Vraag mbt gebalanceerd laden ?

Hallo forumleden, na de afgelopen jaren alleen NimH accupacks te hebben gebruikt, ben ik nu eindelijk over naar lipo's. Ik heb een aantal Turnigy's aangeschaft, allemaal 7.4V, maar volgens opgave zijn deze verschillend van opbouw, namelijk 2S1P en 2S2P. Nou is mij niet helemaal duidelijk wat die codering precies inhoud. Ik dacht:

2S = 2 cellen
1P = 1 paar ?? dus 2x 3,7V in serie ??
2P = 2 paar ?? dus 2x 3,7V parallel ??

Maar volgens opgave van HK heeft de 2S2P totaal 4 cellen (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11614) ? Is dat dan 2x 2 cellen van 1,85V parallel geschakeld ??

Wie kan dit voor mij ophelderen, alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
1P=1 parallel, dus 2S1P betekent twee cellen in serie.
2S2P betekent twee cellen en twee cellen parallel aan elkaar geschakeld.

Bedankt voor de reactie's.

@olap: mijn beredenatie klopte dus ...
@markjuhh: dat dacht ik ook ...

... Maar op de site van HK staat 4 cellen aangegeven ??? Hoe kan dat dan ??

Ik heb in de startpost een link toegevoegd naar de bewuste lipo.

Je neemt 2 cellen die je in serie zet en daarvan zet je er ook nog eens 2 parallel, dat maakt dan totaal 4 cellen. De spanning blijft dan hetzelfde maar de capaciteit wordt 2x zo groot.

Bij die accu is het zo dat er 2 "pakketjes" van 2 cellen in de accu zitten , er staan dus 2 cellen parallel aan elkaar gekoppeld voor ze in serie worden geplaatst.

Zo kom je dus in totaal op 4 cellen , eerst 2 parallel en die parallele pakketjes staan weer in serie.

Bedankt voor de nader toelichting. Maar als ik de laatste reacties zo lees dan zeggen Savage .26 picco en JohanvG niet hetzelfde. De genoemde configuratie / schakeling van de cellen is verschillend. Ik heb verder weinig verstand van de "werking" van elektronica dus alle hulp is welkom.

Andere vraag mbt het laden, ik neem aan (gezien het voltage van 7,4V) dat ik mijn lader gewoon instel op 2S ?

Alvast bedankt.

Uitleg is anders maar het komt op hetzelfde neer ;)

Lader inderdaad gewoon op 2s zetten , de parallele cellen hoef je niet op te geven die worden door de lader gewoon als 1 grotere cel gezien.

Bedankt Savage .26 picco :thumbsup:, het is me nu helemaal duidelijk. Morgen ga ik de nieuwe packs eerst eens laden en vooraf eens kijken wat de spanning per cel is. Vanmiddag en vanavond heb ik ze allemaal voorzien van EC5 connectors, met die enorme dikke draden is dat best een vervelend soldeer klusje.

Ik las net ook een ander draadje over lipo's parallel schakelen en daarin stond weer een verwijzing naar een ander draadje en daar stond een link naar deze site:

R/C Calculations

Beelden spreken toch altijd meer tot de verbeelding.

Beste Lipo kenners, ik heb nog een vraag mbt gebalanceerd laden. Ik heb een Ultramat 16 en de werking van de lader en het proces is me duidelijk.

Nou denk ik misschien te veel na, maar wanneer spreek je nu over "gebalanceerde cellen" ? Met andere woorden, hoeveel spanningsverschil mag er zitten tussen de cellen onderling ?

Bij het laden treed er bij mijn lader altijd (tot nu toe) een (miniem) spanningsverschil op:

cel 1: 4,207 V
cel 2: 4,201 V

Back