vraag over besturing

goedeavond,

ik had een vraag het betreft de smit rotterdam.
ik wil de 2 motoren apart bediend hebben dat gaat sowieso gebeuren. is het dan ook noodzakelijk als de roeren ook apart bediend kunnen worden of maak dat niet zoveel uit.

graag jullie ervaring hierover.

groet,

Harm-Jan.

Harm-Jan,
Wanneer je de motoren apart bedient kun je de roeren met éen servo bedienen. Je laat ze gewoon parallel bewegen. Bij een bocht naar BB laat je de SB motor het meeste werk doen en bij een bocht naar SB precies andersom. Wil je nog sneller draaien dan laat je de motor, die in de "binnenbocht" zit achteruit slaan. Let wel op dat je tijdens het slepen een heel ander vaargedrag hebt dan tijdens het varen met de "losse boot". Dan krijgt het schip een heel ander draaipunt.
Veel vaarplezier gewenst. Groeten, Klaas.

Harm Jan,

Als u 2 regelaars hebt is het geen probleem, u heeft er minimaal een 4 kanaals zender voor nodig. Bij sommige zenders kunt u zelf koppelen de motoren samen bedienen en los bedienen.

De roeren kunnen gewoon met 1 servo bedient worden. dus gewoon 1 servo aansluiten op allebei de roeren.

En roeren appart laten draaien heeft helemaal geen nut volgens mij, gewoon samen laten draaien is het beste.

Mvg,
Paul

2 roeren apart bedienen heeft inderdaad weinig tot geen zin. het is wel leuk om langs iemand te varen en m dan met het schroefwater van 1 schroef aan de kant te 'duwen" maar dat is ook te doen met de hekgolf:rolleyes:beetje meer vermogen is daar wel handig voor heb ik met mijn flevomeer ook gedaan:cool:

bedankt voor jullie reacties. daar kan ik wat mee.
ik ga de roeren op 1 servo zetten.

groet.
harmjan.

Back