Vraag Huvema HU450 Draaibank

Ik heb met veel geluk een draaibank op de kop kunnen tikken...
Hier al op z'n nieuwe plekje:

Is er iemand met dezelfde draaibank ? Ik kan namelijk geen vergrendeling vinden voor de langsslede. Als er alleen met de dwarsslede gewerkt word is het niet zo'n probleem, maar als ik met de beitelslede conisch wil gaan draaien loopt de langsslede weg...

Iemand die weet of er een vergrendeling op hoort te zitten en hoe doe moet werken ?
Ik heb de handleiding er wel bij maar dat is en zwart wit copie waarbij de foto gereduceerd is tot grote zwarte vlek...

huvema

volgens mij zit er achter op de langsslede een inbus bout om de slede vast te zetten
aan de onderkant zit het klemplaatje.

Ik heb even gezocht, en daarbij de dwarsslede helemaal naar mij toe gedraaid, maar geen inbus bout te bekennen helaas...

Ik heb jarenlang zo'n ding gehad. Toevallig een goed jaar geleden verkocht.
Als ik het me goed herinner (de laatste keer dat ik ermee gewerkt heb is denk ik minimaal 10 jaar geleden), zette ik de langsvoeding uit en deed ik de slotmoer dicht als ik de slede wilde blokkeren.

Edit: even een oude foto opgeduikeld en ik zie nu dat er toch een paar verschillen zijn.
Ten eerste staat er op de mijne geen Huvema (wat op zich niet zo gek is, want volgens mij zijn het allebei kopieen van een Emco 5)
Ten tweede zie ik bij jouw machine geen hendel om de voeding te kunnen schakelen. Zit er bij jou wel een omkeermechaniek in?

draaibank1.jpg

blokkering

Ik heb even gezocht, en daarbij de dwarsslede helemaal naar mij toe gedraaid, maar geen inbusbout te bekennen helaas...
Dat klopt ook wel want de bout voor de blokkering van de langsslede zit aan de voorkant.
Boven het handwiel om de langsslede te verplaatsen zit een inbusbout die de slotplaat bevestigd aan de langsslede, daarboven meer naar het support zit een wat kleinere inbusbout dit is de bout die jij moet hebben.
Sommige klonen zijn in spiegelbeeld gebouwd en dan zit hij dus rechts.
Overigens is dit geen kloon van de Emco compact 5 maar van de 8.
Hiervan is vast wel het een en ander op het net te vinden.

Met vriendelijke groet Ronald

full

De borgplaat trek je met een bout tegen de onderzijde van het bed aan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja gevonden !!

Ik had de bout aan de linker kant geprobeerd, maar die aan de rechterkant niet.. :n00b:

Thanks allemaal..

Kunstof staf is besteld, kan ik lekker verder oefenen...

hoi martkrui
ik heb een huvema hu450 draaibank en ik zou graag willen weten waar ik een set nieuwe slotmoeren kan bestellen en welke spoed deze zijn is dat een spoed van 1,5 mm groetjes richard

huvema bank

Ik heb met veel geluk een draaibank op de kop kunnen tikken...
Hier al op z'n nieuwe plekje:

Is er iemand met dezelfde draaibank ? Ik kan namelijk geen vergrendeling vinden voor de langsslede. Als er alleen met de dwarsslede gewerkt word is het niet zo'n probleem, maar als ik met de beitelslede conisch wil gaan draaien loopt de langsslede weg...

Iemand die weet of er een vergrendeling op hoort te zitten en hoe doe moet werken ?
Ik heb de handleiding er wel bij maar dat is en zwart wit copie waarbij de foto gereduceerd is tot grote zwarte vlek...

Aan de rechterzijde van het langssupport zit een verdiepte inbus bout(5mm) door die aan te draaien wordt het langssupport vergrendeld

Back