VQ models P51 ombouwverslag

De P51 staat al lang op mijn verlanglijstje, met name de B versie vind ik erg mooi. Nu heb ik geheel per toeval een P51 van VQ models op de kop kunnen tikken voor een prikkie. Nieuw in de doos, er was niets aan gedaan. Voor het geld kon ik m echt niet laten liggen, een goed setje retracts zaten er ook nog bij.

De uitvoering nu is de Schangri La, mooi model met een leuke detail op de folie. (voor een idee, hier wat links want foto's heb ik nog niet gemaakt)

P51B - Mustang

Anyone done a VQ Mustang P-51B?? Now a Sorta Build Thread - RC Groups

Ik heb nog een Parkzone P51 waarvan ik de plannen had om deze om te bouwen tot de ''Princes Elisabeth''... Nu ik deze kit heb is de keuze niet zo moeilijk, daar dit al een B model is. Ik denk na het zien van een foto word het wel duidelijk waarom ik dit model om wil bouwen.

De P51 ''Princes Elizabeth''.

full

Het model ga ik vliegen op Lipo power, alleen over de setup ben ik nog niet uit. Ik kan kiezen uit een 5S of 6S setup. De 6S setup heeft zich al bewezen in mijn Toledo Special, alleen word dan de P51 een wat zware jongen. Voor zijn 1.48 meter span kom ik op een 3,3 kg uit. Niet dat dat een probleem is, er vliegen wel zwaardere exemplaren rond zonder problemen.

Ik heb het (of had) het voornemen om eerst de P51 op te bouwen en eerst ermee te vliegen, voordat ik start met de ombouw. (om eerst een indruk te krijgen hoe het vliegt met dat gewicht. De folie voelt wat zwaar aan en is van hele stevige kwaliteit. Ik denk wat te winnen met oracover, in dit geval geborsteld aluminium.

Als ik kies voor de 5S setup word dat 250-300 gram lichter, maar mijn vliegtijd gaat dan naar beneden. Maw, ik ben er nog niet of ik eerst ga vliegen of gelijk begin met ombouwen. Er is wel een setje decals onderweg van Callie Graphics, want een P51 zonder stickers is natuurlijk geen gezicht...

Laatst bewerkt door een moderator:
Wanneer je op 6S gaat kan je mogelijk minder capaciteit meenemen om gewicht te besparen aangezien stroom lager is dan bij de 5s setup.
suc6 met de bouw

grts Jonathan

De P51 staat al lang op mijn verlanglijstje, met name de B versie vind ik erg mooi. Nu heb ik geheel per toeval een P51 van VQ models op de kop kunnen tikken voor een prikkie. Nieuw in de doos, er was niets aan gedaan. Voor het geld kon ik m echt niet laten liggen, een goed setje retracts zaten er ook nog bij.

De uitvoering nu is de Schangri La, mooi model met een leuke detail op de folie. (voor een idee, hier wat links want foto's heb ik nog niet gemaakt)

P51B - Mustang

Anyone done a VQ Mustang P-51B?? Now a Sorta Build Thread - RC Groups

Ik heb nog een Parkzone P51 waarvan ik de plannen had om deze om te bouwen tot de ''Princes Elisabeth''... Nu ik deze kit heb is de keuze niet zo moeilijk, daar dit al een B model is. Ik denk na het zien van een foto word het wel duidelijk waarom ik dit model om wil bouwen.

De P51 ''Princes Elizabeth''.

full

Het model ga ik vliegen op Lipo power, alleen over de setup ben ik nog niet uit. Ik kan kiezen uit een 5S of 6S setup. De 6S setup heeft zich al bewezen in mijn Toledo Special, alleen word dan de P51 een wat zware jongen. Voor zijn 1.48 meter span kom ik op een 3,3 kg uit. Niet dat dat een probleem is, er vliegen wel zwaardere exemplaren rond zonder problemen.

Ik heb het (of had) het voornemen om eerst de P51 op te bouwen en eerst ermee te vliegen, voordat ik start met de ombouw. (om eerst een indruk te krijgen hoe het vliegt met dat gewicht. De folie voelt wat zwaar aan en is van hele stevige kwaliteit. Ik denk wat te winnen met oracover, in dit geval geborsteld aluminium.

Als ik kies voor de 5S setup word dat 250-300 gram lichter, maar mijn vliegtijd gaat dan naar beneden. Maw, ik ben er nog niet of ik eerst ga vliegen of gelijk begin met ombouwen. Er is wel een setje decals onderweg van Callie Graphics, want een P51 zonder stickers is natuurlijk geen gezicht...

Wat foto's, waarbij ik eerst ga vliegen met de huidige folie/uitvoering die er nu op zit. De folie is een bedrukt versie, en heeft niet de eigenschappen als Oracover. je kan het dus niet nastrijken, want krimpen doet het niet. Verder ga ik vliegen op 6S...

Het ziet er wel aardig uit, maar het lijkt zwaarder dan Oracover.

IMG_0217.jpg

Motorophanging, alleen nog even het motortje voorzien van een nieuwe as en lagers...

IMG_0216.jpg

Ik heb de rolroeren voorzien van apparte servo's.

IMG_0219.jpg

De retracts worden aangestuurd door een digitale servo met voldoende trekkracht. (boven de 9kg) Wel wat overdone, maar ze werken feiloos!

IMG_0220.jpg

IMG_0221.jpg

Vraagje?

Het stukje pvc buis tussen de motorsteunen, heb je dat zelf geplaatst?
Of was dit aanwezig in de bouwdoos.
Zelf had ik de Me 109 van VQ en deze heeft ook van die lange bouten.
Maar dan zonder de pvc buis.

De 109 word nu verder door mijn zoon gebouwd.

Johan.

Nee hoor, die kwam uit mijn PVC-buizenvoorraad en heb ik zelf bedacht... Ik vond deze oplossing eenvoudiger te monteren en sterker. Ik ga overigens het bovenstuke net achter de neus verwijderen om de accuwissel te vereenvoudigen. Nu moet ik elke keer de vleugel demonteren voor een accuwissel.

Bedankt.

Daarom dat ik het vroeg, is mooi gezien om de trillingen op te vangen.
De 109 heeft bovenop een luik voor de lipo met magneetjes, maar ik denk dat de oorspronkelijke dozen voorzien waren voor methanol motoren, maar dat ze nadien de uitvoering om ze te voorzien met elektro er hebben bijgeplaatst.
Zonder het luikje zou het gewoon een gesakker zijn geweest om de benzine tank behoorlijk te plaatsen.

Nogmaals mijn dank.

Johan.

mooi toestel, heb van de week ook nog staan twijfelen bij eentje. Een P-51B staat al heel lang op mn verlanglijst... Misschien kan ik de volgende keer de verleiding niet weerstaan ;) Hangt ook af van hoe hij bij jou vliegt.

Hallo,

Leuk project.
Heb ik zelf ook gedaan bij de P51D van VQ.
Een luik aan de bovenkant van de romp gemaakt met een accubak.

Ik vlieg met 6 cellen lipo van 5000 mah, en dat gaat perfect.
Ik zal deze week wel een paar fotootjes posten van mijn ombouw.

succes verder,

Bastiaan

Hoi Bastiaan, leuk om te lezen want ook bij mij heeft de bovenkant kapje een luik gekregen. En ook ik heb 6 cellen lipo van 5000 Mah, en dacht dat met deze setup de P51 te zwaar zou gaan worden. Hoe vliegt dat?, en hoe zwaar is jouw P51?

Ben benieuwd naar de foto's.

Hoi SRS,

Hier zijn de foto's.

full

full

Het totaal gewicht incl. accu van mijn P51 is 3700 gram.
De vliegeigenschappen zijn perfect. Is best snel met deze setup en er zit een leuk geluid in.

Groetjes Bastiaan

Dank je voor de foto's , dat heb je mooi opgelost. Zoals het er nu naar uitziet kan ik onder de 3600 gram blijven... Wel fijn om te lezen dat ie met wat hoger gewicht ook nog goed vliegt... En ja, de folie kan niet zo goed tegen een strijkbout... :rolleyes:

Het heeft even geduurd, maar ik denk toch dat we zondag de maiden gaan doen. Alles is klaar, op het instellen van mijn nieuwe zender na. Van het weekend maar een wat foto's gaan maken... Wel nog in de oude kleuren, eerst even kijken hoe het vliegt voordat ik m ga strippen...

Zo, vandaag de maiden gehad. Na wat taxiwerk maar meteen de lucht in. Mijn eerste insruk, ''dat vliegt echt goed!''. Gelijk een scale take-off, kon niet mooier. 3 klikjes met richting naar rechts en klaar was ik. Als een streep rechtdoor zonder poespas. Ik had niet verwacht dat het zo fijn zou vliegen.

Na een paar rondjes maar eens een circuit vliegen voor de proef landing. En dat werd merteen de eerste landing, zo mooi stabiel dat ie binnen kwam. (ondanks de wind die soms wat vlagerig was) Alleen was ik vergeten om bij de bevestiging van de wielen een plat kantje op het landingsgestel te maken, waardoor de beide wielen 45 graden verdraaiden naar binnen. Het landingsgestel heeft een iets wat andere hoek, maar dat is morgen weer gerepareerd.

Met de 14x10 2blads prop een goed vermogen voor scale vliegen, maar als ik met de ombouw begin dat komt er er een 4 blads Ramosa prop op...

Echt, dit is echt een fijn vliegende kist.....

Gaat goedkomen Serge, de eerst volgende keer als ik naar Ede kom neem ik m mee. Maar eh, het gaat daarna wel de ''Princess Elizabeth'' worden hoor...

wel met flybys van een fw190 er bij natuurlijk .als dat geen plaatje gaat worden .

We moeten maar eens wat gaan afspreken... Al denk ik dat mijn Mustang een maatje groter is dan jouw FW190? Maar eh, samen formatie vliegen en wat flyby's is altijd leuk... Ik ga ff de stickers er op plakken, om 'm ff af te maken. In het najaar word ie gestript...

Het zou zomaar eens kunnen dat de P-51 eerder gestript word dan ik zelf zou verwachten. Gisteren viel de vleugel van de tafel op de grond via de stoel, en nu zit er een flinke scheur in de bekleding. Het is in iedergeval geen stevig spul, en ik heb het tijdelijk met plakband opgelost. Het is de onderkant, zo zichtbaar is het niet. Met een gewone folie was dit niet gebeurd...

Als het weer vanavond nog goed is wat rondjes maken...

Speciaal voor Serge... Met 1 vraag. Wil je de P51 zien vliegen in de nog huidige kleuren of kan je het geduld op brengen tot nadat ik er mee bezig ben geweest... ;-)

Heb alle stickers en 2 verschillende kleuren folie al klaar liggen... Een alu geborsteld look voor het hele toestel, en een egale zilveren folie voor de accenten...

Back