VOR bouwverslag: schuimen plug + mal + volvo70

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Robert H., 16 jan 2006.

  1. micromagic 31

    micromagic 31

    Lid geworden:
    6 mei 2003
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Obdam
    Robert,
    Goed bezig man!!!!!
    Het ziet er echt geweldig uit.
    Ik ben benieuwd naar vaar eigenschappen van de boot.

    Groeten
    Jeroen
     
  2. bart van es

    bart van es Guest

    egt gaaf 8O
     
  3. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    hallo ,

    De eerste proefvaart is geweest en het was als het aan mij ligt een succes :D . Het was s'avonds en het waaide eigenlijk wel redelijk een 3/4 bfr eigenlijk iets teveel voor een maiden maar ik kon het niet laten :D Dus bootje opgetuigt en in de haven van Stellendam te water gelaten eerst heb ik gevaren met de kantelkiel buiten werking, je merkt dat de boot veeeeeeel teweinig kielgewicht heeft hij ligt bijna constant op één oor. Daarna de kantelkiel maar in werking gezet en dat is echt een hemelsverschil de vaart zit goed in de boot 8O . Het overstag gaan lukt nog niet goed , de roeruitslag is iets te klein en ik het tacken met een kantel kiel is een kunst :lol: l ik heb ook een paar keer plat gelegen met de kantelkiel naar de verkeerde kant gekanteld niet goed dus :? Toen ik de boot uit het water haalde zat er redelijk wat water is , de afdichting romp dek is niet 100% , de kantel kiel is 100% waterdicht. Hierdoor heeft de zeilservo het laten afweten, ik heb deze direct uit elkaar gehaald en laten drogen ik denk dat dat wel goed komt. Nog even over het overstagprobleem , het kan misschien ook zijn dat de mast iets tever naar voor staat en de boot daardoor wat lijgierig is :?

    hier zijn een paar foto's

    [​IMG]
    dit was de doop van de boot voor een behouden vaart :D

    [​IMG]
    hier lekker zeilen met een gekantelde kiel

    [​IMG]
    oeps verkeerd gekanteld :oops:

    [​IMG]
    de rubberboot erbij voor als reddingsboot

    [​IMG]
    nog een keer op één oor, mensen kijken je raar aan als die boot opeens omgaat :D

    Er is nog een lijstje met dingen die verandert dienen te worden maar over het algemeen ben ik wel tevreden :D

    bedankt voor al jullie hulp zonder het forum was het niet gelukt denk ik !!!

    mvg Robert
     
  4. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Hoi Robert,

    Als ik je foto's zo zie.... dan wou ik dat ik ook al reeds in het stadium van de maiden zat. Helaas zit ik mij nog steeds een breuk te schuren op de plug (zoals je al zei: inderdaad geen lachertje bij deze temperaturen)

    Maar voor jou begint het er lekker goed uit te zien! Hopelijk heb ik mijn scheepje tegen volgende zomer ook klaar - ik krijg er in elk geval zin in als het dat zo op het water zie lopen ;)
     
  5. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    wat een boot, geweldig.
    mijn plug is nu bijna glad, gelukkig :wink:
     
  6. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Hmmm, en ik dacht er nog over om na het werk nog even naar de jachthaven te gaan... Had ik het geweten... (ik werk 500 meter van de jachthaven in Stellendam vandaan...)
     
  7. Hebben je het logo op de romp gespoten?
    Ziet er echt heel mooi uit

    Groeten, Ies
     
  8. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Robert,

    Hoe staat het met je kantel-systeem? Ik had al begrepen dat je winch niet krachtig genoeg is om de kiel onder hoek te laten kantelen?

    Hoe zit het met je afdichting? Nog problemen gehad met scheurend rubber? Of zijn de brommerbanden sterk genoeg?

    Heb zelf nog altijd niet besloten hoe ik het ga aanpakken in mijn project...
     
  9. Pendelaar

    Pendelaar

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    815
    Locatie:
    Valkenswaard
    Hoeveel kilo lood hangt er onder de romp ??
    Ik zie dat er ergens in dit topic geschreven is over 3 kilo maar hangt dit er ook onder.
    Ik kan nergens de bevstiging lezen door je zelf.

    Pendelaar
     
  10. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    @dazzler: De winch is wel sterk genoeg om de kiel onder 45° te kantelen als de boot niet al te schuin gaat. maar bijvoordbeeld als ik de kiel voor het helft heb gekanteld en er is een windvlaag en de boot loopt bijna uit het roer kan in niet direct de kiel volledig laten kantelen. Maar over het algemeen ben ik wel tevreden over de kracht van de winch.

    @pendelaar: Ik heb er nu iets van 2.0kg onder hangen. dit is goed tot een matig windje maar als de wind toeneemt moet ik er meer gewicht onderhangen of er minder zeil op zetten. de boot ligt met 2.0kg wel ongeveer op de waterlijn.

    Het logo is met stickervel op de boot geplakt. Ik had het ook kunnen spuiten.

    mvg Robert
     
  11. Pendelaar

    Pendelaar

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    815
    Locatie:
    Valkenswaard
    Dat is redelijk weinig als er onder een IOM al een slordige 2.5 kilo hangt.

    Heb de vraag ook gesteld omdat ik een M klasse heb waar nog wat lood onder moet komen te hangen en ik weet even niet hoeveel.....

    Pendelaar
     
  12. Yese Alex

    Yese Alex Guest

    hoi,

    in de kerstvakantie ga ik ook aan mijn vo70 beginnen. We maken eerst de boot uit hout, en daarna gaan we in de Tandtechniek verder met het maken van een gipsen mal en daaruit de boot zelf.

    ik zal jullie proberen op de hoogte te houden.
    Groetjes Alex
     
  13. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    hallo allen,

    Ik ben weer bezig met de Volvo70, ik heb een nieuwe manier om het kantelmechanisme af te dichten.
    Dit werkt goed, vandaag getest en er kwam geen druppel water naar binnen. Ook zit er veel minder speling tussen kiel en romp.
    Ik zal binnekort een foto plaatsen.

    Ik ben nu bezig aan een nieuw dekje, en was me aan het afvragen hoe kan ik goede afsluitluiken kan maken, zonder dat er drastische wijzegingen moeten komen in het ontwerp van het dek?
    Ook is waterdichtheid zeer belangrijk. Ik ben wel vanplan om met de vernieuwde volvo70 met veel wind te gaan varen :lol:

    mvg Robert
     
  14. johan k

    johan k

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    tuk
    hoi robert

    ik zat zelf aan deze oplossing te denken
    [​IMG]
    op deze manier heb je een makkelijk te openen luik dat waterdicht is

    op de plekken waar je niet zo vaak bij hoeft, roerkoningen enz.
    kun je dan een luik maken dat doormiddel van een pakking en
    schroeven wordt afgedicht
    ik denk dat ik er gewoon stikkerfolie op deze plekken over de luiken plak.
    dat is honderd procent water dicht
    [​IMG]

    groeten johan
     
  15. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    @Johan: Ik denk dat ik het ga doen met die afsluitbare dekseltjes, goed idee.

    Verder heb ik nog een maar foto's van het nieuwe kantel systeem. Ik ben bij de winch gebleven omdat je volgensmij zo het beste veel kracht kan overbrengen en ook nog de kiel snel kan kantelen. De winch komt uit Australie en is echt sterk (gevaarlijk sterk) :lol: die kiel kantelt nu heel snel en kan makkelijk in de uiterste positie gehouden worden.

    Ook bestaat het draaimechanisme uit twee buisjes die precies in mekaar passen en hierdoor het "schroefas effect" geven en tot nu toe helemaal waterdicht zijn.

    Ik kreeg de foto's niet rechtstreeks op het scherm, het lukte alleen via een link? EDIT: nu lukt het wel, ik had blijkbaar niet de volledige url gekopieerd. Bedankt!

    Vandaag heb ik twee malletjes voor de nieuwe loodbulp gemaakt van gips. Binnekort dan maar eens experimenteren met het smelten van lood e.d.

    [​IMG]


    Ik heb de winchophanging versterkt met carbon staafjes om te zorgen dat de winch goed gefixeerd is.
    [​IMG]


    [​IMG]
    Volgensmij is de kantelhoek wel genoeg :lol:


    [​IMG]



    [​IMG]


    De zeilservo is vervangen door een zeilwinch omdat ik vond dat de zeilservo wat teweinig kracht had om de zeilen goed te trimmen aan de wind.
    [​IMG]


    De nieuwe kielophanging geeft een stuk minder weerstand in het water, wat alleen maar positief is.
    [​IMG]

    mvg Robert
     
  16. MrSat

    MrSat

    Lid geworden:
    20 mei 2004
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Brabant
    Plaatsen van plaatjes bij je posting:

    [​IMG] en je hebt het plaatje in beeld

    linkplaatje?? -->met de pijl op de benodigde foto,(druk indien nodig nog een keer met de linker muisknop (plaatje wordt groter)) gaan staan en druk dan een keer op de rechtse muisknop --> ga naar eigenschappen/properties --> hierna kopieer alles (selecteer met de linkermuisknop(blauw maken)) wat achter het adress staat en zet [​IMG] in het forum.


    voorbeeld

    [​IMG]
     
  17. jean99

    jean99

    Lid geworden:
    29 okt 2006
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Dordrecht
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    @jean99: ik had de filmpjes al eens gezien maar dat filmpje van die varende boot met kantelkiel ziet er echt geweldig uit :p

    Vandaag de nieuwe loodbulp gegoten, alles is goed gegaan er zitten alleen een paar oneffenheden in maar die worden wel opgevuld met plamuur e.d.
    Verder nog de winch ingesteld met de computerzender.

    mvg Robert
     
  19. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Robert,

    Die winch uit Australie, zijn dat die winches van RMG? (Smartwinch 280 en Smartwinch 380 dacht ik?)

    Die zoek ik zelf ook aan te schaffen, zijn er hier in de benelux verdelers of heb jij die vanuit Australie laten overkomen?

    In dat geval zou ik wel eens willen weten hoeveel transport en invoertaks je hiervoor moet betalen ;) zodat ik niet voor onverwachte verrassingen kom te staan!
     
  20. VOR8

    VOR8 Guest

Deel Deze Pagina