Vraag over bouw Robbe Charter

Hallo allemaal,

Ik ben een beginnende modelbouwer/vlieger en ben nu een Robbe Charter aan het bouwen. Ik heb nu van één helft van de vleugel de bovenzijde leading edge met balsa bekleed en vastgelijmd. Maar ik merk nu dat wanneer ik op het balsa druk waar de ribben zitten, dat het balsa wat beweegt. Het balsa zit dus niet overal perfect op de ribben gelijmd. Ik heb even een afbeelding toegevoegd om te illustreren wat ik bedoel. Ik heb het in de illustratie sterk overdreven getekend, zo erg is het in het echt niet.

Nu is mijn vraag, hoe erg is dit qua stevigheid en qua aerodynamica? Wat adviseren jullie? Gewoon lekker door bouwen, of het balsa helemaal los halen, en opnieuw proberen met een nieuw stuk balsa?

En hebben jullie tips hoe ik die bovenste balsa plaat het beste strak over de ribben kan lijmen? Ik vond dit namelijk best lastig. De handleiding gaf aan om de balsa plaat aan de achterkant met lijmklemmen vast te zetten en aan de voorzijde met naalden vast te prikken. Zo heb ik het ook gedaan, maar ik vond het nou niet echt de ideale manier.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,
Pjotr

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou die beplanking weer voorzichtig loshalen en overnieuw doen, want de sterkte van dat ontwerp is volledig afhankelijk van dat iedere ribbe samen met de beplanking een afzonderlijke doosconstructie vormt. Aerodynamisch zal het niet heel veel kwaad kunnen, maar qua sterkte wel...

De charters die ik bouwde, daar stond dat heel anders in de bouwbeschrijving:
Daar werd aangeraden de beplanking met bisonkit te lijmen.

Dat gaat verrassend simpel en snel, letterlijk binnen 15 minuten (per plank) zonder klemmen of spelden.

Ik ga er van uit dat de bekastingsschotjes (de schotjes tussen de liggers) reeds aangebracht zijn. Zo niet, doe dat VOOR je aan de beplanking begint, later is het een stuk lastiger....

Heel simpel, strijk de beplanking aan een kant volledig maar dun in met bisonkit.
Breng ook bisonkit aan op alle delen waar de beplanking vast moet komen (dus ligger, neuslijst en alle ribben) aan de ONDERKANT van de vleugel eerst.

Wacht tien minuten tot de bisonkit "droog" is.
Leg de vleugel met de onderkant boven, en leg de beplanking op de LIGGER, en druk goed aan.
Draai nu de vleugel om, en "rol" de vleugel op je vlakke bouwplaat van ligger naar neuslijst, stevig aandrukkend. Druk met name de neuslijst GOED aan.
De beplanking zit nu in een keer vast.
Snij de overlap bij de neuslijst goed weg, zodat er niks meer oversteekt. Schuur eventueel voor de zekerheid.

Nu leg je de vleugel op een RECHTE plank, en verzwaart hen aan de achterkant goed, zodat alle ribben goed op de bouwplank liggen.
Dit is superbelangrijk, anders word de vleugel krom.
Vergeet niet de tapse lijst aan te brengen onder de tip-ribben aan de achterkant. Dit is de vleugelverdraaiing en die is ook behoorlijk belangrijk.
Nu smeer je opnieuw een plank in, en ook weer de liggers, neuslijst en ribben, en wacht weer tien minuten.
Na weer 10~15 minuten wachten, leg je deze plank ook weer op de ligger, en drukt hem eerst op de ligger goed aan.
Het kan handig zijn, dat iemand op dit moment je even helpt en de vleugel goed vasthoud, om er zeker van te zijn dat hij goed op de bouwplank blijft liggen.
Nu strijk je cm voor cm de beplanking langs de ronding van de ribben, rib voor rib de eerste cm, dan rib voor rib de tweede cm, enz enz tot je de beplanking helemaal tot en met de neuslijst vastgedrukt hebt.

Klaar! Rechte vleugel die ongeloofelijk stijf en sterk is.

Afwerken volgens beschrijving, de vleugelhelften aan elkaar lijmen met OF witte houtlijm, OF epoxy (hier is het heel belangrijk dat de helften recht aan elkaar komen te zitten) en een in epoxy gedrenkte glasmat om het midden leggen.
Tips afwerken, en je hebt in een of twee middagen een perfecte rechte en sterke vleugel....

Maar alternatief zou je wellicht kunnen proberen met een injectienaald secondenlijm te injecteren en dan de ribben aan te drukken... Mijn ervaring met secondenlijm op balsahout is echter dat het na verloop van tijd toch weer loslaat...

Groet, Bert

soms, als je lekker bezig bent, kan het voorkomen dat een plankje net een halve mm te breed is.
dat laat zich zien als je hem in de bedoelde ruimte legt, hij komt dan iets omhoog.
je moet hem dan een beetje gaan dwingen. wat natuurlijk niet helemaal netjes is.

dus plank (zonder lijm) tegen 1 kant leggen, en rustig en strak over het gat leggen.
kijk of het uitkomt.
zo niet, beetje bijsnijden.

Ga je het spul eenmaal lijmen, zet de plank ook op de ribben vast met spelden.
even aangeven waar de ribben zitten op de voorlijst..
Weet je zeker dat het hout niet een beetje omhoog komt of de verkeerde kant op 'werkt'

Back