Vraag over electro motor !

Hallo forummers,
Ik ben nieuw in de modelbouw, dus even een vraagje.
Mijn plan is om een rc boot te kopen, electro motor etc eruit halen en in mijn eigen zelf ontworpen boot te zetten. Ik heb namelijk geen idee hoe je zelf zon motor programmeerd met servo enzo.
Heeft iemand hier ervaring mee ? Is het handig zoiets te doen ? Andere tips zijn ook welkom.

Mvg, jellefaber

volgens mij kan je beter een lose moter en snelheids regelaar kopen voor je boot. en losse servo's dat zal een stuk in prijs verschillen denk ik. want als je een goedkoopere boot neemt zal je minder kwaliteit materiaal hebben en als je voor de zelfde prijs de motor en servo haalt zal je beter spul krijgen.

Hallo Jelle,

Welk soort boot wil je gaan motoriseren?
Hoe groot wordt je boot?
Hoe hard moet het kunnen?

Afhankelijk van deze gegevens zou je een boot met spullen uit HongKong (zender & ontvanger, servo e.d.) en een motortje, schroefas, schroef en roer van Conrad voor relatief weinig varend kunnen maken.

Heb je een foto of een plaatje van je boot?

Vermeld even je woonplaats in je profiel, dan is het aangeven van winkels bij jou in de buurt ook wat gemakkelijker.

Groeten, Jan.

Hee jan,
aller eerst bedankt voor je snelle reactie, ik woon in Assen (drenthe).
het word een eigen ontwerp.
Vandaag ga ik het ontwerp maken, denk zo rond de 50-60 centimeter.
Ik zit alleen nog te twijfelen wat voor ontwerp, zit te denken aan snel varen schip, een ijselmeer vis kotter of een klein sleepbootje.
maar goed, als ik de tekeningen af heb, zal ik ze hier posten.

Dan heb ik nog even een vraagje:
Hoe maak je de verbinding waar de schroefas door heen gaat waterdicht ??
want als de motor onder de waterlijn zit, moet daar geen water bijkomen.

mvg, Jelle faber

Jelle, een aantal vragen die je stelt, zijn hier al "tig" keer voorbijgekomen.
Gebruik de zoekfunctie eens, en er gaat een wereld voor je open.
Nogmaals dezelfde vraag stellen heeft weinig toegevoegde waarde.

Lengte is 50 centimeter,
Breedte is 14 centimeter
Hoogte vd romp is 7 centimer
Bodem is gewoon vlak en daar staat de romp haaks op.
De voprkant is "stomp" (geen punt)
Hij hoeft niet hard te gaan, maar moet wel trek kracht leveren.
Een grote schroef dus en aardog krachtige electro motor.

De romp vorm is simpel, omdat dit mijn eerste boot is. niet te moeilijk beginnen dus.

Allebei bedankt voor de tip !!!
Ga nu een springer tug maken, lijkt mij ook niet al te moeilijk.
Of zie ik dat mis ?

mvg, Jelle Faber.

Heb net het ontwerp klaar.
Morgen watervast triplex, watervaste houtlijm, iets waarmee ik alles waterdicht maak(g4?) Kopen.
En dinsdag bouwen !

Gr jelle

Heb net het ontwerp klaar.
Morgen watervast triplex, watervaste houtlijm, iets waarmee ik alles waterdicht maak(g4?) Kopen.
En dinsdag bouwen !

Gr jelle

G4 is een prima manier om hout te behandelen. Misschien is het wel leuk om in "bouwverslagen" een topic te openen om foto's van je voortgang te plaatsen. En nog succes met bouwen!

Zoeken op "impregneerhars" (wat G4 eigenlijk is) levert o.a. dit topic op: water-dicht-maken-van-houten-model-sleper

G4 is op zich genoeg, voor extra stevigheid wordt er aan de buitenkant ook wel met glasweefsel en epoxy of polyesterhars gewerkt. Dat is echter wel bewerkelijker dan een paar lagen G4 erop aanbrengen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back