Vorm van de zeilen...

• Topicstarter Topicstarter Rocco
  • Startdatum Startdatum
R

Rocco

Guest
Nou was ik pas een beetje aan het surfen en kwam ik op de site van http://www.micromagic.nl.

Wat mij opviel is de vorm van de zeilen...

De MM met de, volgens mij standaard zeiltjes...iets wat afgerond...
afb310.jpg

De MM met rechte zeiltjes...
afb311.jpg

Dit zal vast wel een reden hebben.
Het lijkt mij dat je met de rechte zeiltjes je oppervlakte van je zeilen ietswat verkleind en dus minder wind opvangt.

Heeft dit gevolgen voor de vaar resultaten, of word het puur voor het aangezicht gedaan?

Remco

:D :D ik denk dat je je vergist Remco ! :D :D

beide zeiltjes zijn volgens origineleafmetingen gesneden.

het beeld is vertekend doordat de foto niet haaks op het zeil genomen is
wat komt door de bolling van het zeil.

wel worden er binnen de MM klasse zelf profielzeilen gemaakt doormiddel van een mal of met behulp van een tekenprogramma.

groeten Jeroen MM-18

jeroenkok zei:
het beeld is vertekend doordat de foto niet haaks op het zeil genomen is
wat komt door de bolling van het zeil.
Owwww...nog niet zoveel zeil ervaring dat dat mij niet was opgevallen... :oops: , nou ik de foto's nog eens goed bekijk zie ik idd bij de blauwe zeiltjes die bolling erin zitten..

jeroenkok zei:
wel worden er binnen de MM klasse zelf profielzeilen gemaakt doormiddel van een mal of met behulp van een tekenprogramma.
Zitten er dan nog regeltjes aan vast over het totale oppervlakte en de vorm van de zeilen?
Heeft dit dan een duidelijke impact op het vaargedrag of is het minimaal?

Remco

Hoi Rocco,

In de (echte) wedstrijdzeilerij worden zeilen van verschillende snit gebruikt voor verschillende weersomstandigheden:
Hoe boller een zeil gesneden (en gestikt) is des te meer drukverschil er tussen loef- en lijzijde van het zeil wordt gecreeerd (wet van Bernouilly), bij zeilkoersen hoger dan halve wind en "hoe groter de kracht die de wind op het zeil uitoefent".
Het zal je wel opgevallen zijn dat bij "aan de wind" de boot in een vlaag schuin gaat liggen. Dat schuin liggen maakt het zeiloppervlak dat wind vangt kleiner (de hoogste bomen vangen de meeste wind).
Als je die 2 zaken kombineert volgt er uit dat je dus bij meer wind een vlakker gesneden zeil kan gebruiken, zodat je boot niet zo schuin gaat liggen en je dus lekker veel wind blijft vangen.

Lastig om het in woorden uit te drukken, maar ik hoop dat het duidelijk is (vraag anders maar verder).

In de wedstijdzeilerij zijn er dus bollere zeilen voor omstandigheden met weinig wind, en vlakkere zeilen voor veel wind (naast het feit dat je bij veel wind een kleiner zeil kan gebruiken).

Groeten,

Jeppie

Wat TS denk ik wil weten, is of er regelgeving is mbt het zelf maken van zeilen, en wat de maximum afmetingen dan zijn.

Persoonlijk hink ik op twee gedachten:

Zelf maken van zeilen zou verboden moeten worden. Het zelf maken van zeilen wordt op termijn een te kostbare zaak, omdat blijkt dat verschillende zeilvormen de prestaties nogal beinvloeden. Hierdoor lopen mensen naar professionele zeilmakers, en degene met de meeste munten, kan het meest aan zeilontwikkeling doen, en heeft dus meer kans op de overwinning.

Het zelf maken van zeilen moet toegestaan worden. Dit zorgt ervoor dat de leverancier geen dollartekens in zijn ogen krijgt als iemand een nieuw (kleurtje) zeil wil hebben.

Ik heb van beide kanten van de zaak mogen genieten, en ik zou niet weten waar ik de voorkeur aan zou geven:

Voor een zeiltje voor een optimist, een klasse waar relatief veel was toegestaan, betaalde ik / mijn ouders rustig 1100 gulden (in 1989 !!!). Deze zeiltjes waren helemaal uitgedokterd door een Franse zeilmaker, en waren erg snel.

Voor een zeil van een Topper Boss, een geheel "restricted" zeilklasse, betaalde ik in 1996 ongeveer 800 gulden. Het jaar daarop betaalde ik voor hetzelfde zeil 1777 gulden. Hierop had de importeur nog niet eens verdiend, ik heb van hem de inkoopfaktuur ook meegekregen....

Voor de simpele zeiltjes van een "fun" modelboot is het wellicht een idee om mensen zelf toe te staan zeilen te maken, maar bolling in zeilen te verbieden, danwel door het doek te manipuleren, danwel door zeilen uit meerdere panelen te maken.

Het groter worden van een klasse betekent ook dat er een fanatieke topgroep zich gaat vormen, welke zich meer en meer gaat bedienen van foefjes om harder te gaan. Aan de ene kant is dit leuk, maar aan de andere kant kan dit sfeerbepalend worden, wat niet altijd wenselijk is, en wat voor "de sfeer van vroeger" dodelijk is.

Foto 1 laat zeil in rust zien, ronding valt op.
Foto 2 laat daarentegen zeil in actie zien, achterlijk lijkt recht te zijn door wind in zeil!

@Skiff: MM gaat over RC niet over 1:1. MM-klasse is eigenlijk gewoon een leuke betaalbare RC-klasse. Low-budget staat wel voor op dus laten we het niet hebben over 1000-gulden-bedragen(we hebben nu Euries :wink: ) Een MM tuig hoeft niet meer dan 15 euro te kosten en dan praten we over een koostof 5mm vlieger stok van 5 euro waar je ook een fokkeboom en giek uit haalt. wat vliegerdoek van 8euro en 2 meter Dynemalijn wat je vaak wel kan bietsen bij sportviswinkel. Maar het kan nog goedkoper vervang doek voor bloemenfolie(ja inderdaad dat spul waar dat groen in zit wat je elk jaar met moederdag aan je moeder geeft).....Gratis!!!

En binnen de MM-klasse doen ze niet moeilijk over geprofileerde zeilen...als je maar lol hebt :D Maar volgens mij moet er beter gelezen en gekeken worden op de MM-site en zijn links

Met vriendelijke groet,

LaurenZ/ MM117

ps. kom anders de MM klasse van dicht bij leren kennen en ....Varen :D op 19 november op de de vaarlocatie van de HMBC

skiff zei:
Hierdoor lopen mensen naar professionele zeilmakers, en degene met de meeste munten, kan het meest aan zeilontwikkeling doen, en heeft dus meer kans op de overwinning.
Ach..dat is op alle gebieden qua racerij, auto's, boten, moters, snowscooters, en ga zo maar door.
De "teams" met het meeste geld zullen vaak als eerste de finishflag zien... :wink:

laurenz zei:
ps. kom anders de MM klasse van dicht bij leren kennen en ....Varen :D op 19 november op de de vaarlocatie van de HMBC
dus....16 november dus! :lol:
Ik denk wel dat ik ga komen ja...
Dan kom ik samen met No1uno(Marco), stond eigenlijk al op de agenda
sinds ik het op het forum heb gelezen...

euh..ff misschien brutale vraag. Er zullen vast wel mensen van het forum aanwezig zijn...
Zou ik dan eens een rondje mogen varen met de MM?
Ik heb al een paar keer met de boot van No1uno gevaren...maar die is best groot.
Ik wil eigenlijk een iets kleinere gaan kopen maar de MM vind ik eigenlijk iets te klein...

Ik wil hier verder niet iemand mee aanvallen, maar ik zit hier met
Marco en het valt ons op dat de vergelijking met de 1:1 niet altijd even
postitief word opgevangen. Nou zijn wij laast uitgenodigd bij de open dag van Marin...
En is het niet zo dat de Marin met schaalmodellen werkt om te testen op
alle omstandigheden om daar later een 1:1 van te bouwen, en is het
dan niet begrijpelijk dat als je de andere kant op werkt, en je dus van
1:1 naar rc bouwt, je de specifieke eigenschappen van een 1:1 als voorbeeld neemt.

Misschien dat we het niet snappen, maarja....dat gebeurt wel vaker :sniper: :wink: :lol:

Remco.

En binnen de MM-klasse doen ze niet moeilijk over geprofileerde zeilen...als je maar lol hebt

Dat is denk ik wel waar. Desalniettemin hoop ik dat in de toekomst bij wedstrijdjes de MM´s met de standaardzeiltjes moeten varen. Alleen zo blijft het een leuke klasse waaraan iedereen plezier beleeft. De lage drempel maakt de MM-klasse zo´n succes. Iedere toegestane modificatie aan de boot verhoogd de drempel om mee te doen.

Het gaat om de lol. :D

Eelco
MM28

Eelco (en de anderen)
Iedere toegestane modificatie aan de boot verhoogd de drempel om mee te doen.
Dat is wel waar natuurlijk, en gelukkig is de MM een goedkope boot. Maar als je alleen toestaat dat "bepaalde" leveranciers spullen mogen leveren, kunnen die er weer een slaatje uit slaan. Niet dat nu gebeurt, maar: het kan.
Wanneer je "alles" toestaat, maak je het heel laagdrempelig, want iedereen die een beetje handig is, kan een (ook heel goedkope) wijziging aanbrengen. Denk aan de "bloemenfolie" die al eerder is genoemd.

Ik weet het, dit is een hele moeilijke discussie, want er is zowel voor het ene, als voor het andere wat te zeggen.

Voor iedereen die toch z'n eigen zeiltjes wil maken, er is op het internet diverse software te vinden om je eigen zeitjes te ontwerpen.

(Wanneer iemand een url heeft: meldt het even, dan kan ik die voor m'n imitatie MM gebruiken :wink: )
En de andere geinteresseerden kunnen er dan natuurlijk ook gebruik van maken om stormzeiltjes e.d te maken voor de MM.

Wim

als je bijna niets meer mag veranderen aan je boot dan krijg je zo'n serieuze klasse net als de 1 meter klasse en m klasse. en dat is nou net niet wat we willen bij de micromagic.

er zijn altijd wel mensen van wie je een keer met de boot mag varen.

ik kom ook 16 november en je mag wel een keer met mijn micromagic varen.

(ik heb als het goed is de enigste micromagic met doorzichtige zeilen dus je zult me vast wel kunnen vinden)

groeten

jeroen koeleman
micro magic 31
Black magic

@ WIMG: ergens onder bouwtips op de MM site staat een url/download voor provielzeilen.

LaurenZ/MM117

micromagic 31 zei:
ik kom ook 16 november en je mag wel een keer met mijn micromagic varen.
Thanx.... :P

micromagic 31 zei:
(ik heb als het goed is de enigste micromagic met doorzichtige zeilen dus je zult me vast wel kunnen vinden)
Dan zal het zeker niet al te lastig worden... :wink:

Ik vind het echt tof dat er zoveel gereageerd word op deze topic :D
Vind het wel jammer dat ik niet echt mee kan gaan in de discussie, ik ben nog een beginner in het zeilen... aan de andere kant, is dit wel een topic waar ik een hoop van kan leren :worship:

Ennuh...een bootje gaat er zeker aankomen :wink:

Remco

LaurenZ zei:
@ WIMG: ergens onder bouwtips op de MM site staat een url/download voor provielzeilen.
LaurenZ/MM117
LaurenZ,
Ik heb inderdaad even op micromagic.nl rond gesnuffeld en daar staat inderdaad een beschrijving om zelf je zeilen te maken. Voor diegenen die niet van deze site af willen :wink: de url:
www.sailcut.com
Dank voor de verwijzing,

Wim

Dus ook voor mijn 1 meter boot zeiltjes moet ik gebruik maken van het programma sailcut? Nu heb ik een recht-toe recht-aan zeil, maar ik wil ze gaan maken met een bolling er in. heet dit zeeg?

Tiepje zei:
Dus ook voor mijn 1 meter boot zeiltjes moet ik gebruik maken van het programma sailcut? Nu heb ik een recht-toe recht-aan zeil, maar ik wil ze gaan maken met een bolling er in. heet dit zeeg?
Tiepje, je MOET niets!
Als je profielzeilen wilt, KUN je dit programma gebruiken. Je mag natuurlijk ook op zoek naar een andere manier.

En die "zeeg" dat ken ik als term voor de bolling van het dek. Zoals gezegd een "bolling" dus dat zou ook voor het zeil kunnen natuurlijk.

Wim

Back