Hallo,
Ik ben een aantal dagen geleden gestart aan de bouw van de nuestra senora del pilar van occre. Deze wil ik graag op schaal beplanken, dus geen latten over de hele lengte van het schip, maar de latten op een schaal op maat maken, bijv 15 cm.
Nu vraag ik me hierover 2 dingen af:
1. Weet iemand hoeveel sprongen de planken op een romp maakten?
2. Hoe zorg ik voor een goed aansluiting op de spanten?
stel dat de afstand tussen 2 spanten 5 cm is, dan zou je een lengte van 15 cm kunnen nemen en ze zo laten aansluiten op de spanten. Alleen verandert door de buiging van de romp de afstand tussen de spanten, dus zul je meerdere lengtes moeten maken om telkens aansluiting te kunnen krijgen op de spant. Of zie ik dit verkeerd?
Of is het niet noodzakelijk om de uiteinden van een plank precies op een spant te plaatsen?
Ook heb ik een vraag over de gebruikte kleuren op het model uit de bb:
Op de binnenkant van het schip is een felle kleur rood gebruikt (zie foto).
Kan dit historisch gezien, of is het beter om hiervoor oker rood te gebruiken?
Ik ben een aantal dagen geleden gestart aan de bouw van de nuestra senora del pilar van occre. Deze wil ik graag op schaal beplanken, dus geen latten over de hele lengte van het schip, maar de latten op een schaal op maat maken, bijv 15 cm.
Nu vraag ik me hierover 2 dingen af:
1. Weet iemand hoeveel sprongen de planken op een romp maakten?
2. Hoe zorg ik voor een goed aansluiting op de spanten?
stel dat de afstand tussen 2 spanten 5 cm is, dan zou je een lengte van 15 cm kunnen nemen en ze zo laten aansluiten op de spanten. Alleen verandert door de buiging van de romp de afstand tussen de spanten, dus zul je meerdere lengtes moeten maken om telkens aansluiting te kunnen krijgen op de spant. Of zie ik dit verkeerd?
Of is het niet noodzakelijk om de uiteinden van een plank precies op een spant te plaatsen?
Ook heb ik een vraag over de gebruikte kleuren op het model uit de bb:
Op de binnenkant van het schip is een felle kleur rood gebruikt (zie foto).
Kan dit historisch gezien, of is het beter om hiervoor oker rood te gebruiken?