Vraag over 3s1p2200 lipo Tarabat

Hoi,

Ik heb vandaag mijn 3s1p2200 Tarabat lipo binnen gekregen. Nu heb ik een vraag. Nu ben ik normale accu cellen gewend en daar steken maar 2 draadjes uit. De + en - . Bij deze lipo zitten er 2 aan de ene kant en 3 aan de andere kant. Kan iemand mij vertellen hoe dit zit? Ik neem aan dat de 2 dikke draden naar de motor gaan (+ en -). Maar wat doen die 3 kleinere draadjes dan?

Groeten,

Kris

ik ken tarabat accu's niet. maar bij polyquest is dit volgens mij ook. Met die 3(of 4) dunne kabeltjes kan je je cellen apart(dus elke cel los) meten/laden.

Als het 3 roden zijn, moet je natuurlijk de dikke zwarte hebben als min
als het 3 rode en 1 zwarte zijn, kan je daar meteen een stekker aan maken, als je dat wilt.

het is, dacht ik, niet noodzakelijk om hiermee te laden, je kan dus ook via de normale(dikke) alle 3 de cellen tegelijk laden.

bij PQ worden DEZE stekkers gebruikt

voor zover ik dit ken

Lipo's moeten gebalanceerd zijn,

maw elke cel moet evenveel energie hebben voor het laden, anders loop je het risico een cel te overladen en dit kan dan tot resultaat hebben dat de zaak in de fik schiet. (or erger)

dus ... normaal na een aantal keer gebruiken moet je de cellen afzonderlijk opladen zodat de energieniveau's hetzelfde worden.

wat is een aantal keer... dit zou afhangen hoedat je ze belast.

je kan het pack uit elkaar halen - maar dit is nogal lastig...
beter is bij het fabriceren van het pack, de verschillende polen naar buiten te leiden via dunne draden. dunne draden is genoeg, want je gaat ze alleen gebruiken voor te laden, niet voor te belasten.

je hebt 3s1p -> dus 3 cellen, 6 polen (maar 5 draden want er is een overlap)

Ik raad je aan eens goed op het internet te zoeken, want Lipo's zijn toch een verhaal apart en hebben zekere risico's die je beter kent.

Ik dacht dat Tarabat aan een klein printje werkte dat automatisch deze balacering deed...

Patrick

hmm......dat maakt het allemaal weer lekker ingewikkeld. Ik dacht dat ik de accu gewoon aan de lipo lader kon hangen.

Dat kan ook. Die extra stekker is er eigenlijk alleen om regelmatig de lipo cel voor cel te laden en te controleren of ze nog gelijk zijn. Met mijn Kokam en Etec pakketjes heb ik nog nooit problemen gehad wat betrefd het niet gelijk zijn van de cellen. Ze worden sporadisch nagemeten en dan eventueel apart geladen. Als laders gebruik ik alleen maar Apache lipo laders. Tot nu toe werken die perfect.

Maar als beginnend lipo gebruiker kan ik hem gewoon aan de lipo lader hangen. Ik heb een simpel ladertje maar moet mijn power peak ultimate nog laten ombouwen. Als ik eerst maar gewoon kan vliegen met mijn heli zonder zorgen te hoeven maken over allerlei moeilijkheden.

Back