Vraag mbt laadtijd Lipo

• Topicstarter Topicstarter Helix
  • Startdatum Startdatum
H

Helix

Guest
Hallo,

Na veel op internet (o.a. hier op het forum) gelezen heb ik besloten om over te gaan naar een lipo accu.

Nu alles voorbereid is om de lipo te kunnen bevestigen, was het laden van de lipo aan de beurt. Alles lijkt prima te gaan, alleen duurt het laden nu al zo'n 8 uur. Is dit normaal?

Op de balancer blijft het blauwe ledje met vaste regelmaat knipperen, af en toe 1 van de 3 rode ledjes. Van o.a van hierop het forum lijkt dit normaal te zijn (het bijstellen van de spanning in de cellen).

Wellicht dat iemand met een soort gelijke opstelling kan aangeven wat voor laad tijd ik moet verwachten?

Mijn opstelling:
Lader (Simprop – Intelli-BiPower) (ingesteld op de onderstaande lipo)
Balancer (Robbe Lipoly, max. 5 cellen)
Lipo (Graupner 1250 – 11,1v)

Ben ik nu te ongeduldig, of doe ik iets in het boven genoemde verkeerd (en mijn lipo op het spel zet door verkeerd te handelen)?

Alvast bedankt voor de adviezen

8 uur is niet normaal nee,bij mij laden ze +- 1 uur zoals eerder vermeld.bij mijn weten is dit ook het geval met die simprop intel bi power hoor!

mvg sven

ssassen zei:
Helix,

Niks aan de hand, op je lader kan je de maximale laadstroom instellen, verstandig is om deze altijd lager dan 1C te kiezen (1C = accu capaciteit). In jouw geval kan je dus maximaal met 1250mA laden. Ik zou echter ivm. de levensduur van je LiPo kiezen voor een lagere laadstroom, bv. 0.5C dus ~600mA, je LiPo is dan na ongeveer 2 uur volgeladen. Echter je gebruikt ook een balancer die de indivuele cellen van de LiPo balanceert, bij een grote onbalans kan 't laden langer duren dan verwacht omdat de balancer de cellen balanceert, dit kost extra tijd, in jouw geval zal 't met een 600mA laadstroom zo'n 2.5 tot 3 uur mogen duren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Niks aan de hand ? :rolling:

Ik ken de lader dus niet maar hij moet op 1C staan zo dat de Lipo in een goed uurtje vol is.

Als Ik bij mij een balancer mee aansluit duurt het misschien 10 min langer. :wink:

Om dat de Lipo´s bij mij nooit leeg gevlogen worden zijn ze altijd binnen het uur weer vol , met of zonder balancer.

Ik ga er dus van uit dat de lader niet goed is ingestelt. :oops:

Even de gebruiks aanwijsing doorlesen of je een denkfoutje hebt gemaakt.

Mvg Johan

Iedereen bedankt voor de reacties en tips! :D

Vanmiddag nogmaals alle stappen doorlopen, met de handleiding erbij (eerder ook al gedaan, maar misschien dat ik toch nog iets over het hoofd heb gezien).

Hopelijk vandaag nog een bericht dat het gelukt is.

Mochten er nog andere tips zijn, dan zijn die natuurlijk ook welkom.

Allemaal hartelijk dank!

Het is eindelijk toch gelukt. :D Ik zat me name blind te staren op de balancer die normaal zijn ding deed zoals het hoort. Onder tussen had ik de lader niet goed ingesteld, waar door het laad proces niet starte. :oops:

Vandaag alles weer van vooraf aan gedaan, vervolgen nogmaals de handleiding erbij gepakt en een dubbel check gedaan. Hier bleek dat ik de vorige keer de laatste stap bij het instellen niet goed had gedaan.

En toen in eens... andere gevens op het display van de lader, en in ruim een uurtje was het opladen klaar.

Weer een gelukkige hobbyist, die achteraf alleen 8 uur zat te kijken naar de werking van een balancer :wink:

Heb je in ieder geval gezien dat 'ie werkt :wink:

Zoiets heb ik tijdens de vakantie ook meegemaakt met een nieuwe Lipo-lader en een nieuwe balancer. Alleen kreeg ik na een uurtje het vermoeden dat er iets niet klopte. Toen maar eens goed de gebruiksaanwijzing van de lader gelezen :oops:
Nu weet ik beter :lol: :lol:

Hans

Dit is dus een typisch geval van :rtfm: :wink:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar ook wel eens last van heb. Dan denk je dat je alles wel weet en begrijpt :roll: en dan komt de universele wet tot behoudt van ellende weer om de hoek kijken. :evil: Dan denk je, als ik nu eerst die gebruiksaanwijzing gelezen had dan........

Back