Vraag: Lipo lader input Voltage??

• Topicstarter Topicstarter djorkaef
  • Startdatum Startdatum
D

djorkaef

Guest
Beste mede-modelbouwers,

Ik ben overgegaan van vliegen met 3s naar 4s lipo batterijen. Mijn lader is een Robbe LIPOLY 300.

Die lader zegt input spanning 11... 15 V DC, 1...4cells. Ik draai dus mijn schakelvoeding tot 15V. Gaat perfect lampje brandt 4x dus 4s gedetecteerd. Maar vanaf hij 10 minuutjes aan het laden is gaat hij in fout (waarschijnlijk 'input voltage too low').

Lijkt me niet onlogisch want 3.7Vx4=14.8V, maar een gelade lipo-cel gaat tot 4.2V en dus is dat pak opgeladen bena 17V. De voeding geeft maar 15V dus onmogelijk op te laden?

Ik begrijp niet waarom de input max 15V aangegeven staat terwijl het zo dus niet werkt! Als ik er nu een voeding van 17V aanhang om toch maar op te kunnen laden, gaat mijn lader dan stuk gaan??

Alvast bedankt!

robbeladerzz3.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Jouw voeding is waarschijnlijk te klein .

Hoeveel A heeft die ?

De volts maak jou lader wel zelf maar dan moet hij wel A kunnen trekken .

Mvg Johan

Jouw voeding is waarschijnlijk te klein .

Hoeveel A heeft die ?

De volts maak jou lader wel zelf maar dan moet hij wel A kunnen trekken .

Mvg Johan

ja idd nu ik het nameet is de uitgang wel 16V en stijgt steeds... vergissinkje van me. had niet gedacht dat zoiets goedkoop een DC spanning zo simpel kan omhoog halen.

de voeding is wel 10A en ik laad maar op tegen 2000mAh. ben nog eens aan het proberen misschien lag het aan wat anders...

Laatst bewerkt door een moderator:
In de lader is een spanningsomvormer ingebouwd, die de spanning omhoog transformeert. De eindspanning voor de LiPo's wordt dus met gemak behaald.

Je moet je dus wel degelijk aan de opgegeven ingangsspanning houden. Zowel te hoog als te laag zal een foutmelding opleveren. Welke van de twee de lader nu meldt is de vraag. Ik zou daarom de voeding niet tot 15 Volt opschroeven, maar tot zo'n 14 Volt. Veel relatief eenvoudige voedingen zijn namelijk niet erg temperatuur stabiel. Je hebt dus kans (bij het warm worden van de voeding) dat de uitgangspanning omhoog gaat. Uiteraard is het ook mogelijk, dat de ingangsspanning te laag wordt. In dat geval is de voeding niet toereikend, zoals hierboven al wordt aangegeven.

De voeding kan wel 10A leveren maar is deze voeding goed gestabiliseerd en dan bedoel ik is de uitgansspanning van de voeding een mooie rimpelvrije spanning ook onder belasting.
Laders hebben problemen met rimpels in de voedingsspanning.
Dit is alleen met een occilloscoop zichtbaar te maken maar als dit het probleem is dan moet het op een auto accu goed werken.
Het lijkt in ieder geval nuttig om de ingansspanning van de lader eens te meten tijdens het laadproces.

Laatst bewerkt:
ik denk dat ik de probleem weet ik gebruik zo'n omvormstuk om mijn lipo aan de balancer te koppelen en ik had dit verkeerd aangesloten, waarna waarschijnlijk iets geraakt moet zijn. de balancer is stuk want het laden werkt wel perfect als ik de balancer weg laat.

wat wel vreemd is, is dat als ik de lader met balancer in de garage probeer (koudkoud) dat hij wel werkt.

Ik zou daarom de voeding niet tot 15 Volt opschroeven, maar tot zo'n 14 Volt. Veel relatief eenvoudige voedingen zijn namelijk niet erg temperatuur stabiel. Je hebt dus kans (bij het warm worden van de voeding) dat de uitgangspanning omhoog gaat.

Inderdaad, dat heb ik ook al ondervonden. Ik heb de "Overloader" Lipo lader, en die gaat ook in alarm als de ingang boven de 15 volt gaat. Ik heb een BMI 10A voeding, en die levert tegen de 15 volt (normaal 12 volt, maar er is iets mis mee denk ik) Op wedstrijden heb ik geen last, maar thuis (netspanning 236 VAC) geeft die 15,04 volt, behalve als ik de voeding buiten op de vensterbank leg (in winter toch). Dus Djorkaeff, zeker op 14 volt ook eens proberen...
Iemand een idee hoe ik eenvoudig mijn voedingsspanning 1 of 2 volt naar omlaag kan krijgen?

Iemand een idee hoe ik eenvoudig mijn voedingsspanning 1 of 2 volt naar omlaag kan krijgen?

Bij mijn Graupner 10Amp zit er aan de onderkant een schroefje waar je de uitgang spanning mee kan regelen.

Kan zijn dat deze in de voeding zit en je deze moet los schroeven of het zit er niet op.

Bennie

Back