Vraag BEC aansluiten op lipo en ESC

Hey,

Ik ben echt net begonnen met het in elkaar zetten van een vliegtuigje, en dit is tevens mijn allereerste vliegtuigje.
Nou is het vliegtuigje zelf al af, en vliegt met de juiste gewichtsverdeling ook vrij stabiel, wanneer deze gegooid wordt.

Nu ben ik vandaag langs de quartel gereden om de benodigdheden te halen wat de setup betreft. Een motortje, regelaar en lipo heb ik van iemand gekregen, alleen is deze regelaar zonder BEC. Ik heb dus ook een BEC gekocht, maar ik heb begrepen dat 1 stekkertje hiervan in een in de lipo moet en 1 stekker hiervan in de ontvanger. Maar wat ik graag wil weten is hoe ik dit moet doen, omdat de BEC aan beide kanten een stekker heeft met '2' draden, en er zowel bij de lipo als bij de ontvanger er een '3' draden stekker in moet. Zijn hier een soort van overgangsstekkertjes voor te krijgen?

Beetje een lang verhaal voor zo'n korte vraag, maar hoop dat jullie me dit zouden kunnen vertellen, aangezien het vliegtuigje woensdag af moet zijn!
Alvast hartelijk bedankt!

Mvg
Seger

De BEC wordt gebruikt om de juiste spanning te regelen voor je ontvanger.
In je ontvanger gaat dus een stekker met 2 draden voor de voeding.
De andere kant sluit je aan op de batterij kant van je regelaar.

Laatst bewerkt door een moderator:
En de BEC uitgang (plus en min, een derde pennetjes is onbezet) kan in elke ontvanger-uitgang geprikt worden. Onder de connectoren zijn alle plussen en alle minnen doorverbonden. Het pennetje met puls is 'alleen' nodig voor aansturen van servo/regelaar, de lengte van het pulsje bevat de stuur-informatie.

Forumtipjes:
  • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    8CBWEZYl_gju-O0mEKjDNw0Eh_qIbYUu1oZBKfZqOypmLO1gU9NfBBUnKK5HrwoN-VKG8iQn_PvQpZDlbxq0IwVL9dQOy_HcGJ0=s0-d-e1-ft
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
full

full

full

full
full
full

Dank voor jullie antwoorden. Wat ik uit het tekeningetje kan opmaken, is dat ik het rode draadje, dat samen met het witte en zwarte draadje van de regelaar naar de ontvanger gaat, door moet knippen. (Dit is het plus draadje, maar dit + draadje lijkt me toch iets wat nodig is, dus vandaar dat ik even om een bevestiging vraag)

Verder begrijp ik hieruit dat ik de externe BEC gewoon met beide kanten (beide uitgangen zijn hetzelfde) kan inpluggen in de ontvanger. (dus in het - en + pinnetje van de ontvanger). Het derde pinnetje in de ontvanger blijft dus ongebruikt.

Eventueel kan ik best foto's maken van de ESC, BEC en LiPo als jullie mij niet compleet begrijpen. (wat ik overigens wel mogelijk is, aangezien ik een zeer grote beginner ben nog!)

Groetjes
Seger

Nee, dat rode draadje alleen verwijderen als de regelaar een BEC aan boord heeft. Anders heb je twee kapiteins (BECs) op 1 schip die beide de spanning willen bepalen. Dat werkt niet, worst case: rook. Jouw regelaar heeft geen BEC aan boord, rode plusdraadje kun je laten zitten.

Een BEC heeft een ingang, die MOET aangesloten worden op aandrijfaccu-accu en een uitgang, die MOET aangesloten worden op een ontvanger-uitgang. Andersom werkt niet: rook.

Multiple choice aansluitschema's
www.scriptasylum.com/rc_speed/wiring.html
(De andere menu-items zijn ook zeeeeeer handig 3n leerzaam voor elektro-volk. Toevoegen aan favorieten?)

Welke accuspanning, regelaar, motor en prop heb je?

Sticky/FAQ, permanent bovenaan in het Helpdesk subforum
FAQ - Plaatsen van foto's en filmpjes in berichten, ook voor niet-MBF foto's.

Bedankt voor de link, vrij duidelijk.

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/706/4ohr.jpg

Ik heb even een foto gemaakt, voor een duidelijker beeld.
Ik heb het ook neergelegd op de manier waarop ik het wil aansluiten.

Alleen nu komt dus de vraag over de BEC. Deze ligt, zoals te zien is op de foto, bovenaan. Echter kan ik er niet uit opmaken welke van de 2 (de linker of de rechter) nou de ingang is, en welke de uitgang.

Mijn plan over hoe ik de BEC ga aansluiten op de accu is dan als volgt: ik snij aan 1 kant het rode en zwarte draadje door (de kant waar deze de accu in moeten) Dan soldeer ik het rode draadje, aan het rode regelaar draadje, en soldeer deze samen in het goudkleurige plugje.
Dit doe ik dan hetzelfde met het zwarte draadje, alleen geldt hiervoor natuurlijk dat het zwart op zwart moet zijn.

De kant van de BEC die nog intact blijft, met het rode en zwarte draadje in een rode plug lopend, doe ik in de plus en de min van de ontvanger.

En dan als laatste vraag, op mijn ontvanger zie ik de getallen 1, 2, 3, 4 en 5 staan. Echter heb ik een 6 kanaals zender en ontvanger gekocht (ik had eventuele toekomstige vliegtuigen in mijn hoofd). Ik denk dat er ergens een 'battery' ingang op de ontvanger moet zijn, waar de batterij in moet (dit staat althans op mijn RC auto, die ik lang geleden ooit gekocht heb)

B.t.w. ik heb 2 cel lipo (7,4v) , regelaar : 70-80A HK-70A , motor : Turnigy H2218-2500KV, Prop 9x4,5 (dat is een vrij grote)

full

De dikke connector (met daarin twee pinnetjes) is de ingang van de spanningsregulator.

De uitgang van de regulator moet je aansluiten op één van de kanalen van de ontvanger. Neem hiervoor een kanaal dat je nu niet gebruikt. Mocht je later dit kanaal toch nodig hebben, dan kan je via een Y-kabel de spanningsregulator én een servo aansluiten.

Het aansluiten op de ontvanger heb ik zelf als volgt opgelost (zie foto):

De kabel op de uitgang van de spanningsregulator heb ik vervangen door een servokabel. Bij voorkeur een exemplaar met wat dikkere draden gebruiken. De witte draad is niet nodig en kan verwijderd worden. De rode- en zwarte draad wordt gesoldeerd op de plaats waar de oorspronkelijke rode- en zwarte draad op de spanningsregulator zaten. Pas op voor verwisselen en kortsluiting!

Je hebt nu de oorspronkelijke draad "over". Die soldeer je bij de connectoren op de rode- en zwarte draad van de ESC. Rood op rood, zwart op zwart. Vergeet niet de connectoren, ook op de Li-Po, met krimpsok te isoleren. Let ook goed op bij de Li-Po dat je geen sluiting maakt!

De spanningsregulator kan je aansluiten op het connectortje dat je bij de ESC hebt aangebracht.

De ESC die je gaat gebruiken is geschikt voor 4-8 Li-Po cellen. Met 2 Li-Po cellen zal dat niet (goed) gaan werken...

Misschien was een nieuwe ESC die geschikt is voor twee cellen en met een ingebouwde BEC een betere keuze geweest dan een nieuwe spanningsregulator.

Nog iets anders, ik zie een flinke ESC. Iets van 60 ampère. Daar zit een flink vliegtuig achter. Hoe zit het met je vliegervaring? Als dit je eerste vliegtuig is, zoek dan hulp bij een vereniging of een ervaren modelvlieger. Als je daar zelf mee aan de slag gaat, is het na de start zeker na 5 seconden over. Dat zou zonde zijn van alle moeite, geld en energie die je in je project hebt gestopt.

... Als dit je eerste vliegtuig is, zoek dan hulp bij een vereniging of een ervaren modelvlieger. Als je daar zelf mee aan de slag gaat, is het na de start zeker na 5 seconden over. Dat zou zonde zijn van alle moeite, geld en energie die je in je project hebt gestopt.
Vier elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B:

Vandaag ben ik met iemand bezig geweest alles even te solderen. (let niet op het tape, was even voor het testen)

Graag zou ik van jullie willen horen of het op deze manier goed zit aangesloten.

Maar goed, hier het probleem : Als ik de LiPo aansluit met de SET knop van de ontvanger ingedrukt, komt er een verbinding tot stand tussen de zender en ontvanger. De servo, die ik als test even op de ontvanger aangesloten heb, werkt op 2 verschillende kanalen (ik heb hem eerst op kanaal 2, en vervolgens op 3 aangesloten. Op beide kanalen werkte deze naar behoren). De motor echter, reageert nergens op. Kan dit inderdaad liggen aan de ESC? of is er iets compleet mis met mijn aansluiting.

Sorry voor al deze vragen, maar we moeten allemaal ergens beginnen!

Alle tips en tricks zijn welkom. Ik vind het namelijk toch vrij lastig, aangezien het de eerste keer is.

Hier een foto : http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/850/h61u.jpg

Jammer dat je m'n tip niet hebt opgevolgd. Je hebt de connector op de ingang van de regulator verwijderd. Heb je daar een reden voor?

Je hebt een ESC voor 4 tot 8 cellen. Die zal 2 cellen niet herkennen en er van uit gaan dat het een leeg pakket betreft en dan zal de onderspanningsbeveiliging de motor niet inschakelen.

De manier waarop je de spanningsregulator op de ontvanger heb aangesloten is op z'n minst risicovol te noemen. Je kan de connector op vele manieren aansluiten, en vooral de verkeerde die de ontvanger en servo's in milliseconden slopen.

Dingen die verkeerd kunnen gaan, gaan ook een keer verkeerd...

Ligt alles op de foto in een metalen bak??? Dat is vragen om kortsluiting.

Om eerlijk te zijn, snapte ik eerder niet helemaal het eerder getypte bericht. Nu ik het echter opnieuw lees, snap ik het inderdaad. U bedoelt dat de uitgangsconnector inclusief draadjes verwijderd worden en er een servo draadje exclusief wit draadje aan vast gesoldeerd wordt. Dan worden de oorspronkelijke draadjes gebruikt om ze samen met de ESC draden vast te solderen in de connectors. Dan kunnen we de oorspronkelijke ingang klikken in de uitgang van de BEC.

Ik ga dit nu inderdaad proberen te maken. Verder ga ik morgen even langs de lokale modelbouwwinkel om te kijken voor ofwel een Lipo ofwel een ESC. (Wat raadt u aan, een 4 cell+ LiPo kopen, of een geschikte ESC)

De bak was alleen voor de foto, omdat de draadjes niet goed zichtbaar op deze kleur vloer.

Als je motor geschikt is voor 2 Li-Po cellen kan je daar niet zomaar 4 cellen gebruiken.

Bij een verdubbeling van de spanning, en dat doe je als je van 2 naar 4 cellen gaat, verviervoudigd de stroom. De ESC kan dat misschien aan, maar de motor zal in rook opgaan.

Laatst bewerkt:
Doe jezelf en jouw elektronica een groot plezier en zoek deskundige live hulp, voordat in 1 keer AL je elektronica kapot is.
Hoe jong/oud ben je, en waar woon je?

Ook de limiter die je pas hebt gekocht is waarschijnlijk geschikt voor maximaal 2 cellen. Die informatie moet op de limiter of in de handleiding daarvan te vinden zijn.

Toch nog iets verkeerd begrepen:

Dan kunnen we de oorspronkelijke ingang klikken in de uitgang van de BEC.

De oorspronkelijke UITGANG klikken in de INGANG van de BEC.

Laatst bewerkt:
Back