Vraag over een f5j kist met opschuifneus.

Discussie in 'F5J' gestart door Wubbe, 22 jul 2013.

  1. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb sinds vorig jaar een prachtige Eraser XE electro f5j kist. Hij vliegt heerlijk en ik ben er heel tevreden mee, maar...

    De Eraser heeft een opschuifneus waar de motor, regelaar, ontvangeraccu en aandrijf-LiPo op zitten. Dat is een aparte unit die je in de romp schuift nadat je de ontvanger hebt aangesloten. Dat laatste gebeurt met zo'n groene multiplex hochstrom-stecker.

    Dan nu de vraag: telkens als ik de Eraser wil uitschakelen dan moet de opschuifneus er vanaf om alles los te koppelen. En da's steeds wel een heel gedoe.

    Ik heb eens als experiment alleen de ontvanger en regelaar stroomloos gemaakt (om dat dan later via een schakelaar te doen) maar dan gaat bij inschakelen de motor even spontaan lopen! Da's niet de bedoeling :(

    De vraag is of ik echt altijd de motor-LiPo moet loskoppelen en als dat dan zo is, is daar dan een schakelaar voor? Afijn, jullie begrijpen wat mijn probleem is. Iemand een idee?
     
  2. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
  3. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    ach weegt maar 45gr :(:(:(:(
     
  4. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Op een kist van meer dan 2 kilo zou ik niet moeilijk doen over 45 gram.

    Ik vind het trouwens zelf heel raar dat de motor gaat lopen als de ontvanger stroom krijgt. Is dat niet raar?

    Hebben mensen nog meer oplossingen? Misschien iets simpeler?

    Groeten, Leon
     
  5. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Erik, mooi apparaatje. Da's eigenlijk precies wat ik zoek. Bedankt!

    Ik zit nog wel te denken of ik niet te moeilijk doe. De ontvangeraccu is 2000 mAh. De zenderaccu is ook groot genoeg. Waarom laat ik de boel niet gewoon aan staan tijdens een vliegdag?

    Blijft de vraag dat ik het vreemd blijf vinden dat een regelaar de motor inschakelt als hij spanning krijgt. Als dat niet zo was dan zou ik voor de ontvangeraccu gewoon een schakelaar zetten en de aandrijf-LiPo gewoon aangesloten laten. Capaciteit genoeg!
     
  6. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Aan laten staan zou ik niet doen je weet maar nooit. Als je met een andere kist gaat vliegen kan dat meschien problemen geven. Een simpel schakel relai op je aan uit schakelaar koppelen is dat niet wat? Die dan tussen de plus van je accu en regelaar
     
  7. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    mooi systeempje idd...
    Ik zit nu ook met hetzelfde probleem eigenlijk. De ArianeV10 word momenteel gepimpt bij van Doorn Composites heb ik gehoord en dat gaat lekker, alleen nog het aan/uit zetten :).

    Ligt nu 2x 4s1500 in als 4S3000, ipv 3s. trekt nu 83 amp en nog enger dan normaal...
    komen ook standaard dikke plakken lood in en extra op maat gemaakt om een beetje bij te gooien als het weer eens zoals afgelopen keer word...

    De Ariane moet je echt dicht schroeven. Had hem de vorige keren ook een paar keer maar aan laten staan. Kan prima idd, alleen wel opletten dat je niks anders met je zender gaat doen. En een safety switch voor je gas op de zender is dan handig.

    Die emcotec is mooi, eigenlijk gewoon een dikke FET met een printje, kan je ook met een magneetschakelaartje schakelen (plaatje 3), zie je helemaal niks.
    Een vriend is bezig met dit soort schakelingen, maar nog niet zulke hoge vermogens...
    zal eens vragen of het niet kleiner/lichter/goedkoper kan.

    Voor de Ariane zit ik te denken om gewoon simpel een lange goudstekker te gebruiken waarvan het vrouwtje gesplitst is. Dan hoef je dus enkel een 4mm goudstekker in je romp te proppen om alles in 1 keer aan te zetten. ultragoedkoop kan niet stuk...
    of misschien een deans die doorverbonden is, maar dan moet er een gat ter grootte van een deans in de romp...
     
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik ga bij mijn ADAMAS ook een deelbare romp maken.

    Maar in het voorste deel maak ik ook een cockpitkapje zodat ik 'gewoon' overal bij kan.

    Is dat voor jou geen oplossing, of is dat te ingrijpend op de bestaande constructie?

    Andere, elektronische oplossingen, heb ik nog niet bestudeerd. (reden: dan ga ik ook nadenken over een motor, die wil ik dan kopen, maar bouwtechnisch heb ik dat het komende jaar nog lang niet nodig..)
     
  9. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Wat je nog zou kunnen doen, in je opschuif neus een rechthoekje uitzagen ( als een cockpit kapje) precies waar je lipo stekker zit. Aan de binnen kant van je kapje een stukje verenstaal in harsen en klaar ben je. Als je het mooi strak aftekent en met een dremeltje uitsnijd......

    Hoeft maar een cm of 6 lang te zijn.
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Kijk zulke problemen heb ik nu nooit.
    Als ik de stroom af wil zetten is het hoog tijd om naar huis te gaan.:p;)
     
  11. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    @bertus
    Dan vlieg jij aan een stuk door óf je laat tussen de vluchten door alles aan staan?

    @Lyckele
    Nee, dat is niet mogelijk. Ik zal nog wel foto's plaatsen maar voor een klepje is geen plaats.
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik vlieg heel de middag zonder pauze.

    Het was ook als grapje bedoelt vandaar de knipoog.;)
     
  13. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Misschien kan het wel, zie ik nu. We kijken zondag nog wel even, dan kun je het zelf zien.
     
  14. rudiooms

    rudiooms

    Lid geworden:
    15 jul 2011
    Berichten:
    23
    Hallo, ik had gelijkaardig probleem en heb de binnenneus eraf gezaagd en de opschuifneus er vast aan gelijmd. Nadien een cockpitje eruit gezaagd.

    Ziet er best netjes uit. als je wil stuur ik je enkele foto's

    Ik heb deze modificatie gedaan bij een Sharon, graphit en een ava.

    groeten uit Belgie, Rudi
     
  15. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Da's ook een idee, maar...

    Door deze constructie is de romp lekker kort, en past dan mooi in de bijgeleverde kist. En die past weer mooi in mijn auto.

    Ik heb van Arjan kabeltjes geleend om de fail-safe van de ontvanger te kunnen instellen. Dan gaat de motor niet meer draaien als ik even de stroom van de ontvanger onderbreek. Dan kan ik eventueel de ontvanger met een schakelaar bedienen en de LiPo gewoon verbonden laten. Verder heb ik de ontvanger nu zodanig geplaatst dat de schuifneus gemakkelijker er in- en uit kan. Dan is het eigenlijk niet zo'n gedoe meer.
    Misschien laat ik hem wel zo.

    Het allergrootste nadeel was tijdens f5j wedstrijden. Dan moest de vleugel er af om de Unilog te kunnen uitlezen. Dat heeft Robert voor mij opgelost met een verlengkabel aan de Unilog. Binnenkort heb ik zelf zo'n kabeltje :)
     
  16. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
    Hoi Wubbe,

    Niet de allergoedkoopste oplossing, maar je kunt ook nog steeds de electroromp krijgen bij de bouwers: Composite Models F3J F3B

    Mogelijk wil mijn pa ook nog zn romp hebben. Scheelt weer in verzendkosten.

    gr. Marc
     
  17. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Mooi om te zien dat alle onderdelen nog te verkrijgen zijn. Mocht ik eens een kraakje maken...

    Maar... ik HEB de electro-romp :)

    Misschien wil ik in de toekomst nog de zweef-romp, maar nu nog niet.
     

Deel Deze Pagina