Vraag F3A-C

Kunstvlucht heeft altijd mijn interesse gehad en overweeg om hier meer mee te gaan doen.
Nu heb ik geen F3A toestel maar wel een edge 540 op 12S (gewicht ongeveer 5,7kg) met een spanwijdte van net geen 2m
Nu vroeg ik mij af of hier ook de F3A-C klasse gevlogen mag worden of dat hier toch ook de algemene klasse voorschriften gelden en dus dat het model een max gewicht van 5 kg mag hebben.
Kan iemand hier misschien uitsluitsel over geven?
 
  • Like
Reactions: Yme
Geen 'officieel' antwoord, ik ben benieuwd of je dat hier wel gaat krijgen, maar als actief promotor van kunstvlucht/F3A het volgende:

Bij F3A-C wordt er niet echt gelet op gewicht, dit omdat vaak gebruikte F3A modellen wel wat geschiedenis (reparaties) hebben en (net) over die 5Kg grens komen.
Ik ga er vanuit dat die 5.7kg ook wel door de vingers wordt gezien.

De 12S is denk ik wel een struikelpunt, daar is voor de F3A-C nooit eerder een discussie over geweest, dus ook geen onofficiele uitspraak of dat oogluikend wordt toegestaan.

In de F3A reglementen staat een maximum van 10S (42volt vermeld) , ookal is er al jarenlang een discussie om dat aan te passen, volgen we in nederland die richtlijn.
Om geen presendenten te scheppen denk ik dat de Subcommissie kunstvlucht dit dan ook niet toe zal staan.
Misschien kan je voor je model met een andere prop ook prima op 10S vliegen?
Ook zijn er kleinere/lichtere modellen die op 6S prima voor de C te gebruiken zijn.

Laat dit je niet tegenhouden om toch alvast het C programma te gaan oefenen met je Edge.

Het NK-2023 wordt langzamerhand opgestart, als ik de officials spreek zal ik deze vraag eens in de groep gooien.
 
Dank voor je reactie. In de Edge zit een XPWR 32 en die kunnen ook wel op 10S begreep ik.
Ik ga een wat oefenen ;)
 
  • Like
Reactions: wvr
De prop-keuze voor F3A is vaak wat meer spoed zodat je de snelheid er in kan houden. Bij 3D achtig vliegen wil je af en toe heel-snel-heel-veel trekkracht, b.v. om uit een Torque-Roll weg te trekken. Die situatie komt bij F3A niet voor, daar loopt alles smooth van de ene in de andere figuur over.

Omdat je sneller gaat vliegen zullen je uitslagen waarschijnlijk ook te groot zijn, dus of mechanish aanpassen, of op de zender als je goede en precise servo's hebt. voorkeur is mechanish.
 
Lukt het met trainen? Schroom niet om gewoon mee te doen met de eerste wedstrijd.

Alle begin is onwijs moeilijk en je leert toch ook weer andere dingen op zo'n wedstrijd dag.
bovendien zijn we er met zijn allen om je verder te helpen.
 
Het trainen vlot helaas nog niet. Mijn aandacht gaat nu nog uit naar een goede setup voor mijn model zodat deze strakker vliegt dan waar deze eigenlijk voor ontworpen is. Ik overweeg om over de stappen naar een kleiner F3a model op 6S, maar dan moet er eerst even weer wat budget komen.
 
De prop-keuze voor F3A is vaak wat meer spoed zodat je de snelheid er in kan houden. Bij 3D achtig vliegen wil je af en toe heel-snel-heel-veel trekkracht, b.v. om uit een Torque-Roll weg te trekken. Die situatie komt bij F3A niet voor, daar loopt alles smooth van de ene in de andere figuur over.

Weet je toevallig hoe snel dat is?
 
Vorig jaar is een een nieuwe regel gekomen dat je alles op een zo vast mogelijk snelheid moet vliegen ( als ik het goed heb). Dus omhoog even snel als naar beneden.
Dus als je weet hoe snel je model naar beneden valt moet je ook die snelheid vast houden. Dit is natuurlijk per model verschillend. Het is dus ook erg moeilijk om iets aan die snelheid te doen. Je kan de rem van je regelaar harder zetten zodat je propellor optimaal remt. Hier moet je veel mee spelen want er is een optimaal toeren tal dat je kist het meeste af remt. Wanneer je dat hebt gedaan kan je dus proberen om die snelheid zoveel mogelijk vast te houden. Je zal dus onnodig hard/ te hard voor je gevoel vliegen. Want nu moet je misschien 2x zo snel vliegen als wat je normaal doet. In de C klasse word hier misschien niet veel naar gekeken maar naar de B en A klasse wel. Je kan hier dus alvast mee oefenen zodat je je het zelf later makkelijker maakt.
 
Aanvullend op Yme.... voor de C is deze 'gelijkmatigheid' nog niet van belang...
als je de figuren 'herkenbaar' en redelijk op positie kan vliegen en eventuele fouten veilig kan herstellen, dan heb je echt voldoende niveau om je eerste wedstrijd ervaring op te doen.
Het vliegen op een 'vreemd' veld is iets waar je aan moet wennen, net als de juryleden achter je en de mening/adviezen van alle mensen die niet vliegen :koud:

Dus gewoon komen en we helpen je van harte op weg in deze mooie en uitdagende tak van Sport!

aanstaande zaterdag is de eerste wedstrijd, zie ook de agenda op www.f3a.nl
 
Ik zou inderdaad gewoon lekker komen kijken op de wedstrijd, even een kistje meenemen waar je de wedstrijden mee wilt gaan vliegen en bijvoorbeeld in de pauze (als er een pauze is) of na de tijd even het programma gaan vliegen. Dan kunnen mensen het beoordelen en tips geven zodat je de volgende keer gewoon kan mee vliegen.
En beginnen is altijd lastig en spannend, dat vind ik ook nog steeds alleen vind ik het leuk dat je je zelf ziet verbeteren en dat het figuur wat altijd lastig is steeds beter gaat en dat je dat ook terug gaat zien in de score.
 
Zondag 18 juni is in Heerde de 2e B/C wedstrijd.
Neem je kist mee waar je wedstrijden mee wilt vliegen en kom gezellig kijken.
Er zijn genoeg mensen wie je willen helpen.
1 plus punt, het is volgens mij al bijna 99% zeker dat volgend jaar het gewicht van een F3A model 5.5 KG mag zijn. Dus geen gewicht problemen meer... Tot volgende week zondag ?


Groeten,
Yme
 
Aanstaande zaterdag (18 november) is er in Spaarndam een indoor precisie Kunstvlucht wedstrijd ( hetzelfde als F3A maar dan binnen in een sporthal, dit heet F3P)
Hier zit net zoals de F3A ook 3 klasses in, de A,B en C. Het F3P-C programma is net zoals het F3A-C programma bedoelt om met "elk" kistje te vliegen. Dus als je een leuke indoor kist hebt bijvoorbeeld een Extra 300 etc of een RC factory kistje kan je leuk mee doen. Als je niks hebt kan ik de Disney van foamtoair.nl aanraden.
Of kom gezellig langs. Voor meer informatie kijk de nieuwe post op het F3P forum.
 
  • Like
Reactions: wvr
Back
Top