Beste Mensen,
Ik sta op het punt om een nieuwe zender aan te schaffen.
Mijn oog is gevallen op de Futaba 9C.
Nu zijn er twee modellen van de 9C, een heli en een vliegtuig versie.
Ik vlieg heli en vliegtuig.
voor vliegtuigen: throttle en ailerons rechts, elevator en rudder links.
Voor heli: Throttle en staart rechts, en de rest op de linker stick.
Welke zender kan ik het best kopen, de programma's schijnen hetzelfde te zijn, alleen de "spring loaded" switchen en de 3-stand switch staan aan de andere kant.
(welke zou voor mij het beste zijn; op de heli versie (mode 2) zitten de "spring-loaded" knoppen en 3 pos. switch aan de linker zijde, Bij de Airplane versie
zitten deze rechts. Ik vlieg met een andere mode ( ik denk mode 3, maar weet dit niet zeker).
De zender die ik voorheen gebruikte had een getande throttle (notched), Voor de nieuwe zender kan ik kiezen, de heli versie is niet "genotched" en de vliegtuig versie wel.
Wat is het beste om aan te schaffen, als je en vliegtuig en heli vliegt?
In de gebruiksaanwijzing staat dat BIJNA alle knoppen te herprogameren zijn. Ik vraag me af wat ze met "bijna" bedoelen. Kom ik in de problemen
als ik een van beide versies neemt, kortom; ga ik functies te kort komen.
Ik zou denken dat de heli en vliegtuig versie beide identiek zijn, behalve dan het mechanisch gedeelte voor de throttle en die "spring loaded" switch.
Zo staat er in de gebruiksaanwijzing de volgende tabel:
Bedoelen ze hiermee dat de knoppen bij een heli "programma" wordt omgeschakeld of is dit juist afhankelijk van welke versie zender je koop?
Een andere vraag die ik heb gaat over mixen en de trim, als ik een functie mix op de FC-18 dan werkt de trimknoppen niet mee op het slave-kanaal, is dit mogenlijk op de 9C ?
Nog iets wat ik niet duidelijk vind in de handleiding; Bij sommige modellen van mij gebruik ik de ailerons ook als flaps (flaperons), nu wil ik dat de "up"-travel van de
flaps geminimaliseerd wordt tot 0. In de FC-18 die ik tot nu gebruikte kan ik bijvoorbeeld de flaperons van 30% tot 100% regelen in beide richtingen, ik wil
dus dat dit geregeld kan worden van 0% tot 100% (niet te verwarren met ATV of EPA)
De gebruiksaanwijzing voor de 9C, heeft het over een 600Mah acuu die in de zender zit, is dit niet een beetje weinig ?, of is het een tiepfout.
Zijn de 9C en FF9 dezelfde zender ?
Nog een laatste vraag; Ik zit ook nog te denken aan de Futaba 9Z, maar eigenlijk vind ik deze te duur. Maar aan de andere kant ben ik een beetje bang dat ik op de 9C, in de toekomst functies tekort ga komen.
De mensen die zo'n 9Z hebben, mag ik vragen waarom ze specifiek voor dat model hebben gekozen ?
Bedankt,
Cor
Ik sta op het punt om een nieuwe zender aan te schaffen.
Mijn oog is gevallen op de Futaba 9C.
Nu zijn er twee modellen van de 9C, een heli en een vliegtuig versie.
Ik vlieg heli en vliegtuig.
voor vliegtuigen: throttle en ailerons rechts, elevator en rudder links.
Voor heli: Throttle en staart rechts, en de rest op de linker stick.
Welke zender kan ik het best kopen, de programma's schijnen hetzelfde te zijn, alleen de "spring loaded" switchen en de 3-stand switch staan aan de andere kant.
(welke zou voor mij het beste zijn; op de heli versie (mode 2) zitten de "spring-loaded" knoppen en 3 pos. switch aan de linker zijde, Bij de Airplane versie
zitten deze rechts. Ik vlieg met een andere mode ( ik denk mode 3, maar weet dit niet zeker).
De zender die ik voorheen gebruikte had een getande throttle (notched), Voor de nieuwe zender kan ik kiezen, de heli versie is niet "genotched" en de vliegtuig versie wel.
Wat is het beste om aan te schaffen, als je en vliegtuig en heli vliegt?
In de gebruiksaanwijzing staat dat BIJNA alle knoppen te herprogameren zijn. Ik vraag me af wat ze met "bijna" bedoelen. Kom ik in de problemen
als ik een van beide versies neemt, kortom; ga ik functies te kort komen.
Ik zou denken dat de heli en vliegtuig versie beide identiek zijn, behalve dan het mechanisch gedeelte voor de throttle en die "spring loaded" switch.
Zo staat er in de gebruiksaanwijzing de volgende tabel:
Code:
switch: airplane: heli:
knob C spoiler/CH7 hovering throttle
switch C up=ele-flp on governer/ch7
center/down=idle down
down=airbrake on
Een andere vraag die ik heb gaat over mixen en de trim, als ik een functie mix op de FC-18 dan werkt de trimknoppen niet mee op het slave-kanaal, is dit mogenlijk op de 9C ?
Nog iets wat ik niet duidelijk vind in de handleiding; Bij sommige modellen van mij gebruik ik de ailerons ook als flaps (flaperons), nu wil ik dat de "up"-travel van de
flaps geminimaliseerd wordt tot 0. In de FC-18 die ik tot nu gebruikte kan ik bijvoorbeeld de flaperons van 30% tot 100% regelen in beide richtingen, ik wil
dus dat dit geregeld kan worden van 0% tot 100% (niet te verwarren met ATV of EPA)
De gebruiksaanwijzing voor de 9C, heeft het over een 600Mah acuu die in de zender zit, is dit niet een beetje weinig ?, of is het een tiepfout.
Zijn de 9C en FF9 dezelfde zender ?
Nog een laatste vraag; Ik zit ook nog te denken aan de Futaba 9Z, maar eigenlijk vind ik deze te duur. Maar aan de andere kant ben ik een beetje bang dat ik op de 9C, in de toekomst functies tekort ga komen.
De mensen die zo'n 9Z hebben, mag ik vragen waarom ze specifiek voor dat model hebben gekozen ?
Bedankt,
Cor