vraag 2 schroef assen op 1 motor zetten

• Topicstarter Topicstarter mart
  • Startdatum Startdatum
M

mart

Guest
wat zijn de mogelijkheden om 2 schroefassen op 1 motor te krijgen.
heb nu 2 6 volt motoren 7 ampere in de boot zitten ik wil eigenlijk dat veranderen zodat ik op 1 motor kan varen.
reden hiervoor is dat ik nu na 30 min de accu's leeg heb heb de motoren in serie staan zodat ik een 12 volt accu gebruik hier heb ik er 2 van in de boot liggen.

wie heeft hier een oplossing voor .

bvd mart

Een tandwielkast, best met kunststof tandwielen, die maken al herrie genoeg. Als er ruimte genoeg is, op de schroefassen 2 even grote tandwielen zetten, die precies in elkaar grijpen. Maar dit zou al toeval zijn dat het past in een bestaande boot.
Dan komen we uit op 2 even grote kleinere tandwielen op de schroefassen, met 2 even grote tussentandwielen, waarvan één aangedreven wordt door de motor. Door telkens met een paar aantal tandwielen te werken, blijven de schroefassen tegengesteld draaien. Door het aantal tanden van elk paar aan te passen kan ook nog een vertraging gemaakt worden tussen motor en assen. Deze vertraging kan de belasting van de motor nog verminderen.

Tandwielen wordt een moeilijk geval. Zelf doe ik dat ook, dus weet ik waar ik over praat. Door steeds een even aantal tussen de schroefassen te hebben, draaien de schroeven tegengesteld. De reductie en het aantal tanden maken totaal niet uit, al zet je er 100 tussen.
De verhouding wordt alleen bepaald tussen het tandwiel aan de motor en het tandwiel aan de schroefas, tenminste als de tandwielen alleen aan de buitenzijde zijn gekoppeld.
Een eenvoudigere manier is het gebruik van slechts 2 tandwielen en daaraan een snaarwiel voor een tandriem.
Daarmee is ook een reductie te krijgen en zal veel minder herrie maken.

Groetjes Hans.

hallo ,
je hebt dus 6 volt motoren en je gebruikt een 12 volt batterij ?
houden die dat al lang vol?
worden die niet warm?

gemakkelijkste zou volgens mij zijn motoren van 12 volt erin steken ofwel batterijen van 6 volt

zodat die motoren het voltage krijgen waarvoor ze ontworpen zijn en een veel hoger rendement gaan halen met als gevolg langere vaartijden en( lagere snelheid denk ik)

groeten

@penneman
Hoi Penneman: hoeveel is twee maal 6 volt 12 toch? :oops:
Hij HEEFT de motoren in Serie staan toch :!:
Ja en twee 6 volt motoren maken samen 12 volt hoor :idea:
mvg
Frederik :D :D

penneman zei:
hallo ,
je hebt dus 6 volt motoren en je gebruikt een 12 volt batterij ?
houden die dat al lang vol?
worden die niet warm?
Doe ik ook met een Monoperm. Wordt in het Van der Bussche recept ook gebruikt; efficiency is hoger.
Alles met mate, natuurlijk, dat wel - het is makkelijk(er) mogelijk om de motor te overbelasten

hallo
dat klopt Frederik , ik heb te snel gelezen: ik had verkeerdelijk begrepen dat hij de batterijen in serie had gezet en zo aan 12 volt was gekomen!

ik zet motoren altijd parallel en wel omdat ik in serie zetten niet zo goed vind:

-) als je kortsluiting in 1 motor krijgt dat gaat de volle spanning ( in dit geval 12volt ) volledig over die andere motor en is die waarschijnlijk ook kapot

-) als de ene eruit valt ( zonder kortsluiting ) dan draait de andere ook niet meer

-) geen twee motoren zijn identiek ,ook hun inwendige weerstand niet en bijgevolg ook niet de spanning die er bij een serieschakeling gaat overgaan , kan goed zijn dat de ene draait op 5.5 volt en de andere op 6.5 volt als je ze dan in serie zet

neen volgens mijn bescheiden mening is ze parallel zetten aan te raden

om terug te komen op de oplossing :als hij reducties en overbrengingen niet zelf kan bouwen maar alles moet kopen denk ik dat er andere/goedkopere oplossingen zijn voor dat probleem dat hij heeft

groeten

Over welke boot, welke motoren en welke schroeven gaat het eigenlijk? Misschien dat er momenteel "stroomvreters" in zitten. En brengen zuinigere motoren een eenvoudigere oplossing aan.

zinnia zei:
Over welke boot, welke motoren en welke schroeven gaat het eigenlijk? Misschien dat er momenteel "stroomvreters" in zitten. En brengen zuinigere motoren een eenvoudigere oplossing aan.

Hoe kun je dat vragen Zinnia, daarom heb ik maar geen antwoordt gegeven. :lol: :lol: :lol: :lol:

Conrad electronics verkoopt een snaar aandrijf setje met een tandriem, als je die gekruisd tusen de schroefassen maakt, met een extra poelie plat in het midden om te voorkomen dat de snaar in zichzelf hapt in het midden, dan moet dat werken.

Back