vraag outboard moter

• Topicstarter Topicstarter DENNIX
  • Startdatum Startdatum
D

DENNIX

Guest
ik heb een vraag:

ik heb sindskort een tunnel hull met k&b 7,5cc outboard. nu lag hij vandaag helemaal onderwater met de motor
toen heb ik de plug eruit gedraaid en de start motor erop en toen weer brandstof erin en toen weer gestart en even laten lopen.

is dit zo goed? of moet je hem echt een tijdje laten lopen?

alvast bedankt

Na het varen wel goed!! doorsmeren met bv WD40.

Net onder het vliegwiel zit een gaatje, net zolang doorspuiten totdat de olie
onder het vliegwiel uitkomt.

Dit moet je ook bij de as doen, daar zit ook een gaatje.

En in de cilinder afterrun-olie.

Ik heb zelf ook een 7,5cc k&b. Als je op de kop hebt gelegen gewoon ff de plug eruit en water eruit knikkeren. Daarna gewoon starten en varen. Na het varen motor inspuiten met wd40. Niet vergeten om voor het varen de as te smeren. Ikzelf haal hem er altijd even uit en smeer hem in met dik vet.

Ja inderdaad gewoon even het zwarte gedeelte losdraaien. Let op! Je moet hem rechtsom draaien als je hem wilt los maken. Eventueel kun je een smeernippeltje monteren in het staartstuk, maar ik vind het zelf weing extra werk om hem even los te draaien. Op wat voor brandstof draai je trouwens? In ieder gaval geen tornado gebruiken.

eehm welk zwarte gedeelte bedoel je? bij mij is hij helemaal allu kleurig
ik vaar met speciale gemixte boten brandstof van 2brothers (op hun advies)

Ik bedoel het gedeelte dat direct in het staartstuk word gedraaid met de 2 vlakke kanten. Bij mij zwart maar kan bij jou inderdaad anders wezen.

2brothersrc mix is perfect vaar er zelf ook mee.

is dat het dingetje wat achter de schroef zit?
die is idd zwart. als ik deze los draai kan je dan de as eruit halen? of moet je dan de hele zijkant van het staartstuk loshalen? ik heb trouwens speling op de schroef zitten kan dit kwaad?

Ja die rechtsom draaien en je kunt hem er uithalen. Even smeren en er weer inschuiven. Die speling hoort zo, door het draaien van de motor krimpt de flexas iets zodat ie goed staat.

nog een vraag
maakt het uit hoe je de as er terug in stopt?
ik heb hem gesmeert met kogellager vet is dit geschikt?

Ik smeer hem ook altijd met erg dik vet. Nog nooit geen problemen mee gehad. Volgens mij zit er wel verschil in de draairichting maar ik heb ze op allebijde manieren geprobeerd en nog nooit geen enkel probleem gehad.

hou je vetpijl wel altijd goed in de gaten en kijk voor de ckerheid eventjes of je kogellagervet waterbestendig is ;)

Vetpijl??

Gewoon elke keer voor het varen smeren. Tijdens het varen valt er geen ''vetpijl'' te controleren hoor.

Back