VRA Elektro wakefield

Discussie in 'VRA' gestart door Énke Blériot, 15 jun 2021.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.602
    Locatie:
    Zwolle
    En kijk ook fff naar de spoed hoek van Albert zijn propblok ... ook bij 100 mm uit het hart..en wat is dan de spoed?
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.602
    Locatie:
    Zwolle
    en nog fff voor het gevoel..ik draaide met de Hacker A10 met 4,4:1 op 2S een carbon 16x 4 klapschroef...dat gaat hard naar boven...4 tot 5 meter


    Deze oude wakefields ( soort motormodellen) met die relatief grote props met grote spoed moeten langzamer draaien bij dat vermogen....ik denk aan 10:1 vertraging wil je volgas kunnen vliegen.

    Maar dat hoeft natuuurlijk niet..jouw 5:1 zal met half gas een klim kunnen geven van 0,5 tot 1 meter...genoeg voor rondkachelen.
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.602
    Locatie:
    Zwolle
    oh ja..je gaat denk ik voor een freewheeler? want met die vertraging..ondanks bv geen rem op de motor..komt de prop niet op freewheel toeren en remt te veel .
     
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.602
    Locatie:
    Zwolle
    Max..overweeg ook eens spanvlies met servetten tissue trim..gemakkelijker opbrengen en veel sterker.
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Boskoop
    Ja, ik had wel gekeken naar de spoed van de rubbermotor versies, maar dat zegt niet zo veel als je een elektro-aandrijving hebt die een stuk sneller draait. Ik ga af op de specificatie van de motor en het theoretische toerental van de prop, en als de theoretisch bepaalde maximum snelheid dan 20-30% boven de "ervarings-snelheid" van 6-8 m/s uitkomt moet ik goed zitten wat de spoed betreft, toch? Zelfs als dat ruim minder dan de 50 cm van de Condor is.

    Freewheeler zal een beetje moeilijk te verwezenlijken zijn lijkt mij. Als ik de constructie op de tekening van de kist die ik wil bouwen bekijk berust e.e.a. op het afnemen van de trekkracht naar achteren van het rubber, en dat heb ik natuurlijk niet. Ik laat de motor wel een beetje meelopen tijdens het zweven.....:eek:;)
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Boskoop
    Over freewheeling: HIER lees ik dat dat een voordeel bij rubbermodellen is omdat de ratio spoed/diameter daar gewoonlijk groter dan 1 is. Bij een ratio kleiner dan 1 is het beter om de prop te stoppen. Dus...
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.602
    Locatie:
    Zwolle
    Los van dat..freewheelen kan ook zonder trekkracht functie..meerdere systemen voor...kijk maar eens naar wat van die oldies.
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.602
    Locatie:
    Zwolle
    In de midfifties waren de tjechen..en de polen toonaangevend..Cizek...Zurad..e.d.

    Kom ik 10 jaar na dato in de FZ 64-65

    IMG_20210717_174919.jpg


    ...dit tegen...dus met 2 strengen...



    IMG_20210717_174849.jpg
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jul 2021
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.602
    Locatie:
    Zwolle
    De laatste in de ontwikkeling van de fifties kisten van Cizek...en ik denk dat ik deze maar ga maken met een e- motor..(met een 4.4:1 Hacker A10..plus een home build 2.5:1 er bij aan om de grote prop te kunnen draaien

    XL - 59

    IMG_20210718_132244.jpg
     
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.602
    Locatie:
    Zwolle
    Nog 2 toevoegingen voor het in mijn optiek mooiste fifties kwartet (naast de XL -56b en de XL- 59)

    De G -55 en de Ostravan

    IMG_20210719_142023.jpg
    IMG_20210719_142042.jpg
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jul 2021
  11. HBZWEEF

    HBZWEEF The First Aviators

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Harderwijk
    De Prima is nauwelijks vintage te noemen, maar wel zin om deze radio assist te maken. Liefst met de originele propeller en een geschikte overbrenging.
     
  12. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.868
    Ik had een link naar een Duitse meneer die dit al gedaan heeft, maar die staat op mijn laptop. Morgen eens kijken of ik die weer kan vinden. Hij gebruikte niet de originele prop.
    Om die originele prop te kunnen gebruiken zul je moeten gaan werken met enorme vertragingen. Mischien wel 100:1, en of de electromotor dit fijn vind weet ik niet.

    Bij de klapwiekers moesten we zelfs naar een 4traps vertraging.

    Voor mij is het rc vliegen helaas afgelopen. Heb nog een prima liggen met alles erop en eraan die naar een ander baasje mag. Maar dan wel alleen voor een eerlijke prijs.
     
  13. HBZWEEF

    HBZWEEF The First Aviators

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Harderwijk
    Jammer van het niet meer kunnen vliegen.
     
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.602
    Locatie:
    Zwolle
    Hoewel de prima geen vintage is....is dat een hele leuke kist om die e VRA te maken.

    Voor mij is en blijft de doelstelling om een e wake met een grote prop te draaien...en vanuit de ervaringen met f1q weet ik dat dit moet gaan met of een lage kva motor met rond de 5:1 vertraging...zie ergens hierboven de post van Bernard over omri sirks zijn model...
    Of bij een middenmoot kva motor met rond de 10:1 vertraging.
     

Deel Deze Pagina