vraag over electronica zeilboot

• Topicstarter Topicstarter speed
  • Startdatum Startdatum
S

speed

Guest
Hallo ik ben dennis en begonnen met een romp op te knappen.
schuren, spuiten ed.

nu wil ik graag weten waar ik eventueel wat schema`s / tekeningen kan vinden om te weten hoe de electronica aan te sluiten.

ik heb een winch, stuur servo en een ontvanger.

Ik heb dus ook nog van alles nodig.
Wie kan mij helpen?

Hallo Dennis,

Misschien een goed idee om ons te vertellen wat voor een zeilboot je aan het onder handen nemen bent, misschien wat fotootjes, wat fabrikaten van de zendinstallatie, etc.

Misschien kun je iets specifieker zijn wat nu je vraag is. als je wilt weten hoe je met deze spullen je zeilen bedient zal je inderdaad wat meer moeten vertellen over je boot en rond kunnen kijken in oude threads. als je wilt weten hoe je je electronica aansluit, en wat je verder nog nodig hebt: Volgens mij stop je gewoon de stekkers van je servo's in je ontvanger (mits van het zelfde merk) verder koop je batterijen en een batterijenhoudertje waarvan je ook de stekker in je ontvanger doet en dan nog een zender die bij je ontvanger past. Schakelaartjes om en varen:). Je hoeft er volgens geen elektrotechniek voor gestudeerd te hebben.

Volgens mij is het een Marble head.......

Haha douwe ja grappig. stekkertjes aansluiten kan ik idd nog net.
Nee mijn oude materiaal had allerlei kleuren en stekkers welke niet op elkaar pasten. :S

goed vanmiddag dus naar QUartel geweest in pijnacker. die hadden idd een hele leuke complete set klaar liggen van Robbe.
een futuba zender en ontvangertje.

de stekkers aansluiten ging niet zo geweldig bij mijn oude materiaal. verschillende kleuren stekkers draden ed.
vanmiddag dus de knoop doorgehakt en een setje aangeschaft.
Deze word standaard geleverd bij een MicroMagic.

alleen heeft deze set twee servo`s.
Graag wil ik er 1 vervangen door de winch die ik zelf al had.

goed dan nu mijn specifieke vraag:
ik heb een ontvanger futuba r162je 40mhz. hierop zit een robbe servo 63003
en dan nu mijn oude sailwinch hitec HS-725BB

wanneer ik dit via de ontvanger, aan / uit schakelaar 6v accu (5 cellen) aansluit
kan de winch een korte slag links en een korte slag rechts om maken.
kan ik de omslag niet groter maken???
hoe kan ik nu instellen dat hij straks in 3 standen komt te staan?
dus aangespannen, half de lijn los en helemaal los / of nog mooier van helemaal gespannen naar geheel ontspannen met alle gradaties daar tussen.
kan de winch uberhaupt wel bij deze combinatie?

ps. verder trilt de winch continu, maakt van die schokkende bewegingen, kan ik hier nog iets mee?

foto`s volgen snel....

Laatst bewerkt door een moderator:
de foto`s
014.jpg

015.jpg

016.jpg

Beste Speed,
weet je wel zeker dat je een 40Mhz ontvanger hebt, als je dat typenr. futaba r162je in geeft op google krijg je alleen maar 27Mhz of 75 Mhz en als je zender is 40Mhz is dan zou het niet zo vreemd zijn dat je zeillier een kort rukje naar rechts of links geeft, ik gebruik al jaren Hitec lieren met Futaba en heb ongeveer acht omwentelingen.Draait je servo wel ?
Mvg. Imre

Laatst bewerkt:
Hallo Speed,
Na aanleiding van mijn vorig bericht zat ik fout de futuba r162je wordt wel degelijk geleverd in 40mhz, sterker nog ik ben zelf in het bezit van deze ontvanger,
ik heb hem dan ook gelijk geprobeerd met een sailwinch hitec HS-725BB werkt uitstekend, heb je al geprobeerd twee servo's op je ontvanger aan te sluiten, werkt dit wel dan zou ik het in de sailwinch zoeken. Succes Imre

De R162je is een ontvanger voor AM gemoduleerde signalen. Daar hoort ook een AM zender bij.

De kanaalnummers op de zend- en ontvangstkristallen behoren gelijk de zijn en in de 40 MHz band. Het ontvanger kristal heeft de aanduiding TX en het zendkristal RX. Voor een AM apparatuur staat daar ook vaak de vermelding AM bij.

De kanaal nummers moeten gelijk zijn, de in de kristallen ingedrukte frequentie kan verschillend zijn. Is dit het geval dan is dit correct. De opmerking van Rexonamen is wat dit betreft onjuist.

De Multiplex Pico 5-6 is een ontvanger voor FM gemoduleerde signalen. Een AM zender en een FM ontvanger gaat niet werken.

Een zeilservo volgt de stuurstick. Er is dus geen sprake van 3 posities. De zeilservo kan alle posities tussen de begin- en eindstand innemen.

Zeilservo's verbruiken nogal wat stroom. Op de foto is niet te zien welke accu je gebruikt. Is de kwaliteit van deze accu nog goed en is deze volledig geladen? Accu's die lang ongebruikt hebben gelegen zijn meestal niet meer tot leven te wekken. Het beschreven schokkend bewegen van de zeilservo kan wijzen op het instorten van de accuspanning bij belasting.

Je kan een test uitvoeren door de stekker van de zellservo uit de ontvanger te verwijderen. Een grote stroomverbruiker ben je dan kwijt. Volgt nu de roerservo de zenderstick???

Een zekere methode is het meten van de accuspanning tijdens het gebruik. Doe dit het liefst met een ouderwetse analoge Voltmeter. Variaties in de spanning worden door een analoge meter sneller geregistreerd dan door een digitaal apparaat.

Aanvulling:
Er valt mij iets op. Er is een R162je ontvanger met een ingebouwd BEC systeem. Als dit zo is staat er "BEC" op de ontvanger.
Op de foto is niet te zien of hier van een dergelijke ontvanger sprake is. Als dit een ontvanger met ingebouwd BEC-systeem is, staat er in de handleiding iets over een minimum voedingsspanning en kan dit systeem de stroom voor de zeilservo leveren???

Laatst bewerkt:
de kristallen zijn in orde....

N.p.s. bedankt voor de vele informatie.
ja er staat bec op ik heb nog niet gezien dat er een miniumvoedingsspanning voor nodig is.

Oke met de stekers zitten spelen, roer servo doet het super met de winch erbij, volgt hij nog steeds goed.
Ik heb een nieuwe accu set aangeschaft....6v accu met 5 cellen.
de kwaliteit vd qaccu zou dus goed moeten zijn.

vandaag de romp in de eerste lak gezet.

ben met de winch naar de shop geweest. hier vertelde ze me dat deze overleden is.
de zender is na wat rook opgestuurd voor controlle en garantie. donderdag krijg ik het spul terug.
de pico is idd voor een andere taal nl de FM thnx voor de hulp.

En... garantie gekregen voor rook uit je zender?

P.S. lijkt een beetje of je Robbe oud aan Robbe Futuba wilt koppelen zonder de juiste koppeldraadjons...

Tja, als je de accusteker bij een R162JE verkeerdom aansluit, gaat de bedrading inderdaad roken en smelt de steker in de ontvanger los. Op de accuaansluiting is namelijk het 3e pennetje doorverbonden met de plus.

Zoiets wordt niet onder garantie gerepareerd, maar onder coulance. Het resultaat is het echter hetzelfde: de reparatie wordt door de fabrikant betaald. Je krijgt op de reparatienota alleen wel wat vervelende opmerkingen te lezen. Volgens mij heb ik me echter deze keer ingehouden, dus e.e.a. is wel vriendelijk verwoord.

Nu ben je de eerste, die dit is overkomen, maar ik weet heel zeker dat je niet de laatste bent. Dat 3e pinnetje zal in de toekomst dus wel verdwijnen. Het heeft geen functie en verkeerd insteken van een voedingssteker is nu eenmaal iets, dat met enige regelmaat gebeurt. Met een driepolig Futaba stekertje kan dat niet en met een 2-polig bec-stekertje is dat slechts met moeite te doen, maar als je een JR-stekertje hebt, kost dat geen enkele moeite.

Back