Sorry, had deze even over het hoofd gezien....
Overigens heb ik bij enkele motoren wel meegemaakt dat na het weghalen van de laatste ring (als ik nog iets meer compressie wilde) de motor vrolijk ging 'bellen blazen' tussen cilinder en kop uit.
Bij die motoren was het koper - of alu- dus wel nodig als afdichting.
Maar het hoort natuurlijk niet....
de materiaal combinatie heeft niks te maken met de kwaliteit van de afdichting, dus als na de laatste ring weghalen de motor gaat bellenblazen, dan is er iets mis met de oppervlaktekwaliteit van de pasvlakken: of krom, of gekrast, of te ruw afgewerkt.
Het kan maar zo zijn, dat aangezien er toch compressieringen gebruikt worden (iets wat in de normale motorbouw vrij ongebruikelijk is, daar past men meestal de voetpakking danwel de drijfstang aan om de compressie te wijzigen) kan het maar zo zijn dat de motorfabrikant niet die moeite gedaan heeft voor het pasvlak. In dat geval, tsja.... dan heb je dus wel een pakking nodig, maar dat zou je ook kunnen oplossen met 5 minuutjes ellebogenstoom en Carborundumpasta korrel 1200. Als je weet wat je doet is het letterlijk een kwestie van twee a drie minuten (en als je niet weet wat je doet heb je in diezelfde korte tijd je motor onherstelbaar schade toegebracht....).
@Bert: geldt jouw betoog ook voor de koperen ring tussen gloeiplug en kop?
Want ook daar heb ik flinke lekkages gezien bij motoren zonder...
Ik heb aardig wat vliegleerlingen gelukkig gemaakt met het plaatsen van zo'n ring, waarna hun motoren zich ineens weer normaal gedroegen.
Ik weet ook wel dat je dit soort ringen eigenlijk geen tweede keer zou moeten gebruiken, maar met omgekeerd plaatsen en de plug met een beetje gevoel aantrekken werkte e.e.a. nog goed.
Nee, daar geld het niet. Bij geen enkele vorm van "afpluggen" op deze manier (een ingeschroefde plug waarbij het afdichtvlak 90 graden op de as staat) zul je zonder extra pakking kunnen, hetzij een (koperen) ring danwel bijvoorbeeld teflontape (maar dat raad ik niet aan bij bougies of pluggen).
Bijvoorbeeld een Cox krijg je niet dicht op puur het pasvlak. Dit komt deels omdat de afdichtvlakken tijdens het aandrukken (aandraaien) over elkaar schuren onder druk, en dus op microscopische schaal elkaar blijven beschadigen. En deels, omdat de schroefdraad verhindert dat de twee vlakken mooi planparallel tegen elkaar aan gaan liggen.
De enige manier waarop je een prop, plug of bougie goed kunt laten afdichten zonder extra ring, is door het pasvlak conisch uit te voeren, maar dan nog worden er hoge eisen aan de afwerkingskwaliteit (oppervlakteruwheid, conushoek, concentriciteit) gesteld.
De ringen van een gloeiplug kun je ondersteboven plaatsen, maar dat is een noodoplossing die je "effe op het veld doet", en vermoedelijk ook niet erg goed werkt.
Deze ringen geen tweede keer gebruiken is een opmerking die me zwaar van je tegenvalt Bruno: het zijn gewoon koperen ringen, en je kunt ze bijna letterlijk tot in het oneindige uitgloeien..... Dat zou jij toch moeten weten denk ik?
Voor degenen die het niet weten:
Als die ring niet lekt, prima, niks aan doen. Als hij wel lekt: haakje maken van een paperclip o.i.d., kopje water klaar zetten, en een bij voorkeur niet-roetende vlam gebruiken (hobbybrander, keukenfornuis, whatever), maar in principe werkt zelfs een gasaansteker of houtvuurtje, als het maar heet genoeg is.
Ring aan het haakje in of voor de vlam hangen en voorzichtig warmstoken tot hij nét zichtbaar licht gaat uitstralen. Meestal is de kleur dan zachtroze tot donker rood. NOOIT heter stoken dan dat. Deze temperatuur een aantal seconden vast houden (minstens 10 seconden, langer naarmate de ring groter is) door wat te spelen met de afstand tussen vlam en ring.
Nu is het belangrijk, dat je de ring
direkt vanuit de vlam, nog terwijl hij licht uitstraalt in het water gooit.
Je zult zien dat in het water door de temperatuurschok alle vuil van de ring afvalt, en je nu een geelkoperen ring hebt die boterzacht is. Als je van te voren geprobeerd had hoe veel weerstand de ring had tegen verbuigen, dan zal je opvallen dat de ring na het uitgloeien opeens bijna letterlijk zo zacht als koek is.
Gloeiplug zo licht mogelijk vast zetten als nodig is om hem dicht te krijgen. Des te minder vast je hem aandraait, des te langer blijft de ring zacht en des te beter blijft hij afdichten zonder dat je de plug muurvast hoeft te draaien.
Een ring die niet wil afdichten en die men dan steeds vaster aandraait is de hoofdoorzaak van gestripte schroefdraad.
Als de ring goed uitgegloeid is, krijg je de plug dicht met een nr 8 pijpsleutel ZONDER extra hefboom, ZONDER kruissleutel, gewoon tussen duim en wijsvinger (wel stevig beetpakken uiteraard)
Groet, Bert