VRA Elektro wakefield

Discussie in 'VRA' gestart door Énke Blériot, 15 jun 2021.

1. Énke Blériot

Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Bedankt Rick!!

Idd Er zijn 3 Hackers

de 7, 9 en 13 L

met resp 115/100/75 watt en resp 2200/1700/1300Kv

HenkB heeft 1 Hacker A10-7L voor me ( die was daar logeren) en in Hoevelaken (bij Pim) ligt nog een A10-7L en nog een 9 of een 13..ik denk een 9..

Wat weegt de Dualsky met die bak...

Volgens Ali is de motor 15 euro en 55 gram ( niet meer leverbaar) ( en elders rond de 30-35 euro...en overal out of stock)

en de bak 85 euro en 29 gram

Totaal dus zeg maar 110 euro en 85 gram...tegen de Hacker 69 euro en 40 gram

Nu verder met het boeren verstand..

Ik heb Omri zien vliegen met die setup op een bak van een kist..(+ 2 meter) moet ook bij de ...of over de 500 gram geweest zijn..en dat gaat omhoog!! met die Joules zeg maar tegen de 30 seconden op dik 150 tot 175 meter ( kon ik zien op zijn Smart uitlezing..hoogte ...afstand...coördinaten). was in Frankrijk in de Spaanse editie na de Pouitou wedstrijd in 2018 en dat dus met een standaard F1B prop van 600 mm dia

Wat willen wij?

- Een pre WWII kist van 300 -350 gram in een motormodel configuratie....dus wat langere motorloop (bv 2 tot 3 minuten zou dat moeten zijn) omdat het niet zweeft
    - of een post WWII beter zwevende van rond de 300 gram die dan 30 tot 45 sec draait.
    - geen wedstrijd aspiraties...en tevreden met dik 100 meter hoogte..

Ik ga voor de gratis Hacker A10 7L met 4,4 bak op 2S en kijken waar het schip strand.

En bv een 1000 mAh voor de pré WWII motorwakefield en een 450 of mogelijk een 300 ( gelijk een E-36) in de post WWII zweverwakefield.

En dan als prop rond de 500 mm ( 20 inch dus groter dan de 16 op mijn grootste F1Q) maar dan met extreem weinig spoed..en mogelijk na testen inkorten naar 450 mm..

2. Histone

Histone

Lid geworden:
    24 jul 2010
    eric_laermans, HBZWEEF en ramses vinden dit leuk.
  3. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Heel mooi!!!! En een echte van Hattum!!

Nu nog zien dat we je van Tilburg naar OHA krijgen...op de DOW in september??:eek::D:p

Maar we willen natuurlijk graag meer weten..motor..prop..lipo..enz hoe lang laat je de motor draaien?..Startgewicht..ach..de gebruikelijke dingen...

4. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    21 sep 2008
    Mooi model Toine :thumbsup:

Groeten, Ramses
    .

5. HBZWEEF

HBZWEEF The First Aviators

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Laatst bewerkt: 18 jun 2021
  6. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Een 80 grams motor op 600 toeren loopt in 50 sec af = gemiddeld 720 toeren.

Dat gemiddelde toerental zul je ongeveer 15 seconden na de start hebben..dus net na de burst..en daar klim je nog mooi op

Dus een uitgaand toerental van 1000 zou dan goed moeten gaan..

Die 6V met 1000 toeren is wel wat...denk ik..of kom je dan niet goed uit met 2S ( 7,2 V).

Of de 12V met 1000 toeren ( voor een 3S) ??

Lijkt iets collectiefs te worden? ( wel individueel bestellen wat in Nederland verdelen is duurder)

Ikke 5 stuks..inderdaad kost next to nix..

Zullen we een poging doen?

Hebben ze ook borstel ESC's??

7. Rick NL

Rick NL The First Aviators

Lid geworden:
    18 apr 2008
    N20 motoren kunnen hooguit 2 watt aan, en dat met korte levensduur.
    Ik vloog met deze motor op mijn eerste indoor RC modellen die 31 gram wogen.
    Met een 4.2:1 vertraging en 3 cellen NiCd 50 mAh (later 1 cell LiPo 140 mAh) en een Gunther propeller 110x80 mm.
    Ik trek daarmee ~300 mA, je zult veel meer nodig hebben, zeker 20 Watt input vermogen om een 300 gram model in 30 seconden naar de 100 m te brengen.

Misschien is de aanbieding van Ali qua vertraging wel te gebruiken met een ander motortje er op.

8. HBZWEEF

Lid geworden:
    8 okt 2008
    N20 motor is dus niet bruikbaar. Maar de suggestie om er een goedkoop borstelloos motortje aan te knopen lijkt me wel. Uitgaande as van de vertraging is 2,5 mm. Kwaliteit van de vertraging is natuurlijk niet te vergelijken met de Hacker of Micro Edition, maar wel veel meer vertraging keuzes. En het hoeft natuurlijk niet zo op z'n donder te krijgen als je niet het maximum vraagt. Vraag aan Rick. (die heeft dat vast vaker gedaan). Welke borstel loze adviseer jij? Inliner, buitenloper? Heb hier nog een Prima rubber kist liggen. Kan ik vast ook wel aan het vliegen krijgen met electro.:wave Niet vintage genoeg, ik weet het.:hammer:

Laatst bewerkt: 18 jun 2021
  9. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Wat weten we samen toch veel...:p:p:p:p

En een E Prima is ook prima..wel een hoger landingsgeld betalen...denk ik..

HBZWEEF vindt dit leuk.
  10. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Uitgaande as is 3 mm ( bij de platte kant 2,5) en de vertraging is er op geschroefd..moet wat mee te knutselen zijn.

Indien het rondsel niet past op de borstelloze ( ik denk dat er 1,5 mm op die motor zit van Ali) dan gaat dat voor een ieder hier op de draaibank..en maak het rondsel gat op 2,99 ..of 3,19 al naar gelang de uitgaande as van de borstelloze.

11. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    oeps...vanaf het beeldscherm gemeten..die motoras haalt de 1,5 mm niet..en moet in dat rondsel dan 3 of 3,2 dan kom je mogelijk bij....of heel dicht bij de voet van de vertanding en blijft het al heel met het boren en ruimen..dan valt het rondsel uit elkaar bij het persen op de as van de borstelloze..

ik ga proberen nog nauwkeuriger te meten.

12. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Stop maar...motor vergroot ( kan op de site) en het rondsel is net iets kleiner dan de uitgaande as van de bak..dus kleiner dan 3 mm diameter...

13. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    En de lagering van de uitgaande as is een "glijlager" door een mogelijk op de dekplaat geklonken..geperste bus..over een lengte van 3 mm..dus een enkele lagering..ook dat gaat niet goed..dat zwiemelt binnen de kortste keren met een windmolen er op..

Weer naar plan A...de Hacker..

14. HBZWEEF

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Kan je niet helemaal volgen. Hangt toch af van de uitgaande as van de borstelloze motor of? Heb hier een inline Turnigy motor liggen met een as van 2,3 mm. Zijn toch ook wel te vinden met 1,5 mm asjes neem ik aan. Dan kan het rondsel er op met Loctite en hoeft er niets uitgeboord of geruimd te worden. Maar mogelijk is dit alles toch een heilloze weg gezien de fabricage wijze en kwaliteit van de vertraging. Dan misschien toch maar wat geld uitgeven voor een Micro Edition combinatie en een aangepaste propeller.

15. HBZWEEF

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Ik kan niet zo snel typen of Mr. Blériot maakt mijn tekst overbodig.

16. TC01

TC01 The First Aviators

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Dan eens kijken naar onze speed 300 indoor vertragingen van 1:5 die we toen zelf maakten. De tandwielen waren van conrad en het motor tandwiel van de slotcars.

Énke Blériot vindt dit leuk.
  17. Rick NL

Rick NL The First Aviators

Lid geworden:
    18 apr 2008
    De N20 heeft een asje van 0.98 mm diameter.
    In plaats van het rondsel aanpassen aan de diameter van de as los ik het op door de as af te slijpen als deze te dik is voor het rondsel.
    Motor in de drieklauw, de draaibank niet laten draaien, maar de motor wel.
    In plaats van de beitels monteer ik daar een dremel met slijpschijfje en dan slijp je zonder veel moeite de as netjes centrisch op de juiste diameter.

HBZWEEF vindt dit leuk.
  18. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Graag gedaan heren.

Als er meer info nodig vanuit de Q community geef het dan even aan. Stuur dan even, net als Henk vandaag deed, een pb om mij erop te wijzen. Ik kan in principe contact krijgen met bijna alle vliegers...

Énke Blériot vindt dit leuk.
  19. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    eric_laermans vindt dit leuk.
  20. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik had graag de van Hattum Condor ( 2 bladen) er nu ook in willen zetten maar mijn download quota is fff op...

Deel Deze Pagina