VRA Elektro wakefield

Discussie in 'VRA' gestart door Énke Blériot, 15 jun 2021.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.569
    Locatie:
    Zwolle
    En kijk ook fff naar de spoed hoek van Albert zijn propblok ... ook bij 100 mm uit het hart..en wat is dan de spoed?
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.569
    Locatie:
    Zwolle
    en nog fff voor het gevoel..ik draaide met de Hacker A10 met 4,4:1 op 2S een carbon 16x 4 klapschroef...dat gaat hard naar boven...4 tot 5 meter


    Deze oude wakefields ( soort motormodellen) met die relatief grote props met grote spoed moeten langzamer draaien bij dat vermogen....ik denk aan 10:1 vertraging wil je volgas kunnen vliegen.

    Maar dat hoeft natuuurlijk niet..jouw 5:1 zal met half gas een klim kunnen geven van 0,5 tot 1 meter...genoeg voor rondkachelen.
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.569
    Locatie:
    Zwolle
    oh ja..je gaat denk ik voor een freewheeler? want met die vertraging..ondanks bv geen rem op de motor..komt de prop niet op freewheel toeren en remt te veel .
     
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.569
    Locatie:
    Zwolle
    Max..overweeg ook eens spanvlies met servetten tissue trim..gemakkelijker opbrengen en veel sterker.
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.762
    Locatie:
    Boskoop
    Ja, ik had wel gekeken naar de spoed van de rubbermotor versies, maar dat zegt niet zo veel als je een elektro-aandrijving hebt die een stuk sneller draait. Ik ga af op de specificatie van de motor en het theoretische toerental van de prop, en als de theoretisch bepaalde maximum snelheid dan 20-30% boven de "ervarings-snelheid" van 6-8 m/s uitkomt moet ik goed zitten wat de spoed betreft, toch? Zelfs als dat ruim minder dan de 50 cm van de Condor is.

    Freewheeler zal een beetje moeilijk te verwezenlijken zijn lijkt mij. Als ik de constructie op de tekening van de kist die ik wil bouwen bekijk berust e.e.a. op het afnemen van de trekkracht naar achteren van het rubber, en dat heb ik natuurlijk niet. Ik laat de motor wel een beetje meelopen tijdens het zweven.....:eek:;)
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.762
    Locatie:
    Boskoop
    Over freewheeling: HIER lees ik dat dat een voordeel bij rubbermodellen is omdat de ratio spoed/diameter daar gewoonlijk groter dan 1 is. Bij een ratio kleiner dan 1 is het beter om de prop te stoppen. Dus...
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.569
    Locatie:
    Zwolle
    Los van dat..freewheelen kan ook zonder trekkracht functie..meerdere systemen voor...kijk maar eens naar wat van die oldies.
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.569
    Locatie:
    Zwolle
    In de midfifties waren de tjechen..en de polen toonaangevend..Cizek...Zurad..e.d.

    Kom ik 10 jaar na dato in de FZ 64-65

    IMG_20210717_174919.jpg


    ...dit tegen...dus met 2 strengen...



    IMG_20210717_174849.jpg
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jul 2021
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.569
    Locatie:
    Zwolle
    De laatste in de ontwikkeling van de fifties kisten van Cizek...en ik denk dat ik deze maar ga maken met een e- motor..(met een 4.4:1 Hacker A10..plus een home build 2.5:1 er bij aan om de grote prop te kunnen draaien

    XL - 59

    IMG_20210718_132244.jpg
     
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.569
    Locatie:
    Zwolle
    Nog 2 toevoegingen voor het in mijn optiek mooiste fifties kwartet (naast de XL -56b en de XL- 59)

    De G -55 en de Ostravan

    IMG_20210719_142023.jpg
    IMG_20210719_142042.jpg
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jul 2021
  11. HBZWEEF

    HBZWEEF The First Aviators

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Harderwijk
    De Prima is nauwelijks vintage te noemen, maar wel zin om deze radio assist te maken. Liefst met de originele propeller en een geschikte overbrenging.
     
  12. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.884
    Ik had een link naar een Duitse meneer die dit al gedaan heeft, maar die staat op mijn laptop. Morgen eens kijken of ik die weer kan vinden. Hij gebruikte niet de originele prop.
    Om die originele prop te kunnen gebruiken zul je moeten gaan werken met enorme vertragingen. Mischien wel 100:1, en of de electromotor dit fijn vind weet ik niet.

    Bij de klapwiekers moesten we zelfs naar een 4traps vertraging.

    Voor mij is het rc vliegen helaas afgelopen. Heb nog een prima liggen met alles erop en eraan die naar een ander baasje mag. Maar dan wel alleen voor een eerlijke prijs.
     
  13. HBZWEEF

    HBZWEEF The First Aviators

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Harderwijk
    Jammer van het niet meer kunnen vliegen.
     
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.569
    Locatie:
    Zwolle
    Hoewel de prima geen vintage is....is dat een hele leuke kist om die e VRA te maken.

    Voor mij is en blijft de doelstelling om een e wake met een grote prop te draaien...en vanuit de ervaringen met f1q weet ik dat dit moet gaan met of een lage kva motor met rond de 5:1 vertraging...zie ergens hierboven de post van Bernard over omri sirks zijn model...
    Of bij een middenmoot kva motor met rond de 10:1 vertraging.
     
  15. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.762
    Locatie:
    Boskoop
    Henk, ik ben er nog even niet aan toe, maar kun je wat meer details geven? Dat spanvlies spreekt me wel aan, vooral omdat het met de voor mij bekende manier met de strijkbout gespannen wordt. Ik moet daarvoor bij aeroplan in DE zijn begrijp ik, maar een rol van 1m bij 5m is wel veel voor een experiment! En is tissue daaroverheen noodzakelijk, of alleen om het een kleurtje te geven?
     
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.569
    Locatie:
    Zwolle
    Plaatselijk wat tissue voor de opfrissing volstaat.
     
  17. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.762
    Locatie:
    Boskoop
    Mijn vorderingen tot nu toe met de Wakefield Trophy:
    DSC04307.JPG DSC04314.JPG
     
    Énke Blériot en Harry van Melick vinden dit leuk.
  18. Harold

    Harold The First Aviators

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.220
    Locatie:
    Almere
    Zei iemand tandwielen?
    Ik heb van de Tacu nog wat restjes messing webra tandwielen.kunnen redden.
    Niet alles en beetje door elkaar.
    Even PM als je setje zoekt.

    upload_2021-8-14_8-20-13.png upload_2021-8-14_8-21-46.png
     
  19. Harold

    Harold The First Aviators

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.220
    Locatie:
    Almere
    Even poging tot eenvoudig:
    Als we even niet op rendement letten geeft een motor maximaal vermogen als door de prop RPM tot de helft van onbelast is afgeremd.
    Meer belasting geeft minder vermogen. Boel is teveel gesmoord.
    Is "de helft" zinvol? Nee niet echt voor die laatste 5% uitput heb je 25% meer input nodig, dus het is beter om er net iets boven te zitten en de motor niet volledig te smoren.
    Voor een hoogste rendement zit je belast op >80% vrijloop toeren (Kv x accu spanning)
    Met 18" prop wens kan je direct drive uitsluiten omdat het licht moet blijven.
    Als je dan toch gaat vertragen, dan ga je lekker hoog in de Kv en dan flinke vertraging zodat je toerental belast naar 80% zakt en niet helemaal naar "smor-grens" 50%.

    De wens:
    We willen voldoende vermogen voor goed stijgen, lage toeren voor grote prop (omdat dat mooi is) en beetje leuk rendement.
    Vermogen (watten) is "iets van kracht" x "iets van snelheid".
    Electrisch: amperes x volten. Mechanisch (stijgen): Newtons (gewicht!) x m/s, motor: koppel x toeren.

    Wil je een hoop vermogen, dan kan dat omhoog door meer kracht in te bouwen, dus grotere spoelen en magneten ==> grotere motor.
    OF
    Bij dezelfde motor ga je omhoog in toeren.

    En dat is het idee achter die hacker A10-7L + 4,4:1.
    Klein motortje, hoge Kv om voor z'n massa redelijk vermgen te hebben, en een vertraging voor Kv naar wens.
    Belast zit dit motortje ongeveer aan die 80% waarde
    (2200/4.4 x 10.8 = 5400rpm "rekenwaarde onbelast". Draait met prop rond 4500 dit is ca. 83%)

    Heb je zo'n motor, dan kan je die gebruiken met extra vertaging voor grote prop.
    Moet je nog kopen, dan zou ik A10-13L kv1300 + 4,4:1 overwegen.
    Die kan volgens hacker data een 20% grotere prop aan op 3S: 14.5 vs. 12
    Heb je met 7L "14 tot 16 inch carbon props de F1Q"
    Dan zou je met de 13L op 2S 20% groter moeten komen en kom je op de gewenste 18"

    13L kan helft van vermogen van de 7L, maar als wakeflield de helft weegt van een F1Q gaat het toch net zo hard omhoog ("in 30 seconden ... naar ruim 125 meter")
    De 7L met extra 1:2 vertraging kan 2x zo hard in de lichtere wakefield als in een F1Q. Tegen de 10m/s. Lekker
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Énke Blériot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina