Vraag over afstellen quadcopter arducopter board

Ben al enkele dagen men quadcopter aan het afstellen.
De motoren draaien de juiste richting , props staan ook zoals in de handleiding geschreven is . Besturing is ook juist.
Nu heb ik echter wel een probleem dat als ik gas geef /opstijg de quad naar voor gaat rollen.
Zou dat iets met het reversen van de gyro sensors kunnen zijn?

dit is men eerste quad dat ik in elkaar steek en afstel , is volgens mij ook niet het gemakkelijkste board :(

Graag hoor ik het , ben radeloos...
Alvast bedankt

Als je gyro's verkeerd staan, dan zal ie inderdaad 1 kant op flippen.

Ik geloof dat er tegenwoordig inderdaad de mogelijkheid is om de gyro's te reversen.

Wat doet hij bijvoorbeeld als je een beetje naar achteren stuurt terwijl je loskomt?, flipt ie dan gelijk achterover? want dan staat er iig 1 gyro verkeerd.
hij gaat dan in principe je stuurbewegingen versterken.......
ik heb een voorbeeldje van wat die van mij deed, toen alle gyro's verkeerd stonden. (toen was er in de missionplanner nog niet de mogelijkheid de gyro's te reversen, en heb toen de kanalen in mijn zender gereversed voor aileron en nick, en alle motoren kruislings verwisseld(quadcopter):

Laatst bewerkt door een moderator:
Idd , doet juist hetzelfde als op de film
in welk menu kan ik dat doen?
ik heb bepaalde kanalen in mijn zender moeten reversen om de stuur richtingen juist te stellen , mag dat?
Staat het bord wel juist gemonteerd ? (in X config)

scaled.php

Volgens mij heb ik me vergist en kun je niet zo gemakkelijk de gyro's reversen.

Dit zou betekenen dat je de signaaldraden van de motoren kruislings moet wisselen, en je kanalen voor aileron en hoogte weer moet reversen in je zender.(ten opzichte van hoe ze nu staan)

Daarna vliegt ie waarschijnlijk zo maar :-)

Dat heeft bij mij het probleem opgelost(en ik had ook echt alles aangeloten zoals aangegeven......)

Je bord staat goed, en natuurlijk mag je reversen in je zender(je kan dit overigens tegenwoordig ook in de setup doen.)

Hey Corné , bedankt man !!!!
Eerste vlucht/hover zit erop ;)

Vliegt wel redelijk zenuwachtig en trekt weg naar rechts ...hoe kan ik dat oplossen?
Kan het aan de props liggen? Vlieg met low budget props :(
Mag je zo'n quadcopter trimmen?

Laatst bewerkt:
Mooi om te horen.....

Weet je zeker dat quad goed geleveld is in de setup in de missionplanner?
heb je de props gebalanceerd(altijd belangrijk, maar zeker als het mindere kwaliteit props zijn.)??

trimmen kan maar wordt afgeraden, als ie goed level is dan mag ie niet of nauwelijks afwijken...

Hoe hoog heb je gehoverd?

hoeveel toeren zijn je motoren en welke maat props staan erop ?

Geleveld is denk ik goed gedaan.
Zal eerst eens apc props erop zetten omdat deze props eigenlijk op niks trekken voor een quadcopter.
Wat het wegtrekken betreft zal ik eens proberen als er wat minder wind is.
Wel is die best zenuwachtig en wat onstabiel, dus even proberen te fine tunen.

ow je hebt buiten gevlogen in de storm die er momenteel staat, nou dan is dat wegtrekken niets vreemds hoor.

Het mooiste is als je een keer ergens binnen kan testen in een sporthal of zo, daar is tenminste geen wind, en als ie dan nog afwijkt....dan is er iets mis.....

het moet al echt bladstil zijn buiten als je wilt dat ie echt stabiel op een plek blijft, en zelfs dan zal ie altijd iets drift houden.....

Daar zijn de overige functies dan weer voor he.....zoals loiter en evt die optische sensor die ze tegenwoordig hebben......

wat betreft het agressief zijn, dat kan ook liggen aan je toerental en propgrootte, daarom vroeg ik het..
een 1200KV motor met 8x4,5 is veel zenuwachtiger dan een 1000KV motor met 10x4,5.

Neemt niet weg dat je met wat Tuning een stuk verder komt, alleen heb ik daar ook niet veel kaas van gegeten.......

Bedankt voor je hulp en de goede uitleg ;)
ik ga verschillende maten van props proberen , ben wat aan het rondneuzen waar ik pusher props van apc kan vinden in BE of NL ...

Corné weet jij mss een webshop waar ze het aanbieden ?

Bedankt voor je hulp ;)

Propjes zijn besteld , heb ineens verschillende maten besteld ...
Nu nog testen met welke props het beste vliegt.
En dan maar eens sukkelen met de fijne afstelling :)

zou het niet weten , denk 2.4
heb het allemaal via mission planner gefixt.

Nu zie ik wel via Downloads dat ik bepaalde sofwares beschikbaar zijn , heb geen idee hoe ik dat moet doen ...

Als je nu mission planner hebt gedownload , is dat dan niet automatisch de laatste nieuwe software?
Heb het namelijk 3 dagen geleden gedownload.

Ja dan zul je inderdaad 2.4 hebben.....
De updates die hij automatisch doet zijn van de missionplanner, dit wil niet per se zeggen dat er ook een nieuwe firmwareversie is....

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb mijn AC eerst maar eens aan een touwtje in de kamer gehangen. Vervolgens kun je heel mooi zien wat hij wil gaan doen. Toen ik zag dat hij niet netjes onder het touwtje bleef hangen bleek ook dat hij "buiten" lichtelijk afdreef. Ik heb na levelen, toch maar een beetje bijgetrimd.
Zelf ben ik ook nog heel druk bezig om de zaak stabiel te krijgen. Ik heb nu de 880kv PID setings erin en kijk uit naar mijn volgende proefflucht.
Ik ben heel benieuwd welke parameters jullie allemaal hebben om de boel stabiel te houden.
Zodra ik weer thuis ben zal ik ze even posten, misschien kunnen er meer dat doen om wat van elkaar te leren. Tot Later!

Net nog even gehoverd , ik vind hem eigenlijk al stabiel zonder aan de instellingen te moeten prutsen ...
Heb gewoon 30% expo in de zender gesteld en een beetje bijgetrimt en terug opgestart.
Wel viel er ineens een motor uit en kantelde om :(
gelukkig geen schade maar toch even alle contacten nakijken.
Heb er ook een mooie canopy voor gevonden , deksel van een wc verfrisser. :)
Ben al bezig om de canopy in het zwart te spuiten.

scaled.php

Laatst bewerkt:
Wat de nieuwe software betreft , heb net even gegekeken en de firmware dat ik geiinstaleerd heb is de Quadcopter 2.4.1
Is dat de nieuwe 2.4 software?

zou uiteraard het liefste de allerlaatste sofware willen :)

Waar heb je dat gezien?

Want in het scherm van de Firmware geeft ie de nieuwste versies aan die beschikbaar zijn voor de verschillende typen.....maar niet de huidig geinstalleerde.....

de 2.4.1 is dus de nieuwste release, maar ik denk zelf dat jij 2.4 hebt als je hem een aantal dagen geleden hebt geupload....

ik heb zelf de 2.3 erop staan momenteel....

Back