Vraag over gebuikte lipo! nog bruikbaar?

Hallo,

Gebruik een zippy lipo accu, na mij vakantie van 2 maanden wou ik deze accu weer gebruiken alleen had hem helaas voor mijn vakantie niet opgeladen. Nadat ik de accu had opgeladen viel mij op dat er "lucht" onder de folie zit van de lipo. Ik weet zeker dat dit voorheen niet was. Mijn andere lipo accu's voelen gewoon hard aan.

Hij staat niet bol, maar je voelt wel duidelijk dat er lucht onder de folie zit.

Een beetje zwelling hoeft niet perse einde accu te wezen.
Als het kan even een ontlaadcyclus doen op de lader en even in de gaten houden wat het allemaal doet.
Zakt het voltage heel erg in of wordt de accu warm/gaat ie meer opzwellen (bij een relatief lage stroom) is het klaar.

Valt dat mee kun je voorzichtig vliegen en kijken wat de accu dan doet.
Ook dan gekden weer dezelfde symptomen om te zien hoe of wat.

Als je de lipo een keer zwaar op zn donder geeft zal hij altijd een beetje zwellen.
Hierna worden ze vaak wel weer vlak.
Het kan zijn dat het plastic om je Lipo gewoon wat uitgerekt is en zijn rek kwijt is en dat er daarom lucht zit tussen dit plastic en de lipo cellen.
Voltage in de gaten houden, kakt ie hard in of word ie warm dan afschrijven die handel -> maar denk dat t wel mee valt.
Mijn zippy's hebben ook allemaal zo'n beetje lucht tussen plastic en cell, doen t gewoon prima.

Zou je niet strakker kunnen krijgen door de LiPo voorzichtig een beetje warm te maken met een verfföhn , zodat het krimpkous weer strak trekt?

Die kleine zwelling: kan geen kwaad. Het is beter voor de lipo om hel NIET langdurig opgeladen weg te leggen dus dat lijkt ok. Wat betreft de föhn: meen je dit nou?
Of ga je hem met een hamer wat platter kloppen?

Ja, dat was een serieuze vraag, uiteraard voorzichtig en een eindje weg houden, zo krimp ik mijn krimpkous ook?

Back