[VRAAG]aansluiting lipo buzzer met 2x3S parallel en wel 6 cellen controle (OPGELOST)

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door motorsports, 9 dec 2012.

  1. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Help

    ik zit met een klein probleem , ik heb 2 x 3S lipo's die ik parallel gebruik, echter nu heb ik een lipo buzzer die tot 8 cellen kan controleren .

    Nu wil ik graag 1 kabel maken vanaf de lipo buzzer met controle voor 6 cellen naar de parallel geschakelde accu's om zodoende 6 cellen individueel te controleren .

    wat heb ik gedaan :

    lipo buzzer , vanaf de min ,cel1 ,2,3 aangesloten , dit gaat goed(lipo 1) , nu de tweede balanceerstekker erbij en de min van de balanceer kant eraf gehaald (lipo 2)en erbij gestoken, echter , nu kan cel 1,2,3,5,6 gemeten worden maar cel 4 niet .

    wat doe ik verkeerd in de bedrading ?

    Moet de min van de lipo2 , balnceerkant , ook bij de min van de lipo buzzer ? , of alle draadjes opschuiven van de balanceerkabel lipo 2 ?

    graag hulp
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2012
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    En waarom niet 2 losse kleine buzzers .?

    Je moet namelijk anders de balancer aansluiting in serie gaan zetten .
    De plus van de laatste cel van het eerste paket is dan ook de min van de eerste cel van het tweede pakket.

    En dat kan niet werken met de lipo,s parallel , sluit je het zo aan dan rookt het .:oops:

    En dat gebeurt sneller als je denkt .

    Mvg Johan
     
  3. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    naja ik wilde het met 1 doen ook ivm de ruimte , maar wat ik wil gaat dus niet ...:confused:

    ai ik snap , lipo paralell , dan kan nooit de balanceer uitgang in serie worden gebruikt ....

    bedankt .
     
  4. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Als ze toch parralel staan.... Balancer kabels ook parralel maken en daar je meter aan hangen... Voltage over 2 parallele cellen blijft toch gelijk...
     
  5. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Ja dat kan ,maar stel dat cel spanning van de lipo 1 naar 3,3volt zakt en de andere cel van lipo 2 , 3,6 volt aangeeft wat ?, wat controleert / detecteerd de lipobuzzer ?dan de laagste spanning of de hoogste ?
     
  6. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    In theorie , in de praktijk niet .
    Je meet altijd de spanning van de hoogste cel , ook al zijn de bijde duidelijk verschillend .

    Als de ene nog 3,7 V heeft en de andere 2,9 blijft hij de buzzer 3,7V als spanning aangeven en meld de buzzer ook niks .

    Kan alleen werken met iedere lipo zijn eigene buzzer.;)

    Mvg Johan
     
  7. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Als je 2 cellen p(dus 1s2p zegmaar)arallel zet vind ik t knap dat daar verschil te meten is .....
     
  8. pierreke

    pierreke

    Lid geworden:
    26 okt 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Maastricht
    Als 2 cellen parallel staan met voldoende dikke kabels, is het uitgesloten dat een cel lager in spanning raakt dan de andere. De cel met de hoogste capaciteit zal een stroom naar de mindere cel leveren over de balancerkabels en samen zullen ze daardoor sneller leeg raken dan de andere cellen in de serie. Dit zal resulteren in een buzzzzzz
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Inderdaad, twee parallel geschakelde cellen hebben altijd dezelfde spanning. Zelfs als deze cellen een verschillende capaciteit hebben. In twee emmers gevuld met water, die aan de onderzijde met een buis zijn verbonden, staat het water ook altijd even hoog. Zelfs als de emmers verschillende afmetingen hebben.
     
  10. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    okee

    dan dus parallel op de buzzer aansluiten , de packs zijn hetzelfde qwa C-waarde,Mah ,en cellen .Dus dat gaat wel goed .Ik begrijp hieruit dat ook bij het laden parallel, het dus ook goed gaat met balanceren , dat de cellen altijd uitkomen op gelijke waarde(mits tuurlijk een cel zelf slecht begint te worden ).
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Ja, dat gaat bij het laden ook zo. Verbindt nooit twee accu's met een verschillend ladingsniveau met elkaar. Dan kunnen er via de balancerkabels grote vereffeningsstromen gaan lopen. De balancerkabels kunnen dan zelfs verbranden.

    Als je de Li-Po's uitsluitend parallel gebruikt, is het misschien handig er één pakket van te maken. Dan kan je meteen de individuele cellen vast met elkaar verbinden. Dan is het parallel schakelen van de balancerkabels ook niet meer nodig.
     
  12. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht

    gedaan , bedankt voor de tips alle ! :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina