vraag aan de techneuten: vleugelprofiel

Een vraagje uit interesse aan de techneuten van het forum:
Ik heb in TraCFoil bij de NACA profielen, 2 vleugelprofielen gevonden nl NACA 2411 en NACA 2415

Ik ben er al achter gekomen dat de laatste 2 cijfers de procentuele vleugeldikte weergeven ifv de koorde.

Hierbij de vragen:
Bij een gelijke koorde, wat zijn de voornaamste parameter verschillen tussen beide profielen ? zoals:
trust, lift, weerstand, stall, vliegeigenschappen (wendbaarheid)
zweefeigenschappen.......

Groeten
steffe

De 2411 is relatief dun, Daarmee vliegt je model wat sneller en heeft in het algemeen minder goede stall eigenschappen dan een dikker profiel. De 2415 is normaal tot ietwat dik. Het is een veel gebruikt profiel voor diverse standaard toepassingen zoals destijds de 1e Puma variant van Robbe.

De NACA "code" zit als volgt in elkaar:
Het eerste cijfer (de 2) Geeft aan hoe groot de kromming van het profiel is. In dit geval dus 2% van de koorde. Als er een 0 staat is het dus een symetrisch profiel.
Het tweede cijfer (de 4) geeft aan waar het hoogste punt van de vleugel ligt. Dit is tevens het punt waar de vleugel het dikste is. In dit geval ligt dat punt op 40% van de vleugel voorrand.
De laatste twee cijfers geven aan hoe dik de vleugel op het dikste punt is. In dit geval is dat dus 11% of 15%.
Ik heb een mooie site gevonden waar je op het scherm met NACA profielen kan spelen zodat je kan zien wat er veranderd als je één van de cijfers veranderd. Kijk HIER maar eens.
Grofweg gesteld zal een vleugel meer lift leveren als hij dikker wordt. Helaas wordt dan ook de weerstand groter en wel in dezelfde verhouding. Dikke vleugels worden toegepast bij vliegtuigen die relatief langzaam vliegen en veel lift nodig hebben. Heb je een snel en licht vliegtuig dan moet je een dunner profiel gebruiken.
Dikkere profielen zullen rustiger overtrekken dan dunnere profielen. Wat wendbaarheid aangaat zijn er veel meer factoren die meespelen. De vorm van de vleugel de spanwijdte en de uitslagen van de roeren spelen hier een heel belangrijke rol.
Verder zijn er nog veel meer factoren die ik ook niet allemaal ken die een grote rol spelen bij het ontwerpen van de "ideale vleugel". Als je op het internet gaat zoeken vindt je enorm veel informatie. Sommige info is zo "technisch" dat het heel moeilijk te begrijpen is. Andere leest heel makkelijk weg en blijft ook goed "hangen".

@ Ernst

Dank voor de info en de verwijzing.

Voila,..... daar was ik nu op zoek zeg....
eenvoudige maar eficiente uitleg
zo,.... we weten weer iets meer

Ondertusen heb ik hier en daar al Gegoogled.....
Inderdaad, er is veel informatie ter beschikking, maar eerst zal ik toch beginnen met de basis info van de vleugelprofielen te lezen
tes zo al ingewikkeld genoeg.

@ Hans

Ik wist niet dat er zoveel vleugelprofielen zijn...
(enkele 100 den tot 1000 ?.....?
Ik zal mij meer houden bij de bekende zoals de NACA profielen

groeten
steffe

Eppler en MH profiel familie ook. TU Delft heeft ook een profiel familie ontworpen, idem Helmut Quabeck. Er zullen vast nog wel meer families zijn.

Bij het Googelen naar de vleugelprofielen kwam ik plotseling op de site van een technische universiteit in Nederland....
De naam weet ik niet meer.....
maar ik kan het wel terugvinden

Daar waren er studenten aan de afdeling aerodynamica/vliegtuigbouw die proeven deden in een windtunnel om zo de gemaakte vleugelkarakteristieken in de praktijk te beproeven.....

Door een persoon werd er zelf een windtunnel gemaakt met een grote
stal ventilator zoals op een landbouwbedrijf (geen stallventilator)
De tunnel was ook voorzien van een difussor om een gelijkmatige luchtstroming te verwezelijken.

Zijn er ook kollega's op dit forum die ook een zelfgemaakte "windtunnel" hebben ?

steffe

Back