Vraag over gewicht

• Topicstarter Topicstarter Ed
  • Startdatum Startdatum
E

Ed

Guest
Beste zwevers,

Ik heb nu een zwever met een spanwijdte van ±2,4 meter en hij weegt ongeveer 1 kg. Ik heb geprobeert om door een beetje te rennen lift te krijgen, maar ik maak me grote zorgen, want er gebeurt vrij weinig!

Het probleem is dat ik niet weet wat voor merk het is, want ik heb m via de kringloop. Hij heeft een Ferran (Fertigrumpf) body, en op de vleugels staat (waarschijnlijk heb je er niets aan, maar wie weet) D-2308.

Kan ik hem gewoon gaan proberen, of moet ik serieus iets aan het gewicht doen?

wie kan me helpen? :(

1 kg voor 2.4 meter is licht zat. Je kan hem gewoon proberen. Tenminste wat het gewicht aan gaat. Misschien kan je eens het zwaartepunt naar achteren leggen tot dat je voelt dat ie weg wil Maar pas op met een zwaartepunt dat te ver naar achteren ligt. Dat levert namelijk een onbestuurbaar (voor mij.........) vliegtuig op. Tja, eigenlijk zou ik er zelf even mee moeten rennen om te "voelen" wat er is..............
Je kan dat "beetje rennen" misschein ook wat opvoeren?!

D-2308 is een Duits reg.nummer zoals de "echte" zwevers ze hebben. PLaats eens een fotootje?

1kg voor 2,4m spanwijdte is een heel mooi gewicht.
Was je al bekend met de methode om grof even te bepalen of je zwaartepunt te bepalen, dat je het zwaartepunt op ongeveer 1/3 van de vleugelbreedte kan vinden? Gemeten van de voorlijst van de vleugel.

Een andere grove regel om de juiste plek van de starthaak te bepalen kunnen we misschien ook gebruiken. Als er tenminste een starthaak aan zit.
Even duidelijk proberen dit over te brengen.
Als je van het zwaartepunt (gezien op de vleugel) loodrecht naar beneden(romp) gaat, moet de hoek die de lijn [ starthaak-zwaartepunt ] ongeveer onder 30 graden met de eerder genoemde loodrechte lijn naar beneden staan. Dit is de (grove) theorie over de plek van de starthaak.
NU gaan we dit regeltje OMDRAAIEN.
-kijk waar de denkbeeldige lijn starthaak-zwaartepunt zijn uitkomen, als je die onder een hoek van 30 graden op de vleugel laat uitkomen.
Dat zou dan je zwaartepunt moeten/kunnen zijn.

Daarna zal je toch nog proefondervindelijk moeten gaan kijken waar het zwaartepunt precies zou moeten komen te liggen.
Dit door de procedure: -eerst rechtuit vliegen, trim afstellen totdat de zwever mooi recht vliegt, dan van hoogte schuin naar beneden vliegen en kijken wat de zwever dan doet.
Als de zwever wil stijgen ==> dan ligt het zwaartepunt teveel naar voren.
Bij het rechtuit vliegen moet het hoogteroer de (te) zware neus corrigeren door méér UP te geven. Bij hogere snelheden zie dit effect goed omdat het vliegtuig dan wil optrekken.
Andersom: als je je trim hebt afgesteld bij (om) rechtuit (te) vliegen, en bij een duikvlucht wil je zwever nog meer naar beneden ( DOWN ) ==> dan ligt het zwaartepunt teveel naar achteren; bij rechtuit vliegen moet dit weer gecompenseerd worden door meer DOWN, en bij een snellere duikvlucht komt dit effect naar boven ( de zwever wil naar beneden ).

Het beste (smaakafhankelijk !!) is het als je zwever heel langzaam uit een duikvlucht omhoog wil stijgen.
Als je meer vluchten heb gemaakt krijg je vanzelf het inzicht of je dit zo wil houden of dat je toch iets nog wil gaan schuiven met zwaartepunt.

Wellicht ten overvloede: maar bij hardere of zachtere wind vliegt je zwever weer een beetje anders. Als je zwever bij wat meer wind wat problemen heeft om tegen de wind in te komen, kun je een stukje lood in de neus erbij doen. Hierdoor wordt de neus wel zwaarder, het zwaartepunt komt ietjes meer naar voren te liggen, maar de zwever kan wat makkelijker tegen de wind in komen.

Goed een heel verhaal; ik hoop dat je er iets aan hebt.
En natuurlijk wil ik ook wel graag foto'tjes zien.
Ik ben ook benieuwd naar de zwever.
Ik heb zelf ook nog een 1,90m zwever liggen met een Ferran-romp.
Als het goed is gaat het om een Robbe Hornet. Bestuurd over hoogteroer en richtingsroer. Een T-staart. Het hoogteroer is een PENDEL-hoogteroer.
De onderkanten van de balsa-ingedekte-styropor-vleugels moeten nog worden bespannen. :oops:
Ach mijn eerste bespanwerkje bij een zwevertje, ik had even niet meer door wat boven en onder was.
Niet erg, wordt een rouw-douwertje voor het strand of bij veel wind op het veld.

Succes,

Hans.

Hans,

allereerst bedankt voor het uitgebreidde antwoord!
Ik zal z.s.m foto's maken en erop zetten. Het zwaartepunt naar achteren is niet zo'n probleem, want er zit nog veel lood in de neus. Het kan ook komen doordat ik een zwaardere accu gebruik.
er zit een starthaak aan, dus ik zal eens kijken hoe het met de hoek zit.

Ik had trouwens nog even op de site van robbe gekeken, maar de hornet schijnt een heli te zijn :).
Het zou wel die ene kunnen zijn die jij bedoeld, want die van mij heeft inderdaad een pendel-roer.

Ik zal het zwaartepunt eens gaan bekijken en dus gauw die foto's regelen.

groeten

Ed, Google-nd op Robbe en Hornet vind je inderdaad weinig vliegtuig meer. Hij moet zo'n 25-20 jaar oud zijn.
Op het moment even geen foto, zal ik toch moeten gaan maken.

Hans

Dit had ik misschien meteen moeten zeggen, maar hij is 2 kanaals, en heeft dus geen motor om m ook nog eens omhoog te trekken. Hopelijk hadden jullie daar al op gerekend...

De foto's komen er zo snel mogelijk aan!

groeten

Back