vraag os .10 la

Ik doel inderdaad op het dekseltje waar je ook de gloeiplug in draait ;)
O... de cilinderkop dus.:yes:

Aan de voorkant van het carter komt de krukas naar buiten, de achterkant wordt afgesloten met het carterdeksel.
Bij sommige motoren is de carterhals, waarin de krukas draait, ook afneembaar.
De ruimte onder de zuiger werkt als een luchtpomp, daarmee zuigt de motor zelfs zijn brandstof aan.
Tenzij die ruimte lekt. Vandaar dat het carterdeksel goed moet afdichten.
 
Mmm 1, 2, 3 en de laatste waren zeker handig.
Hij heeft een filtertje, kan dit voor problemen zorgen?
Maar bij de laatste doet hij geen van beide.
Op m'n Amp metertje geeft hij meestal 2 a 3 a aan, ( bij de gloeiplug)
M'n pa zegt dat ik veeeel te weinig is en veel uitmaakt
Maar m'n Saito 100 en os la 40 starten met minder?

in de heli heb ik er ook een filter tussen zitten
hoeft geen probleem te geven, maar kan wel een bron zijn van luchtlekkage, waardoor er luchtbellen in de leiding komen
ik heb er ook expres een doorzichtig exemplaar in zitten, zodat je luchtbellen erg makkelijk kan zien.
Maar in principe, als je dat in je achterhoofd houd en er af en toe naar kijkt, mag dit geen probleem zijn

qua amps, je kan beter naar de plug zelf kijken
hij moet gewoon goed stevig en mooi rood gloeien
als de eerste wokkel van bovenaf al niet meer meedoet, best kans dat de plug dood is (ook al gloeit de rest aan de binnenkant wel)
soms heb ik bij een eerste start van de dag wel eens ff stevig meer nodig, maar vermoedelijk ligt de oorzaak hiervan bij de after run die op de plug inbrand (en er dus weer af moet branden)
 
Als ik weer bij mijn vader ben zal ik een paar foto's maken, of ik fiets nog even langs.
Dan zal alles duidelijk worden :)
Ik heb geen plugs meer, hoe weet ik wat ENYA3 is?
Ik weet niet wat voor filter het is (buiten dat het een brandstof filter is)
Koop Ze bij mijn lokale modelzaak
 
... De ruimte onder de zuiger werkt als een luchtpomp, daarmee zuigt de motor zelfs zijn brandstof aan. ...
En hoe kleiner die ruimte, hoe beter de pompwerking.

.. Bij sommige motoren is de carterhals, waarin de krukas draait, ook afneembaar. ...
Zoals die fijne 40 en 45FSR motoren van OS.
Meer
O.S. Engines Manufacturing Timeline - 1980-1981

osm-1980-max-45fsr-abc.jpg
 
Ok, hier de foto's :D op mijn rommelige buro
En geen reacties op de kleur haha :) 't doet gewoon pijn aan je ogen.
Het moet een "ijsvogel" voorstellen, blauwe vleugels met oranje roertjes

Verder, ik zie wel eens wat 'belletjes' bij de cilinderkop vandaan komen. Maar kan niet goed zeggen hoeveel en hoe erg dit is. gewoon belletjes net als je water bijna kookt "die op de bodem"
20130207143846.jpg



20130207143818.jpg


Ja, dat filtertje :p, ik weet niet wat voor een
 
Moet je even heel specifiek vertellen waar je die belletjes precies ziet.
Want het duidt op lekkage, die daar absoluut niet mag zitten.

En wat is er mis met blauwe vleugels aan een oranje vliegtuig?
Ik ben daar ook wel eens mee aangetroffen....;)
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erm Ja, tussen 't motorblok en de cilinderkop (als ik het goed zeg)
op de foto onder het bovenste OS teken (bij cilinderkop)
Kan het nog wat uitmaken dat er een behoorlijk forse tank in zit?
 
Ja, dat is absoluut foute boel en nee, dat heeft niets met een tank te maken.
Het zou kunnen dat je de kopbouten niet gelijkmatig hebt aangetrokken, waardoor er een lichte vervorming is en de kop niet overal meer op de cilinder aansluit. Bouten los, kop aan drukken tot deze niet meer beweegt, alle bouten zover vastdraaien tot je een gelijke (lichte) weerstand voelt, dan allemaal precies evenveel verder vastdraaien.

Ze kunnen ook gewoon te los zitten of je hebt geen alu of koperen shim (superdunne ring) tussen kop en cilinder zitten. Dit zachte metaal neemt de vorm aan van de hardere delen waar het tussen zit. Zo heb je een goede afdichting.

Shims van verschillende dikte worden gebruikt om de compressieverhouding van de motor te fine-tunen.
Voor zondagsvliegen niet nodig, maar bij wedstrijden en dan met name op verschillende hoogten en in wisselende klimaatzones meestal onvermijdelijk.

Wij maakten onze eigen shims uit fris- of bierblikjes.
Open knippen, tot een redelijk vlakke plaat rollen, kleurlaag oplossen en met schuurpapier 1200 de boel mooi zijdemat maken.
Dan de diameter van de cilinderkop opmeten (het stuk dat in de cilinder steekt).
Met een omgebouwde passer (op de plek van het potloodstiftje een stukje scherpgeslepen staaldraad) deze diameter in het alu krassen.
Dan met een nieuw scalpelblaadje no. 11 de kras doorsnijden.
Met een metaalschaar de buitendiameter knippen, zodanig dat de shim goed past en niet ergens anders in de klem komt.

Eerst de motor tunen voor gebruik thuis.
Gingen er bijv. 3 shims in.
Als je dan naar 800 hoogte ging, moest de lucht inlaat van 4,7 naar 5,2 mm en ging er een shim uit.

Alleen zie ik je dat met een OS .10 nog niet meteen doen...

Maar mocht je ooit een shim nodig hebben, dan kun je hem nu zelf maken.

In het nederlands noemen ze zo'n ding geloof ik koppakking.:rolleyes:
 
... Het zou kunnen dat je de kopbouten niet gelijkmatig hebt aangetrokken ...
En die kopbouten moet je kruislings aantrekken: 1-4-2-5-3-6 en nog eens 1-4-2-5-3-6.

Verder zou ik tankdruk achterwege laten, minder kans op storing door kapotte/verbrande slang. Daardoor ook geen uitlaatgas-rotzooi in brandstoftank waardoor je het, sowieso nutteloze want grof, 'grindfilter, ook weg kunt laten. Weer minder kans op storing t.g.v. lekkende aansluitingen.
 
In het nederlands noemen ze zo'n ding geloof ik koppakking.:rolleyes:

Officieel heet het een brandring, en die dient niet ter afdichting, maar om te voorkomen dat de pasvlakken aan elkaar vast rotten door verbrandingsgassen. Want normaal heb je hier alleen afdichting nodig bij vloeistofgekoelde motoren of viertakten met oliecirculatie, en dan nog alleen om de vloeistof in het blok te houden, niet voor de verbrandingsdruk.

Als je het als afstelmogelijkheid wilt gebruiken, dan heet het opeens pasring of stelplaat (de twee meest algemene vertalingen van "shim").

De term koppakking word echter wel heel erg vaak abusivelijk gebruikt voor dingen die dat helemaal niet zijn. Zo ook hier....

Groet, Bert
 
Overigens heb ik bij enkele motoren wel meegemaakt dat na het weghalen van de laatste ring (als ik nog iets meer compressie wilde) de motor vrolijk ging 'bellen blazen' tussen cilinder en kop uit.
Bij die motoren was het koper - of alu- dus wel nodig als afdichting.

Maar het hoort natuurlijk niet....

@Bert: geldt jouw betoog ook voor de koperen ring tussen gloeiplug en kop?
Want ook daar heb ik flinke lekkages gezien bij motoren zonder...
Ik heb aardig wat vliegleerlingen gelukkig gemaakt met het plaatsen van zo'n ring, waarna hun motoren zich ineens weer normaal gedroegen.
Ik weet ook wel dat je dit soort ringen eigenlijk geen tweede keer zou moeten gebruiken, maar met omgekeerd plaatsen en de plug met een beetje gevoel aantrekken werkte e.e.a. nog goed.
 
Sorry, had deze even over het hoofd gezien....

Overigens heb ik bij enkele motoren wel meegemaakt dat na het weghalen van de laatste ring (als ik nog iets meer compressie wilde) de motor vrolijk ging 'bellen blazen' tussen cilinder en kop uit.
Bij die motoren was het koper - of alu- dus wel nodig als afdichting.

Maar het hoort natuurlijk niet....

de materiaal combinatie heeft niks te maken met de kwaliteit van de afdichting, dus als na de laatste ring weghalen de motor gaat bellenblazen, dan is er iets mis met de oppervlaktekwaliteit van de pasvlakken: of krom, of gekrast, of te ruw afgewerkt.
Het kan maar zo zijn, dat aangezien er toch compressieringen gebruikt worden (iets wat in de normale motorbouw vrij ongebruikelijk is, daar past men meestal de voetpakking danwel de drijfstang aan om de compressie te wijzigen) kan het maar zo zijn dat de motorfabrikant niet die moeite gedaan heeft voor het pasvlak. In dat geval, tsja.... dan heb je dus wel een pakking nodig, maar dat zou je ook kunnen oplossen met 5 minuutjes ellebogenstoom en Carborundumpasta korrel 1200. Als je weet wat je doet is het letterlijk een kwestie van twee a drie minuten (en als je niet weet wat je doet heb je in diezelfde korte tijd je motor onherstelbaar schade toegebracht....).

@Bert: geldt jouw betoog ook voor de koperen ring tussen gloeiplug en kop?
Want ook daar heb ik flinke lekkages gezien bij motoren zonder...
Ik heb aardig wat vliegleerlingen gelukkig gemaakt met het plaatsen van zo'n ring, waarna hun motoren zich ineens weer normaal gedroegen.
Ik weet ook wel dat je dit soort ringen eigenlijk geen tweede keer zou moeten gebruiken, maar met omgekeerd plaatsen en de plug met een beetje gevoel aantrekken werkte e.e.a. nog goed.

Nee, daar geld het niet. Bij geen enkele vorm van "afpluggen" op deze manier (een ingeschroefde plug waarbij het afdichtvlak 90 graden op de as staat) zul je zonder extra pakking kunnen, hetzij een (koperen) ring danwel bijvoorbeeld teflontape (maar dat raad ik niet aan bij bougies of pluggen).
Bijvoorbeeld een Cox krijg je niet dicht op puur het pasvlak. Dit komt deels omdat de afdichtvlakken tijdens het aandrukken (aandraaien) over elkaar schuren onder druk, en dus op microscopische schaal elkaar blijven beschadigen. En deels, omdat de schroefdraad verhindert dat de twee vlakken mooi planparallel tegen elkaar aan gaan liggen.

De enige manier waarop je een prop, plug of bougie goed kunt laten afdichten zonder extra ring, is door het pasvlak conisch uit te voeren, maar dan nog worden er hoge eisen aan de afwerkingskwaliteit (oppervlakteruwheid, conushoek, concentriciteit) gesteld.

De ringen van een gloeiplug kun je ondersteboven plaatsen, maar dat is een noodoplossing die je "effe op het veld doet", en vermoedelijk ook niet erg goed werkt.
Deze ringen geen tweede keer gebruiken is een opmerking die me zwaar van je tegenvalt Bruno: het zijn gewoon koperen ringen, en je kunt ze bijna letterlijk tot in het oneindige uitgloeien..... Dat zou jij toch moeten weten denk ik?

Voor degenen die het niet weten:
Als die ring niet lekt, prima, niks aan doen. Als hij wel lekt: haakje maken van een paperclip o.i.d., kopje water klaar zetten, en een bij voorkeur niet-roetende vlam gebruiken (hobbybrander, keukenfornuis, whatever), maar in principe werkt zelfs een gasaansteker of houtvuurtje, als het maar heet genoeg is.
Ring aan het haakje in of voor de vlam hangen en voorzichtig warmstoken tot hij nét zichtbaar licht gaat uitstralen. Meestal is de kleur dan zachtroze tot donker rood. NOOIT heter stoken dan dat. Deze temperatuur een aantal seconden vast houden (minstens 10 seconden, langer naarmate de ring groter is) door wat te spelen met de afstand tussen vlam en ring.
Nu is het belangrijk, dat je de ring direkt vanuit de vlam, nog terwijl hij licht uitstraalt in het water gooit.

Je zult zien dat in het water door de temperatuurschok alle vuil van de ring afvalt, en je nu een geelkoperen ring hebt die boterzacht is. Als je van te voren geprobeerd had hoe veel weerstand de ring had tegen verbuigen, dan zal je opvallen dat de ring na het uitgloeien opeens bijna letterlijk zo zacht als koek is.
Gloeiplug zo licht mogelijk vast zetten als nodig is om hem dicht te krijgen. Des te minder vast je hem aandraait, des te langer blijft de ring zacht en des te beter blijft hij afdichten zonder dat je de plug muurvast hoeft te draaien.
Een ring die niet wil afdichten en die men dan steeds vaster aandraait is de hoofdoorzaak van gestripte schroefdraad.

Als de ring goed uitgegloeid is, krijg je de plug dicht met een nr 8 pijpsleutel ZONDER extra hefboom, ZONDER kruissleutel, gewoon tussen duim en wijsvinger (wel stevig beetpakken uiteraard)

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Back
Top