen, de volgende oplossing, belangrijk is dat je alles precies in het midden uitzet:
vor%20011small.jpg


Nu krijg je een klein beeld van hoe het schip gaat worden:
vor%20013small.jpg
 
het complete bouwteam bij elkaar geroepen, tijd voor het eerste latje:
vor%20017small.jpg


die je overigens snijdt van 4 mm dik balsa hout, en met een 'stripper' op een breedt van 8mm maakt;
vor%20021small.jpg


met secondelijm (gel, lekker makkelijk, maar 6 potjes nodig...) op de spanten lijmen:
vor%20025small.jpg


waarbij het steeds mooier wordt:
vor%20027small.jpg


klein detail, en een correctie uitgevoerd, als je een spant één millimeter tekort zaagt zie je meteen de problemen.
vor%20029small.jpg
 
op het punt waar de rondingen niet netjes te doen waren met 8mm breedte zijn we doorgegaan met 4mm, en dan komt het einde in zicht:
vor%20038small.jpg


en dan eindelijk, dicht.........
vor%20039small.jpg

vor%20043small.jpg


netjes het kontje afzagen:
vor%20046small.jpg


en het leukste werk voor de specialist, schuren........
vor%20047small.jpg


met een mooi resultaat;
vor%20049small.jpg


nu een glasmatje met hars erop:
vor%20051small.jpg


en een dag laten drogen.............
vor%20052small.jpg


volgende stap...........plamuren en schuren.........
 
en dat schuren en plamuren is dan weer het minst leuke werk.....zal iedereen bekend voorkomen:

vor%20053small.jpg


vor%20054small.jpg


vor%20055small.jpg


zijn we nog wel een paar uur mee bezig. Maar als het nu goed glad en strak wordt, is de mal ook meteen goed........
 
Schitterend gedaan en een erg mooie reportage,is reclame voor de modelbouw,

succes verder groet uit Belgie
 
eh, nieuw topic maken, waarin je ingaat op de andere manier van bouwen? leuk om naast elkaar te zien! succes! ik zal onze titel iets aanpassen.
 
dan zal ik binnenkort ook een nieuw topic maken ,de bouw wijze verschilt nogal van normale hout of schuimbouw, ik hoop dat het goed gaat :lol: .
zodra ik het weet zullen foto's online komen, mislukking of niet :P

verder ziet de boot van jullie er prachtig uit!, kan niet wachten tot ik zo ver ben,

groeten johannes
 
Bouwteam,
Goed te zien dat het "behang" goed terecht gekomen is.
Ga zo door.
Ben reuze benieuwd naar het eindresultaat.

Gr Thomas
 
en vandaag maar weer eens verder gegaan met schuren, plamuren, schuren.....

na een paar keer schuren en plamuren de 'platte' plekken op de romp gemarkeerd:
vor%20057small.jpg


om hier dan een lekker dikke laag plamuur op te zetten, en vlak te maken met een strooklatje:
vor%20058small.jpg


ik zou nog een aantal plamuur en schuurfoto's kunnen plaatsen, maar ik geloof dat iedereen wel duidelijk is dat we daar nog wel even mee bezig zijn.......
 
Het beste kan je met een lange plank schuren die over 3 a 4 spanten komt.
Hier heb je schuurband schuurpapier voor nodig maar met een klein blokje zoals een paar foto's hoger blijf je aan de gang.

Plank van 6 a 7 cm breedte bijvoorbeeld schuurpapier hier op de kopse kant vastnieten.
Dan in de lengte richting schuren.

Veel succes.
 
@Jan: eigenlijk een hele goede tip, ik blijf nu ook schuren en plamuren met een paar kuiltjes, die er niet uit te krijgen zijn!

ik zal morgen de vorderingen posten.

mvg Robert
 
Het lijkt me dat er erg veel plamuur gebruikt wordt, gewoon om een paar putjes te vullen. Beter een paar keer zuinig plamuren, dan één keer dik. Voor de rest ziet het er prima uit, altijd prachtig, hoe met veel ellebogensmeer, een mooie romp tot stand komt.
Is de betimmering van de romp in balsa?
 
Ook nog een tip (voor jullie een beetje laat...)

Als je redelijk stijve plamuur hebt, kan je deze met een fijnvertande spaan opzetten, en laten harden. Zo krijg je allemaal rillen op de romp. Op deze manier hoef je maar de helft van de plamuur te schuren om de boel mooi strokend te krijgen. Daarna kan je de nog aanwezige rillen vullen met een tweede laag plamuur, en afschrapen over de rillen.

Idd schuren met lange planken, van varierende stijfheden. Veel boten worden eerst in de lengte strak gemaakt, dan in de breedte (slappe plank nemen dus). Daarna weer in de lengte. Dit soms wel 4 keer herhalen.

Nog een tip, maar op schaalboten moeilijker uitvoerbaar:
Neem een oude TL lamp (of iets anders wat licht en recht is) en schuif hiermee over het oppervlak. Schuif je nu over een bobbel, dan zal je voelen dat de tl lamp hieroverheen kantelt. Markeer de plek met potlood. zo de hele romp controleren. De aangetekende plekken kan je nu te lijf gaan met de schuurmachine / schuurpapier). (deze stap wordt vaak als eerste gedaan. Voor het echte strakmaken heb je niets aan een schuurmachine)

Nog een kleine tip:
Gebruik voor het afwerken van de romp een goede lak welke je strak op kan zetten, zonder sinaasappel of andere ellende. Mocht dit wel gebeuren, kan je nog een keer naschuren met korrel 1200 tot 2000, en daarna polijsten.
Laat de lak minimaal 7 dagen uitharden, alvorens met polyester aan de slag te gaan. Anders kan je voor nare verrassingen komen te staan. (vooral vastzitten in de mal). Hierna kan je de lossingswas aanbrengen. (gebruik geen PVA, dit geeft geen hoogglans)
Houd rekening met de krimp van polyester, deze is aanzienlijk. (er zijn krimvrije mallenbouwsystemen, als je interesse hebt moet je maar een contact opnemen)
Zet dus een laag gelcoat op (nergens te dun, nergens te dik) en laat deze goed uitharden. Eventueel een tweede laag eroverheen. (gelcoat zal altijd wat plakkerig blijven, dit hoort). Hierna een laag vlies met polyesterhars opzetten, en deze goed ontluchten en laten uitharden. Nu kan je eventueel achtergebleven luchtbelletjes open snijden en vullen me een drupje hars. hierna schuren en een lichte laag CSM opzetten. Wederom laten uitharden. hierna kan je zwaardere CSM opzetten, tussen elke laag laten uitharden. Ik denk dat voor een bootje van 1,3 meter een laag of 2-3 genoeg is.
Breng versterkingen aan op kielbalk en deklijn, en los de mal. Deze kan je nu eventueel ook weer oppolijsten.
 
@Zinnia
Op een van de laatste foto's wordt idd erg veel plamuur gebuikt. Op plaatsen waar veel plamuur op de romp zit zaten deuken. Die hebben we dik opgezet zodat we die eruit konden schuren.
kleine plekjes smeren we natuurlijk niet zo dik omdat dat we dan teveel moeten schuren(daar word je niet vrolijk van) en het is zonde van de plamuur.

@citrorob
Wij gebruiken ployester plamuur.

@skiff
Bedankt voor je tips erg bruikbaar allemaal.
Even een vraagje: Kun je de mal niet beter van Epoxy maken?
Wat is CSM?

Groeten
Jeroen
 
@ micromagic, sta mij even toe te antwoorden op uw vraag. Epoxy en polyester hebben elk hun voor-en nadelen. Nadelen van epoxy: duur, geen gebruik van gelcoat mogelijk, geen speling mogelijk in verhardingstijd. Epoxy rendeert alleen met het gebruik van carbonvezel, omdat het sterker is. Nadelen van polyester, behalve de reuk, geen. Misschien heeft Matthijs nog andere argumenten.
 
ik laat mij in deze materia graag voorlichten! heb geen ervaring met epoxy op polyester. Dit is voor mij ook een leerproject, al dat plamuur is prima om bouwfouten weer te corrigeren...........Het leukste en lastigste is om de neus recht en strokend te krijgen, vanavond daar eindelijk een beetje vordering mee gemaakt!
 
Back
Top