Vraag bouw airliner (houtbouw)

Ik weet niet of mijn vraag hier thuis hoort, maar ik stel 'm toch maar hier.

Ben momenteel bezig met de bouw van mijn Calmato EP electro en ik moet nog leren vliegen, maar mijn hart gaat het meeste uit naar de zelfbouw van een vliegtuig. Mooi meegenomen als het ook nog kan vliegen straks.

Nu heb ik de airliner (grote passie) van Robbe gezien en wat ik eigenlijk denk is: kan ik dat vliegtuig in Balsa maken in een 2 maal zo grote versie en kan dat dan ook gaan vliegen of kan ik dat wel vegeten met 2 electromotoren daarin?
(denk nu niet: het is een beginner, dus daar is hij nog niet aan toe. Het is slechts een orientatie van wat mogelijk zou kunnen zijn)
Het idee is namelijk deze te kopen en niet in elkaar te zetten, maar 'm na te bouwen in hout en wel 2 maal zo groot dus.

Olaf
 
Ja, bedankt en het draadje had ik idd al gelezen en blijf de fabrikanten ook volgen. Ga 'm zowieso niet zelf verzinnen, maar nabouwen van een bestaand model, maar dan wel liever 2 maal zo groot en van hout. ;-)
Een ander mag er gerust mee gaan vliegen. Testpiloten beschikbaar?

De A388 en de Super Airliner van E-flite zijn wel opties ja. Ga eens wat meer lezen en kijken op het Engelse forum, want daar stond een bouwimpressie die wel leuk was. Het gaat mij ook meer om het bouwen zelf en heb nogal hekel aan foam. Ik heb zelf meer met hout, maar dat wordt misschien te zwaar.

Voorlopig ben ik zover niet, maar zet wel de stappen om zoiets te gaan doen.
Het vliegen daarmee mag dan wel 'saai' gevonden worden, maar ik heb juist minder met stuntwerk en meer met het normale vliegen.

Ik vraag me trouwens af ik er nog meer mogelijkheden zijn. Kunststof? Alu? Of bewerkt foam, zodat 'ie mooi glad wordt? Enfin, allemaal maar eens lezen.
 
Ja thanx! ... en nog wat links voor andere belangstellenden:

http://www.mcmdistribution.com/ (dit is de distr. van E-flite in Belgie). Website helaas offline tijdelijk.
In Duitsland is de distributeur: http://www.jsb-gmbh.de/html/e-flite.html

En tenslotte natuurlijk de leverancier van het toestel:
http://www.e-fliterc.com

En er is idd veel te vinden over dit toestel. Toch kan ik mij de vraag van een van de schrijvers wel voorstellen? Waarom zijn airliners eigenlijk alleen in het buitenland te bestellen? Verkoopt het in Nederland dan niet?
 
Ha, nog een liefhebber van de civiele luchtvaart!

Waarom een model kopen om vergroot na te bouwen? Waarom niet zoeken naar een bouwtekening van een airliner?
http://www.google.com/search?hl=nl&...lz=1I7ADBR&q=rc+airliner+plan&btnG=Zoeken&lr=

Als je een model vergroot nabouwt zal je toch over constructie en materiaalkeuze na moeten denken. Met een tekening heeft iemand dat al voor je gedaan. En je kunt modellen meestal niet ongestraft simpelweg vergroten (heb ik meer dan eens gehoord).

En wat betreft bouwen in hout ... prima toch? Zoals Jan al zei: licht bouwen! Het is een muntje dat moet vallen. Bij mij is dat muntje ook net los geschoten. Je hebt de neiging onderdelen stevig (zwaar) te maken, omdat je het heel wilt houden ... maar het gevolg is dat je met dat extra gewicht kinetische energie toevoegt aan de crash en de constructie dus kwetsbaarder maakt.

De truuk is dat je bij ieder onderdeel bekijkt in welke richting de kracht erop komt te staan en het in die richting stijf maakt door constructie en niet door extra zwaar materiaal. (Je kunt van een vel papier een bruggetje vouwen dat iets van vijf boeken kan dragen.)

Gebruik vooral licht balsa. In de lengte richting kan dat heel veel hebben. Bij onderdelen waar je ook dwarskrachten kunt verwachten kan je harder balsa kiezen of een sandwich maken of een doos-constructie of een driehoek-constructie. Als je een sandwich maakt van balsa met aan beide zijden 0,4 mm triplex, wordt dat heel licht en super stijf en sterk.

Ik had bijvoorbeeld voor de vierkante romp van mijn schaal 1:4 project lindehouten liggers gemaakt. Lindehout is al een stuk lichter dan vuren, maar het was onnodig omdat balsa liggers de trekkracht makkelijk kunnen hebben. En de romp wordt bekleed met dun triplex (schaal) dat dan weer de dwarskrachten op de romp voor z'n rekening neemt en voor stijfheid zorgt (doos-constructie). Snap je?
 
Laatst bewerkt:
Airliners

Hallo Henri,

Jazeker een liefhebber van airlines alleen vind ik het zo vreemd dat het hier niet te koop is. Maar zoals ik al zei ben ik een beginner en heb nog nooit gevlogen. Wel bereid ik alles goed voor. Ben nu aan het oefenen met de simulator en probeer alles te begrijpen van dit vakgebied.
Ik moet eerst leren vliegen met de Calmato, maar einddoel is zelfbouw van een airliner met electromotoren. En ja, van tekening is eigenlijk nog beter, maar ik denk als tussenstap nabouwen verstandiger is?
Dus ik neem zowieso 2 jaar de tijd voor de voorstudie en uitzoeken van dingen. In 2010 moet ik dus een eind op weg zijn. :squarewink:

Ik heb die Fokker ook gezien met die ruim 200 onderdelen. Wat gaaf zeg. Kijk, daar krijg ik het nu warm van. Kunnen ze een uur voor me blijven hangen op de prop, maar dan denk ik: dit kan in het echt nooit, dus laat maar. Zie liever een airliner opstijgen, vliegen en weer landen en dan hoe groter, hoe beter ;-). Maar dat maakt de hobby zo leuk. Er zijn zoveel delen waarmee je je bezig kunt houden.

Nog een vraag buiten dit onderwerp: ik lees over verschillende soorten staarten (in mijn Multiplexhandleiding). V-staarten, T- staarten, etc. Kom er alleen niet precies achter wat soor staart ik heb. Mijn Calmato dus ;-)
 
Jazeker een liefhebber van airlines alleen vind ik het zo vreemd dat het hier niet te koop is.
Dat is net zoiets als het verschil in aanbod van plastic bouwdozen van civiele vliegtuigen en de overstelpende hoeveelheid aan bouwdozen van militaire vliegtuigen. Er is meestal meer belangstelling voor oorlogstuig als het om schaalmodellen gaat ... de sensatie ervan misschien? Ik weet het niet.

Ben nu aan het oefenen met de simulator
Dat is prima ter voorbereiding, het helpt inderdaad, maar het is niet helemaal vergelijkbaar met echt vliegen. Het is wel zinnig om met vliegen met de simulator ook soms een instructeur erbij te hebben, dat je jezelf geen verkeerde gewoonten leert.

En ja, van tekening is eigenlijk nog beter, maar ik denk als tussenstap nabouwen verstandiger is?
Ik zou echt van tekening aanraden ... eens goed gaan zoeken met Google. "plan service" rc is een goede zoekterm:
http://www.google.com/search?hl=nl&...z=1I7ADBR&q="plan+service"+rc&btnG=Zoeken&lr=
En je kunt alvast eens kijken bij:
http://www.rcstore.com/ME2/dirmod.a...tier=2&cat2=Planes&ntier1=Plans&ntier2=Planes
http://www.traplet.com/ > Online shop UK > product catalogue > naar beneden scrollen voor Construction Plans > Aircraft Plans
http://www.myhobbystore.com/GroupLi... Plans/v/0295b008-541b-485a-9376-ca4b0c4a97c4
http://www.rcplansguide.com/

Een gekocht model nabouwen raad ik je af. Als je het op dezelfde grootte nabouwt, waarom zou je dan? En een model ietsje vergroten kan wel, maar twee keer vergroten betekent dat je het model constructief en aerodynamisch moet herzien en dat kan je voorlopig nog niet.
En het is weggegooid geld ... een tekening is veel goedkoper en een beter uitgangspunt.

Ik zie dat je bent begonnen met een ARF en dat is prima voor het leren vliegen. Maar om feeling/ervaring voor houtbouw te krijgen moet je ook eens een niet al te lastig model bouwen. Bijvoorbeeld een grotere trainer als de Big Lift ... 220 cm spanwijdte en de nieuwste versie is ook voor electro.
http://www.henrikaper.nl/big-lift/
Of een houten zwever ... voor de lol erbij. Of met een niet al te lastig sport-schaal model beginnen.

Kom er alleen niet precies achter wat soort staart ik heb.
Je Calmato heeft een gewone staart ... is geen speciale naam voor.

----------------------------------------------------------------

Ik zat ineens te denken ... volgens mij is er wel een bouwtekening van de Short SC-7 Skyvan:
http://images.google.com/images?q=S...F-8&sourceid=ie7&rlz=1I7ADBR&um=1&sa=N&tab=wi
Je kan 'm lelijk vinden, maar apart is íe zeker. En kijk eens! ... de bouwtekening voor een electro model is gratis te downloaden op internet:
http://plans.rcmodell.hu/planelect.html ... negende model.

De voordelen voor je:
Het is geen complex model om te bouwen, een goede volgende stap voor je in houtbouw.
Het is een hoogdekker en dat zal wat beter te vliegen zijn voor je.
Op internet zijn er heel veel foto's en leuke kleurenschema's te vinden en een 3view, dus je documentatie heb je makkelijk bij elkaar.

3view:
http://membres.lycos.fr/wings2/3vues/short_skyvan_3v.jpg

Volgens mij is dit een goeie voor je en dan kan je je daarna bezinnen op een 'echte' airliner:
http://www.michel-concorde.de/ ;-)
 
Laatst bewerkt:
Hallo Henri,

Ontzettend bedankt voor alle nuttige info en tips. Ik ga er zeker mee aan de gang en zal vanavond alles eens op mijn gemakje gaan nalezen.
En je hebt wel gelijk: je kunt beter eerst iets simpelers bouwen, want mocht het moeilijke mislukken loop je de kans dat het demotiveerd misschien.

Gr,

Olaf
 
Kijk in elk geval uit met het schalen van een bestaand model (opschalen/neerschalen).

Zeker bij schaalmodellen, worden bepaalde zaken vaak aangepast aan de schaal. Zo zullen veel schaalmodellen naar schaal een te groot stabilo hebben, omdat een schaalstabilo te klein zou worden.

Ik gok dat de problemen bij opschalen kleiner zijn, je zou dan bv. het stabilo iets kunnen verkleinen, als het niet schaal is.

Toch.. 'gewoon een bestaand model pakken en schalen' kan te simpel gedacht zijn.

Overigens; hier nog een burgerluchtvaart-man. Warbirds? Leuk en geinig, maar not my cup of tea, voorlopig. 3D vliegen? Kan het (nog) niet en ook nog niet echt ambities die kant op. 't is dat ik mij nu bezig houdt met F3A, anders was ik ook een burgerluchtvaart-schaalmodel gebouwd. De 1e heb ik al gebouwd; een Top Flite Cessna 182.

Als het gewoon 'burgerluchtvaart' is wat je hart sneller doet kloppen, en je ook wel eenvoudig een instap wilt hebben in het bouwen, dan zou die Cessna een leuke optie zijn. Niet zo verschrikkelijk complex om te bouwen en het levert een moor burgertoestel op. 't is geen Airliner natuurlijk.

Waarom ze amper te vinden zijn en in NL al helemaal niet, denk ik omdat die markt toch klein is. De toestellen zelf zijn niet zo enorm capabel, met een airliner ga je idd niet prophangen oid, het is rondjes vliegen en dan heb je het wel gehad. Daarnaast zijn het al snel meermotorige modellen, wat het duurder en moeilijker maakt.

Qua bouwen.. als ik nu een toestel zou moeten maken, zou ik een plug maken uit triplex en piepschuim. Van die plug trek je een mal en in die mal kun je dan je toestel maken. Kun je er gelijk meerdere maken en een paar verkopen, als je geluk hebt.
 
met een airliner ga je idd niet prophangen oid,
Nee, inderdaad.

'Prophangen' vind ik sowieso al iets zo onnatuurlijks . . . :roll:

Net zoiets als dat 4-D vliegen . . . :confused:

Maar goed, gelukkig heeft iedereen zo zijn voorkeuren. :p

(Anders zou het wel heeeeeeeeeeeel erg druk worden op de schaalmeeting! ;))


het is rondjes vliegen en dan heb je het wel gehad.
Inderdaad.

En dan maar zwaaaaaar genieten van het vliegbeeld, het paint scheme en het geluid. :worship:

Oeioeioei, wat zijn ze mooi! :p

Olaf, ik zou zeggen: ga ervoor. :thumbsup:


jan.
 
Ja Han. Dat zijn foto's die je hart sneller doen kloppen!
En inderdaad Jan ... ik ga er zeker mee door ookal ben ik er nog niet aan toe.
Ik vind rondjes vliegen overigens absoluut niet saai en juist prachtig als ik het eerst zie taxien, dan zie opstijgen na een lange start en dan zie stijgen zoals ik een echt vliegtuig zie stijgen en niet in 3 meter recht de lucht in.
Ook het landen gaat heel mooi met die vliegtuigen. Mooi aan komen vliegen en recht op de landingsbaan langzaam dalen en dan neer laten komen. Wauw!
 
En ook heeft schaalvligen zijn moeilijkheden.

Een model echt schaal voorvliegen is ook een vak apart en vergt ook veel oefening :teacher:

Ik hou weer meer van schaalvliegen (en gewoon raggen) dan dat aerobaticen.

Maar zoals Jan al aangaf heeft gelukkig ieder zijn eiegn voorkeur.
 
Leuk om mijn eigen berichtjes uit 2007 weer terug te lezen op dit forum. Inmiddels een brevet verder en ik lees dan terug of ik er nog steeds zo over denk. Kort antwoord: YES

Ik weet inmiddels dat schaalmodellen, en dan met name de grotere, mijn voorkeur hebben en zwevers ....
Dus kocht ik heel onlogisch een Parkmaster om mijn skills verder te ontwikkelen .. heel ONlogisch dus, maar ik moet dit gewoon verder trainen vind ik.

Terug. Inmiddels heel wat vliegtuigen verder en nog steeds geen airliner gebouwd. Ben nu weer (als tussenstap) verder aan het orienteren op de Cessna van Top Flite want die zou ik graag electro uitvoeren. Even een wat moeilijker bouwdoos dus.
Tekeningen van Dave Blum vergroten tot 2,10 meter span lijken velen een slecht idee. Grumbl. Misschien de TopFlite Cessna 182 toch wel iets voor mij nu.
 
Hangar 9 heeft ook een hele mooie cessna 182 in het programma van 2,4 mtr spanwijdte.

full


Vliegt super, zelfs als sleepkist!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja klopt ja. Die had ik ook gezien, maar volgens mij is die echt meer bedoeld voor brandstof en ik wil m toch uitvoeren als electrokist.
Nu weet ik dat je in principe alle kisten als electro uit kunt voeren, maar die van hangar is volgens mij wel erg zwaar. Klopt dat?

p.s. Moderator: misschien moeten we verkassen naar Cessna 182 Top Flite Topic?
 
Er zijn helaas niet veel airliner modellen verkrijgbaar. Moet het echt houtbouw zijn? Ik heb een Windrider Boeing 737 waar ik erg blij mee ben. Mooie maat, het ding vliegt prima, alleen is er weinig bouwwerk aan en het is een schuimpje (waar je blijkbaar geen principiele bezwaren tegen hebt).


 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Fotor: Hoi Raymond, Sorry voor de draadjesvervuiling .... ik ben momenteel bezig met orientatie op een Cessna 182 van Top Flite. Ik wil namelijk eerst een dergelijke kist bouwen.
 
Back
Top