Vraag over afmeting fok

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Bart61, 23 mei 2020.

  1. Bart61

    Bart61

    Lid geworden:
    17 okt 2016
    Berichten:
    2
    Locatie:
    rotterdam
    Beste mensen,
    Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Bart, 58 jaar en sinds een paar jaar weer actief met de modelbouw.
    Voor het eerst ben ik bezig met een zeilboot (Draken klasse) van 1,20m. Romp is gereed en de elektonica is ingebouwd. En nu kom ik op een voor mij onbekend gebied namelijk het zeilplan. Mijn vraag is wat de oppervlakteverhouding is tussen het grootzeil en de fok. De oppervlakte van het grootzeil bedraagt ca.
    2960cm2, lengte giek is 48cm. Wat moeten ongeveer de afmetingen worden van de fok? Ik maak gebruik van een fokkeboom. Ik weet dat er allerlei factoren meespelen maar het gaat mij om een indicatie, het wordt geen wedstrijdboot en als het maar niet te loef-lijgierig is ben ik
     
  2. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Beste Bart,
    De draak heeft normaliter een genua met overlap. Dat is best lastig om op schaal na te maken. Een systeem met een fokkeboom is veel eenvoudiger. gelukkig kan een draak goed varen met een fok die niet voorbij de mast komt. vroeger werd dat ook wel gedaan met veel wind. het is nog steeds toegestaan, maar niemand doet het ooit.
    DRA2020_CR_191021.pdf
    In deze link vindt je de klassenvoorschriften. die geven heel veel informatie over de afmetingen van je tuigage. Kijk met name naar de afbeeldingen op pag 24 - 28.
    de maten van het grootzeil zijn: max onderlijk: 3450mm; max voorlijk: 9200mm; max achterlijk: 9500mm.
    de maten van de fok zijn: onderlijk 2000-2150mm; voorlijk 6400-6600mm en achter max 6000. Dat wil eigenlijk zeggen dat het rokje nog steeds wat overlap heeft, omdat de afstand tussen voorkant mast en de bevestiging van het voorstag in dek max 1860mm is. Nou vind ik die officiële maten van de fok eigenlijk niet relevant, omdat je niets te maken hebt met de klasse voorschriften. Je wil gewoon een boomfokje kunnen varen. Wat je heel goed zou kunnen doen is dat je de voordriehoek gewoon maximaal invult. zo zou ik het in ieder geval doen. Dan kom je voor het voorlijk op 6400-6600, dat is dus nog steeds conform, maar maak je het onderlijk korter, zodat je boom voor de mast langs past.
    Ik denk dat je over de zeileigenschappen geen zorgen hoeft te hebben mbt de balans, dat moet prima kunnen. Wat wel een punt is, is de verschaling. Als je romp 120 lang is, is de schaalfactor 0,134 (ongeveer 1:7,5). Je oppervlaktes zijn echter 0,0181 (ongeveer 1:55) en je gewichten 0,00245 (ongeveer 1:408).
    Dat wil zeggen dat je bij een lengte van 120 cm een gewicht van ongeveer 5 kg zou moeten hebben (draak 1700kg + uitrusting + bemanning = ongeveer 2000-2100kg) Dan ligt hij netjes op de waterlijn. Het probleem is dat de zeiloppervlakte op schaal dan een factor 7,5 te groot is voor je oprichtend koppel en dat je dus alleen met weinig wind kunt zeilen. Hier zijn oplossingen voor; een afneembare diepere kiel met bulb (in mijn ogen de beste oplossing, want het meest natuurlijke zichtbare vaarbeeld) of een kleiner tuigje (ziet er toch minder natuurlijk uit). Er zijn diverse draadjes op dit forum die hier over gaan. Een recent draadje hierover, dat voor jouw project heel relevant is:
    Bouw klassieke S-spant hulp gevraagd
    hierin wordt uitgebreid ingegaan op de problemen bij het zeilen op schaal.
    je schrijft dat je giek 48 cm is. Dat is redelijk op schaal. de maximum lengte onderlijk van je grootzeil op jouw schaal zou 46 cm zijn, dus dat klopt wel. Het grootzeil is normaal 16 m2. op jouw schaal zou dat 2900 cm2 moeten zijn, dus dat klopt ook best redelijk.
    Ik hoop dat je hier iets aan hebt, anders hoor ik het wel
    groet
    Hay
     
    Bert V vindt dit leuk.
  3. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Bart,

    Leuk om te zien dat er hier op het forum weer een Drakenliefhebber bij gekomen is.
    Zelf heb ik een poosje geleden een Draak gerenoveerd en hier op het forum verslag van gedaan (zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/renovatie-van-een-draak.266820/).
    Behalve het gedane werk eraan, vindt ik het een verschrikkelijk leuk en mooi scheepje om mee te varen.
    Hay heeft je, met zijn grote kennis van zaken, al het nodige van je vragen toegelicht of proberen duidelijk te maken.
    Daar weet ik zo even weinig of niets aan toe te voegen, maar ik zag wel dat je - per abuis - je vraag 3 keer in telkens nieuw topic gesteld hebt.
    Dat zal onbewust en vermoedelijk door het niet snel genoeg reageren van het systeem, waardoor het lijkt dat hij het plaatsen niet pakte, gebeurd zijn.
    Misschien kan je via de "Meld knop" een Mod vragen deze 3 topics tot één topic terug te brengen en zo alle reacties overzichtelijk bij elkaar komen te staan.

    Groet, succes en ik ben benieuwd naar foto's en het verdere verslag,
    Bert
     
  4. Bart61

    Bart61

    Lid geworden:
    17 okt 2016
    Berichten:
    2
    Locatie:
    rotterdam
    Dank voor jullie reactie. Hay, ik ga met al je info aan de slag, ik kom er denk ik wel uit. Het gewicht komt inderdaad uit op ca. 5 kg en de kiel is dieper dan in werkelijkheid dus het zwaartepunt ligt ook wat lager waardoor ik hoop dat het zeiloppervlak geen probleem is. We zien het wel, voor mij is het vooral een experiment.

    Bert, van jouw verslag over de renovatie van een Draak heb ook het nodige opgestoken, heel interessant! En ja, er ging inderdaad iets mis met het doorzetten van m'n bericht, om de een of andere reden komen de laatste twee regels niet mee. Ik zal het de Mod melden.

    grt Bart
     

Deel Deze Pagina