vraag over ballasttanks

Hallo beste duikbootbouwers,

Ik heb een vraag ivm ballasttanks en dan vooral een pneumatisch systeem.
het systeem dat ik wil gaan toepassen is het zogenaamde hybride systeem(zie link voor meer info,kijk onder technology/hybrid systems http://www.heiszwolf.com/subs/m_index.html)dit werkt door de hoofdtanks helemaal te vullen en het schip dan met de trimtanks af te trimmen. maar hoe stuur je dit automatisch aan? met de LTR 5.3 of een ander systeem onder nog 2 toepassings plaatjes

U-boot_tanks.gif
balast07.gif

alvast bedankt en mijn excuses als dit al de zoveelste keer wordt gevraagd

Floris

volgens mij (geen ervaring verder...) is het vol en leeg lopen
van de ballast een aan-uit functie.
de tanks mogen niet half vol blijven.
daarvoor heb je dan dus geen regel electronica nodig.

de ballast tanks zorgen ervoor dat je boot van bovenwatervaart
naar onderwatervaart gaat. met onderwatervaart bedoel ik
dat íe nog nét een heel klein beetje drijft, bijv. dat alleen een stukje
periscope nog boven water steekt.

met de trimtanks (die wel proportioneel worden geregeld) zorg je er dan voor
of de boot daalt of stijgt, en compenseer je voor omstandigheden
(verschillend drijfvermogen bij verschillende temperaturen, of in een zwembad)

wat mij betreft kan ook dit met de hand, en zorgt de lageregler (en de duikroeren)
voor het feitelijke op en neer gaan.
want de duikroeren hebben op een "net nog drijvende" boot (bij een beetje vaart)
veel meer effect als de trimtank.

Hi,

Mijn ervaring is dat de ballasttank in principe drie standen heeft: leeg, vol en 'zweefstand' (de boot is dan net zo zwaar als het omringende water en 'zweeft'). De 'zweefstand' is meestal afgeregeld zo rond 85% vulling van de ballasttank. Deze stand is prettig, omdat je dan ook 15% extra ballast kunt innemen om echt als een blok te zinken of de boot op de bodem te leggen.
Nog idealer is om de zweefstand van de ballasttank proportioneel te regelen: afhankelijk van het soortelijk gewicht van je vaarwater kun je dan, terwijl de boot gewoon in het water ligt, een beetje ballast innemen of uitblazen. Je kunt je boot dan altijd in de ideale positie leggen.
In principe zou je dit proportioneel maken van de zweefstand van je ballasttank kunnen weglaten als je dit met je trimtanks kunt doen. Toeval wil dat Jan Huizenga en ondergetekende dit principe ook willen gaan toepassen op onze XXI's; dus 1 centrale hoofdballasttank en in zowel de boeg als de achtersteven een kleinere trimtank. De ballasttank krijgt gewoon de standen 'leeg, 85% en vol' en de trimtanks worden onafhankelijk en proportioneel regelbaar.
Om je trimtanks echter volledig aan te gaan sturen met een LR lijkt me niet zinvol. In tegenstelling tot de 'echte' boten zullen onze modellen nooit continue aan het trimmen zijn. Je zult de trimtanks hoogstens gebruiken om de boot 'lekker' in het water te leggen voordat je echt gaat varen en eventueel wat mixen met het kanaal naar de speedregelaar (om b.v. je schroef wat dieper te leggen bij hogere toerentallen om cavitatie tegen te gaan aan de oppervlakte).
Een trimtank (met pomp of zuiger) zal nooit supersnel reageren en een zichtbare reactie van de boot zal altijd even op zich laten wachten, dit volledig in tegenstelling tot de reactie van een boot op verandering van de stand van een duikroer. Daar komt nog bij dat een duikroer sowieso sneller reageert. Een duikroer dat staat aangesloten op een LR is tijdens het varen eigenlijk continue in beweging. Zodra je zelf vanaf je zender het roer aanstuurt zal dit meer of minder worden. Stuur je nu je trimtanks aan met een LR dan zullen de pompen/motortjes van deze tanks continue in werking zijn, maar er nauwelijks een zichtbaar effect op de ligging van de boot waarneembaar zijn. Met andere woorden: waarschijnlijk kost het je de aanschafprijs van een LR èn een heleboel stroom tijdens het varen voor weinig effect...
Daarnaast is het niet ondenkbaar dat je LR (als hij je trimtanks aanstuurt) je eigen stuursignalen gaat tegenwerken. Stel dat je wilt duiken. Je zal dan stuursignalen geven aan je duikroeren en de boot zal een bepaalde hoek t.o.v. de horizon gaan innemen. Je LR zal dan je trimtanks de opdracht geven om deze hoek weer ongedaan te maken!!! Je kunt natuurlijk mixen (zolang je de duikroeren aanstuurt mag de LR niet reageren), maar zodra je de duikroeren neutraal zet gaat de LR weer aan het werk. Ik probeer me zo voor te stellen hoe dit er uit gaat zien in het water.....
Mijn idee: niet doen. Zorg er voor dat je boot goed uitgetrimd is op een vooraf ingestelde 'zweefstand' waarbij je de ballasttank 85% vult (of helemaal) en de trimtanks ongeveer voor de helft. Het handigste (en minst gecompliceerde) is dan om de boot optisch m.b.v. je trimtanks af te trimmen. Nogmaals: uittrimmen op zweefstand met wat ballastwater in je trimtanks!!!! Dit voorkomt dat je bij 'zwaar water' een boot hebt die je niet diep genoeg kunt leggen!
Gebruik daarnaast je LR op je duikroeren (bij voorkeur de achterste - zit het verste van het centrale zwaartepunt -) om de boot tijdens het varen horizontaal te houden.

Zo maar...

:pim:

Jos

Hallo,

allereerst bedankt voor de info,

Dan heb ik uiteraard nog wat uit te leggen :wink: ik ben van plan om aan weerseinden een hoofdballast tank te gaan plaatsen(gedeeltelijke dubbelle romp)met alleen de functie vol en leeg, dan in het midden een hoofd trim tank om de zweefstand(of zinkstand :) ) te verkrijgen en dan een kleine trimtank aan weerszijden van de boot te plaatsen(ik heb op het bovenstaande plaatje wel gezien dat er bij de echte maar 1 trimtank voor de torpedo's is, is dit beter? ) en deze dan zowel handmatig als met de LR te laten werken, de LR zou ik dan alleen laten werken als ik net een torpedo heb afgeschoten en de boot stil ligt, de boot brengt zich dan weer horizontaal en je vaart weer vrolijk verder zonder dat de LR op je roeren al te veel moet bij sturen, dat was mijn idee hierover, ik hoor het graag als je hier anders over denkt! of een beter (beproefd) idee hebt.

mvg Floris

ps. het idee van de halfgevulde trimtanks vind wel heel goed, ik ga ook met een zuigertank zonder een as die er uitkomt experimenteren

hallo

het zweven met de periscopen boven water op een XXI heb ik anders opgelost maar ieder zijn idee daar over

wat ik uit de text kan uithalen is dat je het verschil van een weggeschoten torpedo gaat willen opvangen door de trimtanks
als je een torpedo wegschiet komt er water in de plaast van de torpedo
hoeveel verschil ga je hebben ??????
wat wegen je torpedo's en hoeveel water verplaatsen ze ?????
je moet dit verschil alleen maar opvangen niet het hele gewicht van je torpedo
dit kan met een klein zuiger pompje en vol automatiche als je weet hoeveel rest gewicht je moet compenseren
als je torpedo 100 gr water verplaatsing heeft en hij weegt 90 gr dan moet je die 10 gr compenseren en niet die 100 gr
ik veronderstel dat je torpedo ook nog een beetje blijft drijven als hij stil licht dus daarom die 10 gr verschil want anders wordt het een dure zaak aan afgeschoten torpedo's denk ik
als je dus 4 torpedo's gaat weg schieten heb je een verschil van 40 gr
ervan uitgaande dat je per torpedo met 10 gr verschil zit natuurlijk

ga je met vloeibare gas werken ?????
hoeveel cc ga je aan boord hebben ?????
als je de helft van je gas hebt opgebruikt dan denk ik dat je verschil veel groter gaat zijn dan de weg geschoten torpedo's
en ga je dat verschil ook moeten compenseren door meer ballast in te moeten nemen
is die door jos voorgestelde 18% dan voldoende om dat te compenseren???????
wat als die vloeibare gas in het reservoir naar voor of achter gaat lopen
dan verander je ook je hellings hoek tenopzichte van je ingestelde en gecompenseerde trimtanks

een duiktank moet altijd vol zijn zodat het water IN de tank niet kan gaan verschuiven
daarom een piston tank of een ander syeteem zoals ik gebruik
of een hoge dunne tank zodat het water dat er in zit niet kan verschuiven of minimaal

ik denk dat er over deze materie al wel voldoende geschreven is op alle mogelijke forum's
maar ik ben benieuwd wat er uit de bus gaat komen
je bent nooit te oud om te leren toch ??????
ik blijf dit draatje nu lekker volgen want ik ben wel benieuwd wat het gaat geven

groeten raf

Ahoi RAF,

wat u/je over de ballast tanks zegt is waar, daarom ga ik de hoofdballasttanks(op luchtdruk)alleen de standen vol een leeg geven,de trimtanks worden zuigertanks(hiermee ga ik een experiment mee uitvoeren om van de uitstekende draadspindel afkomen)en dan voorin een klein tankje tbv de torpedo's, verder ga ik met een compressor werken.
Gewicht en inhoud van m'n torpedo's weet ik nog niet, ik moet ze eerst maken :wink:.
Nog even over het bewegende water in de tank, je kan er ook schotten in maken die onderin open zijn dan is het probleem van gewichts verplaatsing ook opgelost(weer wat geleerd?).

mvg Floris

Beste Floris,

Het slechtste wat je in een ballasttank kunt hebben is vrij vloeistofoppervlak, eenvoudiger gezegd: zorg ervoor dat er geen luchtbel in je ballasttank zit als je onderwater gaat. Grappig is dat slingerschotten niet zullen helpen omdat er zich alleen lucht, ok een beetje water ook, zal verplaatsen via de bovenkant van de tank, en daardoor zal de boot voorlastig of achterlastig worden. Als je wilt gaan werken met een systeem van twee types ballasttank, dan heb je het goed als de grootste tank alleen een vol of leeg functie heeft. zuigertanks zijn uitermate geschikt om het laatste beetje drijfvermogen op te heffen. Of als je perslucht wilt gaan gebruiken dan heeft die tank ook een vol of leeg functie.
Conclusie: elke ballasttank heeft een vol of leeg functie. De clou zit in de zuigertank, de inhoud kun je vergroten of verkleinen door het bewegen van de zuiger.

Om de boot onderwater horizontaal te houden, kun je ook een accupakket op een slede monteren dat in langsrichting te bewegen is, hiermee verplaats je ook het zwaartepunt en is mijns inziens beter te regelen dan trimtanks. Om het trimtank systeem te testen heb ik een wip-wap gemaakt met een tankje aan elk uiteind, een tandwielpomp er tussen in en een overlooppijp van tank naar tank, 1 tankje gevuld met water en de pomp via een motorregelaar en servotester aangestuurd, het werkt aardig maar niet goed, mede doordat ik in elke tank vrij vloeistofoppervlak had. Door in plaats van tankjes grote injectiespuiten te gebruiken werkte het veel beter.

Wat betreft het tankje voor compensatie van verschoten torpedo's, ik zou dat geheel vergeten, het verplaatsbare accupakket kan dit ook opvangen omdat we het hier over slechts enkele grammen hebben.

Overigens staat er een aardige FAQ over duikboten op dit forum.

groet, Paul

hallo floris

als je de bouw van mijn XXI bekijkt dan zal je zien dat er in de duiktank schotten geplaatst zijn
maar zoals reeds gezegd deze zorgen dat het water minder snel verplaatst maar de lucht die gaat gewoon door de gaatjes heen want die hebben daar geen invloed op
ik pomp gewoon de duiktank vol en heb een sensor op de uitgaan de ontluchting zitten
komt daar water door dan is de tank vol
daar deze zich aan de achterkant bevind en de boot toch met de boeg naarvoor eerst duikt zit dit punt steeds op het hoogste punt van de tank en is er steeds een 99.9% vulling
als je nu je duiktank inplaats van je accu's laat verschuiven door een spindel of servo(veel kracht nodig) dan kan je zeker door het enorme gewicht je boot vlak trimmen
ik doe het anders maar geef daar geen uitleg over en daar heb ik mijn reden voor dus sorry

mijn boot zweeft dus aan zijn periscopen en hangt steeds horizontaal recht zonder voort bewegen
de sturing gebeurt door een brugge regelaar met nog wat hardware er achter aan om horizontaal te blijven en het hangen aan de periscopen tja das zelf bouw he

hou het eenvoudig dan kan er het minste stuk

groetjes raf

Back