Vraag over Futaba 9C (FF9)

corvl

verslagschrijvers
Beste Mensen,

Ik sta op het punt om een nieuwe zender aan te schaffen.
Mijn oog is gevallen op de Futaba 9C.
Nu zijn er twee modellen van de 9C, een heli en een vliegtuig versie.
Ik vlieg heli en vliegtuig.
voor vliegtuigen: throttle en ailerons rechts, elevator en rudder links.
Voor heli: Throttle en staart rechts, en de rest op de linker stick.

Welke zender kan ik het best kopen, de programma's schijnen hetzelfde te zijn, alleen de "spring loaded" switchen en de 3-stand switch staan aan de andere kant.
(welke zou voor mij het beste zijn; op de heli versie (mode 2) zitten de "spring-loaded" knoppen en 3 pos. switch aan de linker zijde, Bij de Airplane versie
zitten deze rechts. Ik vlieg met een andere mode ( ik denk mode 3, maar weet dit niet zeker).
De zender die ik voorheen gebruikte had een getande throttle (notched), Voor de nieuwe zender kan ik kiezen, de heli versie is niet "genotched" en de vliegtuig versie wel.
Wat is het beste om aan te schaffen, als je en vliegtuig en heli vliegt?
In de gebruiksaanwijzing staat dat BIJNA alle knoppen te herprogameren zijn. Ik vraag me af wat ze met "bijna" bedoelen. Kom ik in de problemen
als ik een van beide versies neemt, kortom; ga ik functies te kort komen.
Ik zou denken dat de heli en vliegtuig versie beide identiek zijn, behalve dan het mechanisch gedeelte voor de throttle en die "spring loaded" switch.
Zo staat er in de gebruiksaanwijzing de volgende tabel:

Code:
switch:     airplane:                         heli:

knob C     spoiler/CH7                    hovering throttle

switch C   up=ele-flp on                  governer/ch7
            center/down=idle down
            down=airbrake on
Bedoelen ze hiermee dat de knoppen bij een heli "programma" wordt omgeschakeld of is dit juist afhankelijk van welke versie zender je koop?

Een andere vraag die ik heb gaat over mixen en de trim, als ik een functie mix op de FC-18 dan werkt de trimknoppen niet mee op het slave-kanaal, is dit mogenlijk op de 9C ?

Nog iets wat ik niet duidelijk vind in de handleiding; Bij sommige modellen van mij gebruik ik de ailerons ook als flaps (flaperons), nu wil ik dat de "up"-travel van de
flaps geminimaliseerd wordt tot 0. In de FC-18 die ik tot nu gebruikte kan ik bijvoorbeeld de flaperons van 30% tot 100% regelen in beide richtingen, ik wil
dus dat dit geregeld kan worden van 0% tot 100% (niet te verwarren met ATV of EPA)

De gebruiksaanwijzing voor de 9C, heeft het over een 600Mah acuu die in de zender zit, is dit niet een beetje weinig ?, of is het een tiepfout.

Zijn de 9C en FF9 dezelfde zender ?

Nog een laatste vraag; Ik zit ook nog te denken aan de Futaba 9Z, maar eigenlijk vind ik deze te duur. Maar aan de andere kant ben ik een beetje bang dat ik op de 9C, in de toekomst functies tekort ga komen.
De mensen die zo'n 9Z hebben, mag ik vragen waarom ze specifiek voor dat model hebben gekozen ?

Bedankt,

Cor

Mwah ik heb volgens mij de Vliegtuigversie, maar vlieg er ook zonder problemen heli mee.
Maakt volgens mij niets uit allemaal. :?
Wel een top zender hoor , gewoon doen. :thumbsup:
Volgens mij is alleen de aan en uit knop niet programeerbaar :lol:

de 9c (ff9) is er in diverse uitvoeringen.
de 9cAP (airplane versie) en de 9cHP (helicopter versie)
als je hem in het buitenland koopt krijg je hoogst waarschijnlijk een universele versie waar geen verschil in switch layout is, alle hebben de snap switch op dezelfde plaats zitten.
enigste verschil is dan dat de HP standaard met een leeg helimodel start, de AP met een airplane model.
ook heeft de HP geen ratel op het gas, de AP wel, deze is er niet zo af te halen, alleen door de tandjes wat weg te schuren.
de stickmode (gas links of rechts) is vrij gemakkelijk hardwarematig om te zetten (met 2 schroefjes zet je een complete plaat over de de vering van de knuppel haalt) en in de software kan je tussen 4 modes kiezen of je gas en aileron, of gas en rudder op 1 stick wilt.

over het programmeren van de knoppen, beide zenders kan je exact hetzelfde wel en niet programmeren, de software is exact gelijk. daar hoef je je geen zorgen om te maken.

er zit standaard geloof ik idd een 600 mah accu bij, beetje krap maar voldoende voor een weekend vliegen.

als ik moest liezen nam ik de heli versie, een vliegtuig is makkelijk te vliegen zonder ratel, een heli met ratel wat minder.

OK thanx....
Ik denk dat ik dan deze zender ga nemen.
Alleen deze vraag:"
Nog iets wat ik niet duidelijk vind in de handleiding; Bij sommige modellen van mij gebruik ik de ailerons ook als flaps (flaperons), nu wil ik dat de "up"-travel van de
flaps geminimaliseerd wordt tot 0. In de FC-18 die ik tot nu gebruikte kan ik bijvoorbeeld de flaperons van 30% tot 100% regelen in beide richtingen, ik wil
dus dat dit geregeld kan worden van 0% tot 100% (niet te verwarren met ATV of EPA)
", is nog niet beantwoord.
Een andere vraag over de trims; als je een mix maakt, werkt op het slave kanaal dan ook de trims mee die je op het master kanaal gebruikt?

Thanx,
Cor

@ olivier, dank je voor de websites, maar ik heb de handleiding van deze zender doorgelezen, maar die details staan er niet (duidelijk) in..

Gerard_nl zei:
.
ook heeft de HP geen ratel op het gas, de AP wel, deze is er niet zo af te halen, alleen door de tandjes wat weg te schuren.
Als je het ratelbeugeltje ondersteboven monteert hoeft er niets geschuurd te worden...

capriolo zei:
Een andere vraag over de trims; als je een mix maakt, werkt op het slave kanaal dan ook de trims mee die je op het master kanaal gebruikt?
Blijkbaar heb/had je een ouder type FC18? Zulke softwarefoutjes zijn - als het goed is - verleden tijd.

Cor,

Bij mijn weten kan je bij de FF9 programmeren of de trim wel of niet meedoet in het slave kanaal.
Wat volgens mij de beslissende factor is in de keus of je voor een FF9 of een Z9 gaat (afgezien van de prijs natuurlijk) is of je wel of niet verschillende flightmodes wil hebben. Die heeft de FF9 NIET.
De Z9 heeft wel verschillende flightmodes. Dat wil zeggen dat je binnen een geheugen plaats voor een vliegtuig verschillende, per schakelaar oproepbare, programmeringen kan hebben. Bij zwevers (dat is een duidelijk voorbeeld) een configuratie voor de start, met alle specifieke trimstanden, een configuratie voor snelstijgen met alle specifieke trim en flap standen of zelfs toewijzingen voor bepaalde functie aan schakelaars, een een configuratie voor thermiekvliegen en een configuratie voor landen met flaps en spoilers bijvoorbeeld. De FC-28 van Robbe heeft dat tot vijf niveaus en de Z9 heeft dat ook zeer uitgebreid. Je kan dus met een schakelaar de programmering geheel aanpassen aan de dan heersende omstandigheden. Ik heb zelf drie zenders. De alleskunner van Multiplex, de MC-4000, de handig compacte en goed programmeerbre FF9 maar die heeft geen flightmodes, en de FC-28 van Robbe die dat weer wel heeft. Ik koos overigens voor het Futaba systeem omdat daarin het snelste PCM coderingssysteem zit dat er is. Ik neem de beperking van 8 proportionele kanalenen twee schakelkanalen op de koop toe. Het cruciale verschil tussen de FC-28 en de Z9 is eigenlijk alleen gelegen in de digitale trims. Dit is onbeschrijflijk handig bij het wisselen van flightmode. De trimstanden worden nl onthouden in de Z9. De analoge trims van de FC-28 moeten iedere keer worden bijgesteld bij wisselen van flightmode (ja. ik weet dat je daar om heen kan komen maar ik blijf het niet handig vinden) Het verschil tussen de oude en nieuwe versie van de Z9 is eigenlijk alleen gelegen in de aanpassing van de schakelaar montage in de kast, de kleur van de knopjes en de streepjes op de zender kast...en het gebruik van een 8 bits reken algoritme rondom de neutraal stand van de sticks i.p.v. een 10 bits reken algoritme. Hiermee blijft de precisie hetzelfde maar de berekening van gemixte kanalen gaat veel sneller hetgeen bij heli vliegers belangrijk zou zijn voor de synchroonloop van de stuuruitslagen voor drie servo rotor sturingen. Ik ben geen helivlieger maar dit heb ik uit de verschillende Futaba info kanalen die je op het net kan raadplegen.
Mijn advies: overweeg terdege of je in de toekomst flightmodes wil gebruiken. (Dit is echt heel handig bij een wat complexere kist en die ben je aan het bouwen: Lockeend Lightning.) Een zender als de Z9 koop je voor vele jaren. Hij wordt pas ingehaald als Futaba zijn 12 kanaals zender op de markt brengt. Ik heb ergens gelezen dat die nu in de test fase is gekomen, maar dat het nog lange tijd zal duren voordat deze op de markt komt.
Met vriendelijke groet, Hans Delemarre

Dank je wel Delcam, een duidelijke uitleg. aangezien ik niet van plan ben om "flightmodes" te gaan gebruiken denk ik dat ik voor de FF9 ga. Ik zie geen voordelen in flightmodes als je alles met knoppen en schakelaars kan bedienen.

Een zin begreep ik niet van je uitleg:"Ik neem de beperking van 8 proportionele kanalenen twee schakelkanalen op de koop toe" wat bedoelje hiermee ?

Bedankt,
Cor

Ik heb sinds vorige week ook een FF9, erg complete zender.

Waar en hoe je iets in moet stellen is goed te vinden, de menustructuur is redelijk snel te doorgronden. Nu nog exact weten WAT je in moet stellen.... en gaan!

de FF9 is de zender waar je het snelst ter wereld een vliegmodelletje in kan stellen, de menus zijn overduidelijk zonder vervelende afkortingen, zelfs iemand die de zender nog nooit gezien heeft en zonder gebruiks aanwijzing zal in no time een standaardmodel erin hebben zitten.

Idd... vandaag m'n heli weer met de vertrouwde feel in de lucht gekregen!

Zelfs de instellingen voor een heli zijn voor een beginner aardig te snappen!

De enige ervaring die ik heb:

FX 18 zonder ervaring ingesteld voor een Caliber 30, zodat ik er mee kon vliegen (zonder heading hold gyro).

Vervolgens ben ik met de FF9 opnieuw begonnen en heb ik een 401 set aangeschaft: eerste keer vliegen was het een drama, tweede keer voelde het weer lekker. Heading lock zo vast als een huis! Normale modus is me nog een beetje duister verhaal... misschien komt dat nog...

Tussendoor begin van de hobby en nu heb ik een aantal sites bekeken en gelezen en wat rondgehangen op wat forums, clubs en sim's.....
Ik moet zeggen dat de verslaving alleen maar erger wordt: meer kennis is meer verslaving en nog meer vragen!

Die ff9 heb ik nu een paar keer ingestel en ik moet zeggen dat het idd goed overzichtelijk is.

Het enige wat een beetje oppassen is dat je in normal of advanced menu's kan zitten. En je soms ff denk van he waar zat dat nu.

Ook vind ik de dingen die default aan staan wat veel. Alle schakelaars hebben vaak al een funktie die je wel uit moet zetten als je het niet gebruikt.

Het is gelukkig wel zo dat het ding een alarm geeft als er iets fout aan staat.

Ja ik zou er graag een willen maar de echt grote funktionele verschillen tussen de ff9 en de FC18v3.2 zijn minimaal. Alleen makelijker programmeren vanwegen die display en natuurlijk het formaat. Maar het geld dat ik er bij moet legen is het mij niet waard.

gr Remco

Hmm,

Ik ga dus overstappen van een FC-18 (v1) naar waarschijnlijk een FF9, ik hoop dat dit een voorruitgang is, want een aantal dingen irriteerde me aan de FC-18, zoals trims die niet meelopen met het slave kanaal, flaperons die maar van 30 to 100% geregeld kunnen worden. En nog een paar van dat soort dingen.

De FX 18 heeft een 3 punts curve, standaard minder switches en een display waarin het menu iets lastiger te doorgronden is.

Uiteindelijk was het me ook wel een eind gelukt met een FX-18, maar dan had ik meer geld/tijd moeten stoppen in het uitbreiden van de zender.

Deze punten afgewogen vond ik het de overstap en het geld wel waard.

De 9ZHP WCII was dan net weer een tikkie te gek....

Ik moet nog wel even wennen aan het plaatsen van mn handen op de zender. Het lijkt allemaal wat compacter waardoor ik soms het gevoel heb dat mijn handen van de rand van de zender afvallen.

Maar verder: TOP ZENDER

Cor,

8 kanalen is echt niet veel voor een vliegtuig met flaps en nog wat te schakelen of te regelen zaken aan boord. Mijn FC-28 heeft 8 proportionele kanalen (ik vlieg alleen met de FC-28 en mijn FF9 met PCM codering) en twee schakel kanalen waarbij de servo alleen maar heen weer kan gaan tussen twee uiterste standen. De FF9 heeft één schakelkanaal en 8 proportionele kanalen. Ik gebruik voor ieder roer een apparte servo met een eigen kanaal zodat ik alles per servo kan instellen. Mijn MC-4000 kan 12 servo's proportioneel aansturen......(helaas alleen in PPM, maar toch twaalf)

MVrGr Hans Delemarre

en ik had het ook puur over mijn reden om over te gaan van MIJN FX-18 naar een FF9... :-)

zoals ook verder te lezen in mijn post, dat het mijn afweging was dat ik wel zat opgeschepen met 'maar' 3 punten op de curve...

THOSE DAYS ARE OVER....

Wel potverdorrie.....

Ben inmiddels zenderloos, en druk op zoek naar zo'n FF9, is dat ding (bijna) niet te krijgen, bij iedereen is tie in backorder, zelfs via internetbedrijven.... ;-(

Back