VOR bouwverslag: schuimen plug + mal + volvo70

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Robert H., 16 jan 2006.

  1. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    hallo,

    Ik bouw de plug van de mal op een andere manier dan Mattijs en vrienden. In plaats van houten latjes over de houten spanten te leggen vul ik de ruimte tussen de spanten op met isolatie schuim (redelijk fijne structuur).De tekeningen van de ABN-amro boten heb ik gekregen van Francesco Bussi waarvoor nogmaals mijn dank.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Op dit moment ben ik de punt opnieuw aan het doen omdat deze bij het nameten 1cm te kort bleek te zijn :? . Ook moeten de knikken nog iets beter er door komen weet iemand hoe je dit het beste kan doen?

    @skiff: dat poleisten hoe moet je dat precies doen, want het lukt mij nooit om de stukken dan terug in hoogglans te krijgen.

    ps: weet iemand hoe ik de links direct als foto kan weergeven? de Img knop werkt niet?

    EDIT: foto's staan er nu goed op

    mvg Robert
     
  2. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Heb je onderaan HTMLcode en BBcode AFgevinkt? In "Nieuw antwoord"?
     
  3. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    ja, maar dat doe ik altijd
     
  4. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    OK, zelf heb ik ook wel eens problemen, maar dan heb ik soms bij het Kopieren een spatie meegenomen of zo. Ik Plak altijd eerst, en dan ervoor [​IMG]. Zo dus. Overigens mooi werk, ik werk met latjes, maar een proef met schuim dringt zich op. Leg je hier nu een dun glasmatje over, om beter te kunnen plamuren?

    [​IMG]
     
  5. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    nee, ik was het aanvankelijk wel van plan, maar de polyester plamuur is volgensmij sterk genoeg. Al moet ik wel toegeven dat ik er een behoorlijke hoeveelheid plamuur gebruikt heb.

    mvg Robert
     
  6. micromagic 31

    micromagic 31

    Lid geworden:
    6 mei 2003
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Obdam
    Robert,

    Ziet er goed uit. Je romp heeft nu nog een platte neus, maak je die nu nog scherp of komt er later een rubber neus op?

    waar ga jij je mal van maken, polyester of epoxy?

    groeten
    Jeroen
     
  7. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    Jeroen,

    de neus word vervangen, het word een scherpe neus, maar de neus was 1cm te kort. Hie is de neus vervangen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Skiff gaat misschien met een leverancier van hem de mal maken. Ik neem aan met epoxy.

    Maar ik werk normaal gesproken zo veel mogelijk met epoxy omdat dat minder ruikt (zijn mijn ouders ook tevreden)

    mvg Robert
     
  8. Hi,
    I read about your discussion of poly or epoxy use....when using epoxy you must pay attention only because is skin irritant.....but poly is toxic.....
    It's true that the poly cost is low but is very dangerous.....and mechanically is worst...
    Ciao
    Francesco
     
  9. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    epoxy mag dan wel niet ruiken, dat wil niet zeggen dat het niet giftig is. ook epoxy dampen zijn giftig dus pas een beetje op :wink: je kunt er alergisch voor worden, en dat kun je beter voorkomen.

    verder zien die boten er heel goed uit :yes:

    Groeten Halmar
     
  10. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Als het er allemaal een beetje netjes uitziet, dan maken we de mal in ons lab, en wel van een speciale mallenbouw polyester. Deze polyester heeft een toevoeging, welke tijdens het uitharden net zoveel uitzet als dat de polyester krimpt. Hiervan worden o.a. de mallen van Jeanneau en Beneteau gemaakt. Ook hier in NL maken onze klanten er prima mallen mee. Ik heb er zelf al een aantal mallen van een motorbootje van gemaakt (voor demo-doeleinden), en deze zien er ook strak uit.

    Wellicht in een later stadium dat ik ook nog een epoxy mal bouw, met een epoxysysteem wat veel in de windmolenbladenmarkt (woordwaarde??) wordt gebruikt.

    Wat betreft polyester en epoxy:

    polyester stinkt (styreen). Derhalve binnenshuis eigenlijk niet te gebruiken. Wij hebben in het lab een behoorlijke afzuiging (3 kW)
    Je bouwt echter minder snel een allergie op, omdat de materialen waaruit polyester bestaat (ftaalzuur en styreen) weinig gelijkend zijn aan lichaamseigen stoffen.
    Epoxy hardt uit met verharders op basis van aminen, welke behoorlijk verwant zijn aan aminen die in het lichaam voorkomen. Derhalve kan je sneller een allergie krijgen, of andere ellende. Waarbij ik moet zeggen dat de laatste 5 jaar er enorm veel moeite is gedaan om het aantal vrije amine-groepen terug te dringen, en ook de uitstoot van aminen aan banden te leggen. Momenteel hebben we epoxyharsen in het assortiment welke minder dan 3ppm uitstoot geven, als er bijv een vloer van gestort wordt. Ook de epoxyhars welke Ruud Zandvliet gebruikt (L285 met Ha285 en 287) geeft zeer weinig problemen. (Ruud zwerft hier ook altijd op het forum).

    Over het polijsten:
    Laat anders maar, dan doe ik het hier. Met de hand is het nauwelijks te doen. Plus dat zelfs de beste polijstmiddelen nog niet goed genoeg zijn.
    Maar de romp moet natuurlijk wel strak zijn. een hobbel of een knik polijst je niet weg! Een lichte mate van sinasappel, een klein putje of een stofje is geen probleem. Een druppeltje op de oppervlakte ook niet.
     
  11. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    update: vandaag weer geschuurd en geplamuurd het begint er goed uit te zien, het knikje komt er goed uit. Nog een beetje moeilijkheden met het goed strokend krijgen van punt.
    verder ben ik ook begonnen aan de dekplug, dit zou in principe wat minder werk moeten zijn dat de romp.

    mvg Robert
     
  12. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    ik zal vanmiddag ook weer even met mijn romp aan de gang, het ziet er niet echt boot achtig uit nu :p
     
  13. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    hallo,

    ik zit met een klein probleempje, de boot is echt goed strak, alleen is hij volgens mij niet sterk genoeg, over het schuimt zit alleen een laagje plamuur.moet ik hier een glasmatje overheen doen en dan weer beginnen met plamuren en schuren? of zou het sterk genoeg zijn om een goede mal te maken? Ik heb eigenlijk niet zo veel zin in schuren en plamuren. al een beetje teveel gedaan.

    mvg Robert
     
  14. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Zelfs als het plamuur lost in de mal, is dat nog geen probleem. Dat peuter je er gewoon uit. Ga je een 2-delige mal maken? Dat lijkt me wel heel wat gemakkelijker om latere rompen te ontmallen. Uit welke winkel komt de polyester?
    http://home.tiscali.be/gilbertvl/pagina5.html
     
  15. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Strak is strak. Enige risico wat je loopt, is dat de houten spanten wat gaan tekenen, maar dat is later ook nog op te lossen. (mal maken, dikke romp maken, deze nogmaals strak schuren en spuiten, nieuwe mal maken)

    Maar erg groot is het risico niet. Het ding is tenslotte nu ook sterk genoeg om te schuren. Hij hoeft maar strak te blijven tot de mal is uitgehard...

    2-delige mal lijkt me niet nuttig, tenzij hij tegenlossend is. Ik heb in het algemeen meer problemen met te goede lossing dan met te slechte lossing.
     
  16. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    @skiff: oké dan proberen we het zo , ik moet eerst wel de onstane gaatjes opvullen waar schuim is weggevreten.

    @zinnia: ik ga geen tweedelige mal maken, de vorm van de romp is zelf lossend en je hebt ook geen naad in het midden van de boot.

    polyester en aanverwanten koop ik meestal bij vosschemie in borgerhout en bij polyservice

    http://www.vosschemie.be/vosschemie.be/index.php
    www.polyservice.nl

    mvg Robert
     
  17. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    update: ik ben nu bijna klaar met de plug, door de spuitplamuur zie je soms nog putjes en oneffenheden , die moeten nog bijgewerkt worden . En daarna gaat hij gespoten worden. Nu zie je de spandjes door de spuitplamuur heen, is dit een probleem?

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    de onderste foto is mijn dekplug in aanbouw, nog nooit gedaan een mal van een dek gemaakt , dus ik probeer het eens, iemand nog tips i.v.m scherpe randen ofzo?

    mvg Robert
     
  18. micromagic 31

    micromagic 31

    Lid geworden:
    6 mei 2003
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Obdam
    Wow!!! ziet er zeer goed uit.

    Wij hopen zondag de romp voor het grootste deel geplamuurd te hebben.

    Wat betreft de dekmal.
    Dat is iets waar ik erg tegen op zie.

    Je moet wel alle scherpe randen afronden omdat je anders je weefsel nooit strak in de hoekjes en over de randen heen krijgt.

    Groeten
    Jeroen
     
  19. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    @Robert als je een mal wilt maken zal je die spantjes weg moeten werken.
    Want doe je dat niet dan zal elke romp deze spantjes vertonen en om dat glad te krijgen moet je weet plamuren en daar wordt de Polyester/Epoxy romp alleen maar zwaarder van.
     
  20. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Voel je die spanten ook echt? Het kunnen ook gewoon matte plekken zijn, omdat de verf dieper in het hout trekt. Wel zeker zijn, want zoals terecht opgemerkt, anders blijven ze ook zitten op de boot.
     

Deel Deze Pagina