Vraag over bladen FB/FBL

Geen ervaring mee maar ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen.

FB bladen gaat ook goed op een FBL. Het schijnt dat het CG van de FBL bladen iets meer naar de punt zit!

Gewoon erop zetten en proberen!;)

3G bladen hebben een zwaartepunt dat meer naar buiten ligt. Op de site van Align kan je dit nalezen. Het gevolg is dat de heli met een flybar wat trager zal reageren. Het kan dus wel de dynamiek is wel een beetje weg.

Alleen de pro's merken verschil
Arjantjuhhh vlieg bij ons met een flybar en is geen pro. Net als mijzelf overigens. Hij merkte wel degelijk het verschil tijdens het 3d-en. Ik zou het niet aanraden, tenzij je alleen maar een beetje rondvlieg.

Maar misschien zijn er pro's die dit verhaal aan kunnen vullen ;)

Iedereen die wat langer vliegt, merkt verschil...
En ik ben zeer zeker geen pro

Flybarless bladen zijn zwaarder, zwaartepunt ligt verder naar buiten, en het andere zwaartepunt ligt meer in de lijn van het boutgat.
Hierdoor wordt de rotor een soort grote gyro, en kleine oneffenheden worden via de rotor al weggewerkt.
En door het zwaartepunt op het boutgat worden de servo's wat ontlast.

Ga je fbl bladen op een flybar machine hangen, ga je merken dat de heli veel trager reageert, misschien zelfs een beetje te rustig aan gaat voelen.
Hij wordt eigenstabieler.
Maar daar was de flybar al voor uitgevonden, dus flybar en fbl bladen is dubbelop

Maar je kunt het gewoon doen.
Geen enkel probleem
Enigste wanneer je echt op moet letten, is wanneer je fb bladen op een fbl machine hangt.
Zeker als je echte 3d bladen hebt.
Die zijn nl erg licht. Gevolg is dan, de de fbl heli zeer gevoelig word. Vliegt extreem twitchy, dit krijg je er ook niet uit met de estab instellingen of zenderinstellingen

IVliegt extreem twitchy, dit krijg je er ook niet uit met de estab instellingen of zenderinstellingen
Valt wel mee hoor en ik spreek uit ervaring met de 500 ;) HC3-Xtreme regelde dit prima weg. Je merkt wel het verschil maar het blijft prima vliegbaar.

Ik merkte het verschil tussen fb align bladen en de edge fbl bladen op mijn 600 heel erg goed

Daarnaast heb ik nog een "hobbyheli", een eerste generatie mini titan, die ik helemaal zonder estab fbl heb gemaakt.
En ook nog eens een ongedempte kop.

Deze heb ik even geprobeerd te vliegen op fb align bladen, was wel te doen maar had bijna 50% expo nodig om hem redelijk netjes bij windstil weer te hooveren. En normaal vlieg ik dus zonder expo..
Ik heb hele lichte 3d blaadjes, ook voor flybar officieel, effect was enorm.
ding was niet te houden. Nu vat ik mijzelf niet onder de kop "goede vlieger", er zullen vast mensen zijn die het wel prettig vinden vliegen, maar ik kreeg hem niet in het gareel.
alleen als ik de uitslagen terugbracht naar 3 graden ail/ele, maar dan krijg je echt problemen bij een windvlaagje

toen edges fbl van mn trex 450 erop, toen werd hij opeens een heel stuk netter te besturen

later heb ik nog een keer een set nog zwaardere bladen gevonden, ik dacht curtis youngblood of radix bladen
daarmee is hij erg netjes te vliegen.

Ook is mij opgevallen dat het fbl effect, dus het neus omhoog en rechtsaf (of linksaf, heb te lang niet gevlogen :mrgreen:) bij de lichtere bladen veel erger aanwezig is.
Of misschien niet erger, maar veel agressiever

Dus mijn conclusies van hiervoor, geef je mee aan je estab als je lichte bladen toepast
als hij het kan, leef je uit
maar er zit ook op een estab een grens wat hij weg kan regelen.
je gains etc zouden eigenlijk ook even aangepast moeten worden als je er echt voor gaat

Mijn trex 450 met 3g vliegt op fbl bladen ook best goed, maar wordt erg happig op stickinputs. Zwaardere bladen maken hem wat rustiger in de basis.
Maar de Radix/CY bladen van de titan vind hij niet leuk, daar wordt hij te traag van in de basis. De 3g is er niet op geprogrammeerd om zo snel zijn uitslagen van het ene uiterste naar het andere te gooien...
Nu vlieg ik voornamelijk op de sport manier, dus wat loops, rolls, en zo hard mogelijk voorbij knallen met af en toe een inverted uitstapje ;-)

Een 3d man wil vast wat lichtere bladen..

Wat ik mis in dit hele verhaal is de voorloop van bladen. De meeste 3D bladen hebben voorloop van 1 to 5 mm. Een kop die ingericht is voor FBL geeft vanuit bladen met voorloop enorme krachten terug op de servo's. De servo's vinden dat niet leuk, ze worden geremd in hun werking en de FBL unit kan zijn werk niet meer naar behoren doen. Bij bladen met grote voorloop kunnen de servo's het wel eens opgeven. Of in ieder geval sneller kapot gaan.
Ook door de voorloop "happen" die bladen meer in de lucht waar door het "crispy" gevoel komt bij een FB kop. Ook iets waar de FBL unit meer werk van krijgt dan bij FBL bladen.

Ik zou het dus te alle tijd afraden om FB bladen op een FBL kop te gaan gebruiken. Ik heb diverse bladen gechecked op de statische voorloop en daarbij is gebleken dat bladen van SAB die ook voor FBL geschikt zijn 1 a 1,5 mm statische voorloop hebben. Dus ik zou bladen met meer voorloop enkel op FB koppen gebruiken of leiver helemaal niet want ik vind ze niet lekker vliegen. Maar da's mijn persoonlijke voorkeur....

Maar andersom zoals de topic starter vraagt is nooit een probleem!

Groet,
Steven.

aha, dat stukkie heb ik nooit getest..
voorloop is tegenwoordig niet echt snel te vinden bij de specs van bladen...
iig, ik vind het meestal niet ;-)

Back