vraag over accu's en motor powerboat

Hallo Rc-ers

heb m'n oude hobby weer eens opgepakt. Na RC vliegen (MX2) en zeilboten is een Phantom offshore powerboat het enige wat mijn gestunt overleeft heeft.

Hij vaart op 7.2 volt en heeft een apparte ontvanger accu (4.8v)

Motor is ooit vervangen door een motor uit een accuboor machine en moet dringend vervangen worden.

Er is een hoop veranderd lees ik op webshops.

Ik heb 2 nieuwe accu packs nodig en een nieuwe motor.

Als accu zat ik te denken aan een 3000/4000ma nimh accu met 7.2 v.

Waar zijn deze gunstig te verkrijgen?? Ik zie in NL prijzen vanaf 40.- in duitsland vanaf 20.-?!?!

Waar moet ik op letten met de motor??
toerental, voltage, Brushless (kan dat in een boot) etc.... Heeft iemand een goed voorstel voor een snelle sterke motor?

Hoor graag van jullie

groet Ton

Hallo Ton,

Heb je wat foto's van je boot, dat praat wat gemakkelijker.
Ik vermoed, dat het om de gele ABS boot van Graupner gaat, is het niet?

Groeten, Jan.

Als je "tegenwoordig" power wilt hebben ga je naar brushless (de kosten zijn het niet meer) en voor de bijbehoorende stroomverzorging uiteraard over op LiPo accu's (wel "iets" duurder, maar beter in staat hoge stromen te leveren) ...

Denk niet dat de regelaar van dit bootje brushless en/of hoge stromen aankan.

Wat er dan nog te kiezen valt aan brushed en evt. LiPo's ,

kan / gaat Jan je vast wel vertellen. :D

Voor brushless + LiPo + ESC zit je rond de 150€ schat ik.

hahaha, 100 punten! Het is idd de gele "Phantom" van Graupner!

Spulletje is nog in goede staat, aanpassen naar Lipo/brushless, lijkt me (ook qua tijd) redelijk omvangrijk. Eerst maar eens vaaaren!!

Wie heeft een tip voor een wat krachtiger (niet brushless) motor met 2 accu packs.

Hoe onderscheid je een krachtiger motor in de specificaties. Moet je letten op toerental, opgenomen vermogen, etc?? (e.e.a i.c.m. schroef en accu's)

Iemand ervaring met de Cadmh accu packs 3000ma a 19.99 van Haertle Shop | Akkus | Akkus / Batterien | RC Modellbau . Is dat wat?? Bij Quartel betaal je nl ca 40.- per accu.

Ik probeer zsm een foto toe te voegen.

Hallo Ton,

Alle waar is naar z'n geld, als je bijvoorbeeld deze motor (600HS BB 7,2V, de onderste uit het rijtje Bürsten motore) erin zet met een klein propje (28 - 32 mm):
HeLen electrónica - Modellsportzubehör , dan maakt die binnen de kortste keren gehakt van de BP akku's uit je link. (BP = broodje poep).

De reden is het feit, dat in een boot, de belasting van de akku continue is, in een auto kom je met mindere kwaliteit akku's nog wel weg, maar in een boot gaat die vlieger maar een keer of tien-vijftien op, dan zijn je cellen op.

Als ik me goed herinner, heeft de Phantom een onderwaterschroef, in dat geval beslist met een kleine prop beginnen en de motor van waterkoeling voorzien, als daar geen ruimte voor is (of gemaakt kan worden), zou ik de motor uit de link niet kiezen, die wordt dan te heet en zal niet bijzonder lang meegaan.

Ik wacht even de foto's af.

Groeten, Jan.

de instruktievideo voor de foto's klopt niet met wat ik op mijn scherm zie. Onder directe links verschijnt bij mij geen "Afbeeldingen laden" oid.

Daarom maar via linkjes naar fotobucket. Daar gaat tie:
http://i224.photobucket.com/albums/dd94/molem050/1kl.jpg zijkant boot
http://i224.photobucket.com/albums/dd94/molem050/2kl.jpg schuin achter
http://i224.photobucket.com/albums/dd94/molem050/3kl.jpg schuin voor
http://i224.photobucket.com/albums/dd94/molem050/5kl.jpg prop
http://i224.photobucket.com/albums/dd94/molem050/4kl.jpg intern

Zoals te zien valt:
Geeeen waterkoeling
Kunststof propje (28mm)
Motor uit accuboormachine
Accupack (ca 8-9 jaar oud)

Een futuba zender/ontvanger + 2A lader (Graupner) maakt de verzameling compleet.

Ik wil de boot niet uitgebreid verbouwen, maar wel optimaliseren. T hoeft niet te extreem. M'n kids moeten er ook nog mee kunnen varen. Hahaha.

Als je zo kijkt Jan, wat zou dan een leuke combinatie zijn van motor, accu, prop??

Laatst bewerkt:
heb inmiddels een 600 BB graupner 7.2V motor + 4300ma NimH accupack met 28 mm prop geinstalleerd.

vandaag gehakt gemaakt van een zodiac

zo'n mega dragster III is ook erg fraai gelijnd....

Hallo Ton,

Je hebt ruimte voor borstelkoeling, dat scheelt, zeker met de lange vaartijd op 4300mAh een slok op een borrel wat betreft warmteontwikkeling.

De motor op de foto is een 700, maar het principe is hetzelfde, je haalt de warmte weg, waar het gegenereerd wordt, bij de koolborstels.
full

Da's altijd mooi werk, een 1:1 bootje verleiden tot een 'race' en ze dan volledig zoek varen...

Op de foto van de prop zit er een heel stuk as 'bloot', zonder dat de stuwdruk van de prop tegen de schroefaskoker wordt afgestut.
Die stuwdruk komt dan op de motorlagers, die zijn daar niet op berekend, de resulterende wrijving kan het voortijdig einde van je motor zijn.
Zorg dat je prop, met een ringetje (of vulbus) er tussen, aanligt tegen het eindlager van je schroefaskoker.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Goede tip! Na 10 minuten varen kun je op de motor een ei bakken! Ik heb inmiddels een turbo luchthapper geplaatst. Werkt uitstekend!! Hoge zee kan ik nu echter wel vergeten, anders heb ik alsnog waterkoeling.

Ben diep onder de indruk geraakt van de ranke modellen als de mega dragstar III, excalibur en de MHZ lizard extreme. schitterend (in mijn ogen dan).

Ik ben van plan om een goede basis hull (carbon/fiber) aan te schaffen met overmaatse regelaar, leuke accupacks, goed roersysteem, om vervolgens in 1-2 stappen wat sneller (zwaardere motor, accupacks) te gaan varen.

Graag tips over stille verkoop van boten dus, hahaha.

Hallo Ton,

Ondanks de 'turbo luchthapper' kan ik je zo wel vertellen, dat je je motor langzaam aan het grillen bent, met 10 minuten vaartijd zonder waterkoeling.
De warmte opbouw is dusdanig, dat de magneten geleidelijk aan gedemagnetiseerd raken en de motor de geest geeft...

Groeten, Jan.

Terecht Jan. Ik vaar met pauzes en hou de motor temp in de gaten.

Wel apart van Quartel Zwolle dat ze me deze configuratie (ondanks mijn vraag of dit niet te heet werd) adviseerden. "Nee hoor, geen probleem!". Schande! Waterkoeling is een must!

De eerste run heb ik rustig gevaren met pauzes. Motor was in de hand te houden.

De tweede run voluit. De waterdruppels knetterden op de motor. Oei!

De derde run (met turbo happer) hard met pauzes gevaren. Motor was in de hand te houden 40-50 graden.

De 4de run voluit. Geen kokende waterdruppels. Motor was paar seconden vast te houden. ca 60 graden schat ik.

Ik zal h'm met coolingdown periodes bevaren. De originele motor is 4 jaar meegegaan, waarbij ik voer met 2 accupacks van 1700ma achter elkaar.

Ik beschouw het als een aanloop periode naar een dragstar of excalibur.

Terecht Jan. Ik vaar met pauzes en hou de motor temp in de gaten.

Wel apart van Quartel Zwolle dat ze me deze configuratie (ondanks mijn vraag of dit niet te heet werd) adviseerden. "Nee hoor, geen probleem!". Schande! Waterkoeling is een must!

Ton ,

Geloof me Quartel is wel de laatste die je om informatie moet vragen (zeker in Zwolle) wat betreft boten , ja de billings boten daar weten ze wel iets van maar als t sneller gaat dan 40km/h is het voor hun al een raadsel. Heb je trouwens een budget voor ogen met wat je wilt aanschaffen ?

mvg

Michiel.

Door schade en schande wordt men wijs, niet?

Budget, tja, ca 500.-? Ik heb hier nog een lipoaccu (11,1V, 1800mA, 15C) regelaar (BLE 30), zenders en servo's liggen. Hoop dat ik er mee uit kom. Accu en regelaar wslk niet.

Ik zag bij 2brothersrc.nl (is dat een goeie club??) een mooi aanbod aan hull's. De Mega Dragstar III viel me positief op. Euro 149.-. Ik neem aan dat een setje compleet vlot naar de 500.- loopt.

Ik wil het in 1-2 stappen naar 100kmu brengen.

In eerste instantie dus goede hardware en regelaar, met iets lichter motor/accu lijkt me. Daarna uitbouwen naar wat zwaarders. Ik ben dat soort snelheden immers niet gewend....

Ik zou zeggen kom eens een keer kijken in zwolle , weet niet waar je woont nml, wij varen in stadshagen bij het vijver bij het winkelcentrum. Gemiddelde snelheden liggen bij ons van 80 tot 110km/h . En ja 500,- ben je wel zo kwijt en dan het verbruiksmateriaal niet meegerekend alleen weet ik niet of je de 100 gaat met een MDIII welke daar gewoon niet top gebouwd is qua design.

mvg

Michiel.

Strak voorstel Michiel. Goed voor de orientatie op een leuke set.

Wanneer va(ar)ren (je)/jullie daar? Doe anders maar een PB, voordat het daar zwart ziet...

Jan Ik reageer nog even (verlaat, de strekking van je uitleg dringt nu pas tot me door) op je reactie op de uitstekende as.

Hallo Ton,

Die stuwdruk komt dan op de motorlagers, die zijn daar niet op berekend, de resulterende wrijving kan het voortijdig einde van je motor zijn.
Zorg dat je prop, met een ringetje (of vulbus) er tussen, aanligt tegen het eindlager van je schroefaskoker.

Groeten, Jan.

In geval van de Phantom, zou ik dus een busje op de as moeten aanbrengen tussen de prop en het uiteinde van de schroefas-pijp.

Leidt dat ook niet tot frictie? Of wordt dat voldoende gesmeerd door het water?

Hallo Ton,

De lagers in je Phantom zijn glijlagers, daar moet sowieso van tijd tot tijd een likje vet op, dus dan smeer je gelijk de wrijving tussen de vulbus en het eindlager.

Bij mijn boten heb ik tussen het eind(kogel)lager een kunststof ring die tegen het lager aanligt, met een metalen ring daarachter, waar de contramoer van de prop tegenaan loopt, om de stuwdruk op te vangen.

Op de foto zie je nog nét de stalen ring, die tussen de kunststof ring en de contramoer zit.
Ik laat altijd een héél klein beetje speling (minder dan de motoras in z'n behuizing heen en weer kan) dan loopt alles mooi vrij.
Vóór elke run komt er een drupje olie op.

full

Groeten, Jan.

Helemaal duidelijk. Vroeg me al af hoe je dat moest afstellen. Duidelijk. Maareh, wat voor boot is dat op de foto?? Excalibur??

Hallo Ton,

Da's de Xcalibur van BK, een epoxy romp van 65 cm lang, wordt geleverd met de kantelkamer er al in geplakt.
Het laminaat is niet vlekkeloos (luchtinsluitingen tussen de (te)dikke gelcoat en het glasweefsel) en het vloedkanaal van mijn boot lekte, dus ik ben blij, dat in 'm via eBay gekocht heb, de nieuwprijs vind ik door het gebrek aan afwerking aan de hoge kant.

Tot een 60-65 km/h vaart de boot goed, daarboven wordt 'ie onvaarbaar.

BK-Electronics - Online-Shop
De mijne is in de kleur: 'with' (stelletje vertaalknoeiers).

full

full

Groeten, Jan.

Back