vraag over ESC/motoren

Discussie in 'Multicopters' gestart door prop_noise, 13 feb 2021.

  1. prop_noise

    prop_noise

    Lid geworden:
    13 feb 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    UK
    Beste mensen,

    Mijn naam is Niels, hoewel nieuw als lid, ben ik hier wel vaker te vinden omdat ik het echt waanzinnig vind wat hier allemaal gemaakt wordt!

    Recent heb ik de volgende onderdelen gekocht om een drone mee te maken:

    motor + ESC + prop:
    https://www.amazon.co.uk/Goolsky-10...ds=esc+motor+combo+kit&qid=1613172924&sr=8-20

    ik heb de servo kabel afgeknipt en de witte signaal kabel aan de FC gesoldeerd

    FC:
    matek F405-STD

    PDB:
    matek FCHUB-6S want dat werkt zo mooi met een kabeltje naar de FC.

    Nu heb ik wat video's gekeken op youtube en ingelezen om te kijken wat ik moet doen om alles aan de praat te krijgen en na het volgen van de tekeningen op de site van matek heb ik alles aan elkaar gesoldeerd.

    Van de ESC's heb ik de servo kabel afgeknipt en de witte signaal kabel aan de matek FCHUB-6S waar dat moet volgens de tekening.

    tekeningen van matek:
    http://www.mateksys.com/?portfolio=f405-std#tab-id-3

    De FC startte goed op en was te zien in betaflight. de PDB had 2 rode lichtjes, dus dat leek me ook goed.

    In betaflight heb ik gecontroleerd dat mijn receiver & zender goed werken en de juiste kanalen gekoppeld zijn aan de controls.

    Het ESC/motor protocol heb ik op Dshot 600 gezet.

    Toen ik de motoren wilde testen heb ik mijn 4s lipo eraan gehangen en gebeurde het volgende:
    ik kreeg 3 zoem geluiden te horen in oplopende pitch, dit geluid kwam uit de motoren zelf. Vervolgens om de seconden gaven alle motoren een kick (niet draaien, maar meer een stuiptrekking soort van). In betalfight kon ik in de motor tab wel de sliders van de motoren omhoog zetten, maar er gebeurde niks, behalve dan dat de motoren doorgingen met om de seconden een kick.

    Ik heb toen het ESC/motor protocol veranderd (ik ben even vergeten welke), toen ik de FC had gereboot, gaven de motoren de 3 geluidjes en verder niks. Toen ik een slider van motor 1 ietsjes omhoog zetten ging motor 1 draaien en kwam er ook gelijk rook uit (ruikt naar verbrand papier). Direct heb ik alles uitgezet.

    Nu mijn vraag: welk ESC/motor protocol kan ik het best gebruiken, en wat heb ik fout gedaan in mijn omschrijving hierboven?

    Alvast bedankt voor jullie reacties!
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2021
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Niels,

    Ik ben niet bekend met jouw FC, maar heb wel een paar vragen:
    - Zijn jouw regelaars compatibel met je FC?
    - Heb je de regelaars gekalibreerd?
    - Is dat nodig bij gebruik van jouw FC?
    - Heb je de regelaars geprogrammeerd volgens de gebruiksaanwijzing?
    - Weet je zeker dat jouw regelaars overweg kunnen met DShot600?

    Gebruik een smokestopper bij het voor het eerst aan de stroom hangen!

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2021
    Ard Schell vindt dit leuk.
  3. prop_noise

    prop_noise

    Lid geworden:
    13 feb 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    UK
    Beste Jan,

    Bedankt voor je reactie! Mijn regelaars zijn vrij goekoop en dus niet Dshot, maar PWM. Waarschijnlijk had ik de eerste keer de kalibratie niet helemaal goed gedaan. Ik heb ze later wel aan de praat gekregen. Helaas bleek hierbij ook de de regelaar kapot was (bij het weghalen van de krimpkous zag ik wat 1 of 2 verbrande pootjes van de FET's. Voor de 3 motoren die er nu nog aan hangen werkt alles goed. Dus nu wachten tot het nieuwe motortje & ESC binnen is en dan nog een keer proberen.

    Ik zal zeker je tip opvolgen van de smokestopper. Hier had ik niet aan gedacht!

    Groeten Niels
     
    Ard Schell vindt dit leuk.
  4. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Gezien het formaat van de props ben je geen racequad aan het bouwen. Betaflight is niet echt geschikt voor je toepassing. Het kan wel maar je zal flink aan te tuning en filtering moeten sleutelen. Ik denk dat je beter af bent met inav. Dat geeft ook meer mogelijkheden om een GPS toe te voegen.
     
    Ard Schell vindt dit leuk.
  5. prop_noise

    prop_noise

    Lid geworden:
    13 feb 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    UK
    Bedankt voor de informatie, ik had inderdaad al gelezen dat betaflight meer voor racen is. Gelukkig is het PID gedeelte makkelijk in te stellen en heb ik hier al ervaring mee, niet vanuit het drone vliegen maar vanuit mijn werk.
    Mijn drone kan nu vliegen, nu moet ik het nog een beetje leren;).
     

Deel Deze Pagina