Vraag over de 'oude' Wiesel (Graupner)

Welke veteraan kan mij vertellen of het 'oude' model van de Graupner Wiesel een apart beslagset had, of dat deze kit als compleet model geleverd werd. Ik bedoel hier het model van de Wiesel dat tot de 80'er jaren door Graupner geleverd werd dus niet het 'nieuwe model' dat voor zover ik weet vanf dit jaar opnieuw door Graupner wordt aangeboden.

Bedankt.

Had ik kunnen weten....wat heeft Roel nou niet gebouwd....
We wachten geduldig tot Roel met (reserve) avondverlof is...

Jos

:lol: Hoor ik hier mijn naam balken...?
Mag ik heren teleurstellen? De Wiesel heb ik nooit gebouwd.
Ik heb even gezocht op de site van Graupner en ben dit stukje tekst tegen gekomen:
"Zur Wiederauflage des Modells wurde die komplette Anleitung sowie die Baupläne neu überarbeitet und zur Bauerleichterung Tiefziehteile für die Torpedorohre und Schwimmwesten mit hinzugefügt. Im Baukasten sind jetzt auch zusätzlich enthalten: Wellenanlagen, Schiffsschrauben, Ruderanlagen und alle Beschlagteile (welche früher im separaten Beschlagsatz enthalten waren) sowie zusätzliche Holzteile, wie z.B. für den Schiffsständer."

Kortom: Bij de nieuwe oplage van het model zijn de hele bouwbeschrijving, alsmede de tekeningen grondig onderhanden genomen.
Er zijn, om de bouw te vergemakkelijken, vacuumgevormde torpedobuizen en zwemvesten bijgevoegd. In de set zijn nu ook aanwezig:
schroesassen, schroeven, de roerdelen, en alle beslagdelen (die vroeger in de separate beslagset aanwezig waren) alsmede aanvullende houtdelen, zoals de scheepsstandaard.

Trek je conclusies dus...

Alles klar Herr Commisar...

dat stukkie had ik ook gelezen, maar je weet hoe 'wij' zijn als Ollander....je wilt toch wel waar naar je centjes...
Danke Schoen voor het antwoord.
Toch wel interessant dat ik nu eindelijk een model gevonden heb dat Roel NIET heeft gebouwd. Valt toch wat tegen hoor!!!

Tschues-jen...

Jos

Ik vind de benaming "veteraan" wat pijnlijk. Was dat nou echt nodig?

Ik heb ergens eind 70er jaren de Wiesel wél gebouwd, maar na zo'n tijd wist ik niet meer of er nu een losse beslagset was of niet. Blijkbaar dus wel...Wel weet ik, dat ik toendertijd fl. 199,- kwijt was bij de firma Lucassen te Eindhoven en dat dit een redelijke prijs was.

Dat was zeker niet 'pijnlijk' bedoeld!
Ahum.....mij zijn als 40-jarige toch zelve ook behoorlijk 'veteraan'????
Misschien in tegenstelling tot wat men in diverse voetbalclubs onder 'veteranen' verstaat (het team wat de grootste bar-opbrengst levert) zie ik toch in 'veteraan' diegene die de meeste ervaring en kennis heeft....en daarnaast de capaciteit om deze ook te willen delen met anderen!
En in het 'Wiesel'-kapittel was ik even 'veteraan-af'.
En bedankt voor de prijs 'von damals'; geeft een aardige richting. Ik zag trouwens dat de 'nieuwe' Wiesel rond 250 Euri's moet kosten.
Hoezo inflatie?

Jos

Hoezo pijnlijk? Ik draag mijn 'veteranenspeld' met trots...

De minister van Defensie heeft het ook telkens over 'oude' en 'jongere' veteranen: laat ik mezelf lekker scharen onder de laatste categorie!
Veteranen zijn niet allemaal ouwe knarren!
Met m'n 47 jaar doe ik nog steeds 12 minuten over een Coopertest, dus waar hebben we het over?
En morgen weer een lekker dagje schieten met de C7A1 Diemaco...

Maarre, Jos: Je weet nou tenminste wat ze voor jouw zuurverdiende euri's gedaan hebben...

Hallo Jos,

In een oude Graupner catalogus (juli 1980) heb ik het volgende gevonden over de Wiesel:

afb10745.jpg

Wiesel:
Fast patrol boat of the ZOBEL class of vessels of the Federal German Navy.
True-scale model designed from original blueprints. Scale 1:40th.
Powered bij 3 electric motors.

Quickie kit

Instructions German/ English/ French/ Italian.
The kit contains the Quickbuild plan, the RC installation plans and all materials required for building the model: ready-formed hull with transom, bridge and deck superstructure, breakwater, inflatable boat,
radome and miscellaneous other parts of ABS plastic, printed and die-cut plywood and balsa wood, stripwood, dowels, window glazing, wire, tubes,
flag, decal, adhesive and miscellaneous parts.

Accesories
No 442 Set of fittings

Spare part
No 2145/2 Ready-formed hull with transom

R/C functions
Rudder: left, right, neutral
Central motor: forward-stop-reverse
Infinitely variable speed control
Port and starboard motors: full speed, stop

Dus, het beslagset was niet in de kit inbegrepen. Dit kon je toen bestellen onder nummer 442

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :wink:

Groetjes,

Veteraan Droop :D

De volgende keer zal ik er wel een :wink: bij zetten, zodat men het niet al te serieus neemt. Tot nu toe stond er in mijn woordenboek: veteraan m (-anen) oudgediende. Bij nadere studie bleek dit ook nog te betekenen beproefd krijgsheer (Roel trekt nu de schoenen uit om er naast te gaan lopen). Persoonlijk voel ik meer voor deze omschrijving:
toneburst zei:
'veteranen' ......(het team wat de grootste bar-opbrengst levert)
Resteert alleen de vraag in welke categorie we Droop moeten indelen... :wink:

Corrien schreef:
Resteert alleen de vraag in welke categorie we Droop moeten indelen...

Op mijn nieuw afbeeldingske (AVATAR) kan je me zien in mijn veteranenkostuumpje van Oud Gediende van de Zeemacht (nu heet dat clubke: Marine).
Dus eigenlijk mag je me gerust plaatsen onder de categorie 'Ouwe Zoetwatermatrozen' :D 8O :celebrate: :proost:

Dat Krijgsheer zijn laat ik ook liever aan Roel over. Die heeft daar meer ervaring mee. :D

Groetjes,

Droop

Back