Vraag: Drukpunt bepalen

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door carnie-, 22 nov 2005.

  1. carnie-

    carnie- Guest

    Heb een nieuwe vraag i.v.m. het drukpunt te bepalen. Op ddra zeggen ze ofwel kan je de totale opvlakte bepalen van de raket daar het midden van en dat is het drukpunt. Of de schaduw uitknippen, en zo gelijk het zwaartepunt bepalen het drukpunt bepalen maar :

    Met die techniek , als je bv. 3 vinnen hebt , je raket iets draait maakt het al heel wat uit , en met de oppervlakte bepalen , ik kan me bv. Moeilijk voorstellen dat de wind op de onderkant drukt, kloppen deze technieken wel. Als ik dus de gehele oppervlakte van mijn raket bereken en daar het midden van zoek zou dat echt moeten kloppen?
     
  2. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Carnie,
    De meeste vinnen zitten aan de onderkant van een (model-)raket, maar ze kunnen overal zitten, tenzij je 1 basisregel volgt (zoals je verderop ook al schrijft):
    Het drukpunt (CP) moet 1 - 1.5x diameter raket onder het zwaartepunt (CG) liggen

    Je schrijft "...het zwaartepunt moet zo laag mogelijk liggen?"

    Dit klopt niet, het moet dus hoog liggen, in iedergeval boven het drukpunt.

    Je kunt je vinnen dus ook halverwege je model plaatsen. Ook kunnen ze over de hele lengte van je raket lopen (zie deze Zwaluw van SWT Rocketry. Ze kunnen zelfs geheel bovenaan van de raket zitten zie deze backwards flying rocket.
    Mits je er voor zorgt dat het zwaartepunt maar boven het drukpunt ligt.

    Om het CG boven het CP te krijgen zijn 2 mogelijkheden:
    1) oppervlak onder het CG toevoegen (grotere vinnen onder het zwaartepunt)
    2) gewicht toevoegen boven het CP (zwaartepunt verhogen)


    (je schrijft:...moeten deze motoren helemaal vanavond zijn.... Wat bedoel je daarmee?)

    Het is zeker mogelijk om een raket te maken met de motoren naast de romp. Als je even zoekt op het internet dan zul je vast modellen vinden met 2 motoren aan de zijkant.
    Ook hier gelden weer de standaard regels CP boven CG, je motoren onder geven ook extra oppervlakte (CP dus naar beneden) maar ook extra gewicht (CG ook naar beneden). Misschien moet je hier dus spelen met extra gewicht bovenin je raket (CG weer omhoog).

    Het zwaartepunt is het midden van al het gewicht van je raket.
    Het drukpunt is het midden van het oppervlak van je raket.
    Voor een goede uitleg (met plaatjes) wil ik je graag doorverwijzen naar de website van de DRRA: DRRA WEBSITE
    Klik daar op <Wat&Hoe> en dan op het knopje linksonder (2 wit/zwarte rondjes)
    Daar staat goed uitgelegd hoe je het Zwaartepunt en het Drukpunt bepaald.


    Tevens zijn er (ook gratis) programma's te krijgen, waarmee je een raket kunt ontwerpen en ook het CG en CP kunt bepalen (VCP, RockSim, SpaceCad, etc)

    Veel succes,

    Bas
     
  3. carnie-

    carnie- Guest

    Jah ik ben weer goed wakker, met vanavond bedoel ik vanonder:) ik zal wss zitten te denken wat ik vanavond ging doen toen ik dit tipte :D

    okey bedankt voor de help , Het midden van het oppervlakte, zal het midden gewoon zijn van de raket, met de neus niet bij gerekent, met de neus erbij gerekent zal je de hoogte van de neus maal 1/3 moeten doen normaal. , maar dus eigelijk moet je zwaartepunt zo hoog mogelijk liggen , dit gaat lastig zijn als je 3 motoren hebt , om het zwaaartepunt boven het midden te krijgen, dus zal ik wss dan extra gewichtjes in de neus moeten toevoegeN?
     
  4. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Lees eerst even die pagina´s bij de DRRA door.

    Het midden van je raket is NIET automatisch het CP, die is afhankelijk van de hele vorm van je raket.
    En je moet je neus natuurlijk ook meerekenen, als je een driehoekvormige neuskegel hebt dan is het oppervlak daarvan Breedte x 1/2 hoogte (standaard wiskunde), dus niets met 1/3. Een andervormige kegel (Ogive, Parabolic of Eliptic) is een driehoekvorm met bollere zijkanten dus heeft een groter oppevlakte dan standaard driehoek met zelfde breedte/hoogte. Met je 1/3 zit je dus altijd VEEL te laag.

    Gewicht toevoegen hoeft niet altijd, dit heeft grote invloed op de vlucht van je raket (extra gewicht is minder hoogte).

    Probeer altijd zonder extra gewicht een juiste stabiliteit te verkrijgen!!

    Kun je een foto plaatsen van je raket? Dan kunnen we allemaal makkelijker tips geven.

    Groet,
    Bas
     
  5. carnie-

    carnie- Guest

    Alles in orde nu :)
     
  6. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.980
    Locatie:
    Rottevalle
    effe snel.

    zwaartepunt moet voor je druk punt liggen. 1-1.5 de diameter van je romp. Let wel op dat is als je de boel degelijk berekend. moet je flink gokken ga en dan boven zitten 3-4

    Een indikatie van je drukpunt kun je krijgen met de cardboard cut out methode. dwz je raket omtrekken op een stuk karton.Dus ook de neuskegel en de vinnen meenemen. En dat uit balanceren. Het balans punt wat je dan krijgt is je druk punt.

    LET WEL OP.

    Dit is slechts een indicatie en kan soms makkelijk zijn om effe snel te bepalen of een idee werkt.

    Als je op de site na Estes kijkt dan kun je ook en goede uitleg vinden hoe het zit met druk en zwaartepunt. Die twee moet je niet verwisselen bij het ontwerpen want dan krijg je zeker problemen.

    Motoren aan de zijkant van je raket plakken is geen enkel probleem alleen weet ik niet of het iemand zou aan raden die nog nooit en raket heeft gebouwd. Je leert namelijk ook niet vliegen met een Tubine kist ;-)

    Verder kun je de motoren ook aan de voorzijde van je raket plaatsen. Dat heeft dan weer een voordeel met de gewichts verdeling. Maar is meestal minder voor het Drukpunt (je ziet het wel eens bij boostgliders. Maar ook hier geld niet doen als je niet precies weet wat je moet doen om de boel stabiel te krijgen.

    Rocksim kun je gratis downloaden bij apogee.

    Of my ff Pb'en dan krijg je een volledige 30 dagen versie 8.0

    Die Staat niet op de site bij Apogee ;-)

    maar hij is wel netjes legaal en zo (even voor de nuttleloze informatie)

    En nogmaals de domste vragen zijn de gene die je niet stelt. ;-)
     
  7. carnie-

    carnie- Guest

    nieuw probleem (dat zich van boven in het topic bevindt :p)
     
  8. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Carnie,
    Missen we een stukje van je tekst?

    Iedereen wil natuurlijk graag helpen, maar probleem + ken ook ik niet :lol:

    Groet,
    Bas
     
  9. carnie-

    carnie- Guest

    Van boven eerste post :wink:
     
  10. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    OK, handig is anders, aangezien mensen meestal naar het laatste topic gaan. Ook wordt het nu vreemd voor mensen die bovenaan beginnen met lezen en daaronder een antwoord op een andere (de oude) vraag lezen.

    :eek:ntopic:

    Ja, het klopt echt! Anders zouden er heel veel raketten Wereldwijd ontworpern en gebouwd worden zonder dat ze stabiel zijn.
    Je kunt het natuurlijk altijd controleren met raketontwerp software (VCP, RockSim, SpaceCAD, etc) of gewoon proefondervindelijk (eigen verantwoordelijkheid)

    Over het verschil in oppervlakte bij het draaien van je raket:

    Succes,
    Bas
     

Deel Deze Pagina