vraag over lader

• Topicstarter Topicstarter master of disaster
  • Startdatum Startdatum
M

master of disaster

Guest
ik rij met gp 3700 accu's voor zo ver ik weet zijn dat nimh accu's nu vraag ik mij af kan ik die gewoon opladen met een nicad lader of is dit erg schadelijk voor de accu

of kan ik beter een nimh lader zien te krijgen want ik heb mn accu nu 2x opgeladen met de nicad lader maar help liever niet mn accu pack om zeep

master of disaster zei:
ik rij met gp 3700 accu's voor zo ver ik weet zijn dat nimh accu's nu vraag ik mij af kan ik die gewoon opladen met een nicad lader of is dit erg schadelijk voor de accu

Ligt aan je lader. Als het een druppellader is (laadtijd voor een lege accu is meer dan 10 uur) kan het denk ik geen kwaad. Een snellader (Delta peak) kan wel kwaad. Als een accu vol is daalt de spanning van het pack lichtjes. Dit wordt gedetecteerd door de lader en hij gaat over op druppellading. De daling bij NiCad packs is groter dan bij NiMh. De kans bestaat nu dat de lader niet merkt dat de NiMh accu vol is en hij blijft hem dan laden met grote stroom >>>> einde oefening voor de accu.

het is een lrp jet 220v charger

1 tot 8 cellen 500 tot 4600 mAh lader hij laad snel op met 4 A en langzaam met 0,15 A

hij slaat automatish af als de accu vol is en ik laat hem ook niet langer aan de lader liggen dan waneer hij zelf afslaat dan koppel ik mn accu gelijk los

maar kan het kwaad dat ik mn gp 3700 accu's met deze lader snel laad of is dat ten ergste af te raden

en wat is een goede accu lader voor een eventueel alternatief voor een niet te idioot hoge prijs

het liefst zoiets wat iemand bij de club waar ik bij zit ook heeft
die heeft een lader die zelf de boel door meet zelf aan geeft hoeveel cellen hoeveel volt en hoeveel amp. en dan kun je hem traploos instellen met hoeveel amp. j hem wil laden en die lader is voor nicd en nimh

hij heeft hem van de conrad voor minder dan 100 € zij hij me aleen zie ik die lader wel staan aleen dan als 12v terweil hij volges mij egt een 230v heeft dus zonder losse voeding

is dr iets in die trend voor beneden de 100€ te krijgen als het mogelijk is goedkoper desnoods 2de hands

een ding is zeker hij moet zo in het stopkontact kunnen dus zonder losse voeding

230287_LB_00_FB.EPS.jpg

12V LADER DIGIPEAK 2
Bestnr.: 230287 - 89

Prijs slechts 75,00 EUR

stuk(s)
Met de processorgestuurde oplader Digipeak 2 krijgt u een enorm krachtig apparaat met een ongelooflijk bedieningsgemak. Voor uw NiCd- en NiMH-accupacks met 1 - 14 cellen (1,2 tot 16,8 V) staan u laadstroomsterkten tot max. 5 A ter beschikking. Daarbij zorgt een betrouwbare Delta-peak-uitschakeling voor een tijdige omschakeling naar onderhoudslading. En wanneer u dat wilt, ontlaadt uw Digipeakde aangesloten accu's voordat u deze weer oplaadt. De laadtoestand van de desbetreffende accu's wordt met LED's aangegeven. Bovendien klinkt zowel bij het plaatsen van de accu's als aan het einde van het opladen een akoestisch signaal. Om uw accu's gelijk aan de oplader te kunnen zetten, leveren wij u een oplaadkabel met Tamiya-stekker, een oplaadkabel voor Graupner-J/R- en Futaba-ontvangeraccu's en een zenderoplaadkabel voor afstandsbedieningen van Hitec, Acoms, Sanwa en Graupner-J/R mee.
Technische spec.: Voedingsspanning 12 V= • Omschakeling van volt- naar ampèremeter • Processorgestuurd • Laadstroomsterkte van 0,3 tot 5 A,traploos instelbaar • Ingangskabel met banaanstekker Ø 4 mm en bijgeleverde krokodilklemmen • Uitgang via luidsprekerklemmen en meegeleverde oplaadkabels • Afm. (lxbxh) ca. 175 x 135 x 70 mm.

Voor 1-14 cellen
Met Delta-Peak-uitschakelaar
Laadstroom 5 A
Incl. laadkabel

dit is de lader die die mede modelbouwer bij mij op de club heeft aleen weet ik wel erg zeker dat die van hem geen 12v lader is en hij dus ook niet werkt met losse voeding

want ik kan namelijk serieus niet anders zeggen dan dat dat systeem egt super werkt en zoiets zoek ik dus eigenlijk ook

Dit is de lader die ik ook gebruik. Werkt prima en zowel op 12V als 230V. De mijne koste €99,- bij conrad, zo'n 2 jaar geleden.

Het volgende is ter overweging: Ik moet nu een Lipo lader aanschaffen en liefst ook op 230 zodat ik thuis kan laden. Deze laders zijn duurder dan 12V laders daar er extra schakeling/trafo nodig is om om 230 VAC om te zetten naar lage spanning DC. De Conrad lader is waarschijnlijk zo'n €25,- goedkoper geworden daar de netvoeding er uitgehaald is. Maar voor €49,- schaf je de 12VDC/20A voeding van Graupner aan (loopt voor mij nu in bestelling). Deze combineer ik met een 12 VDC Lipo lader. Laten we zeggen dat ik dan €25,- duurder uit ben maar die voeding kan ik nog voor heel wat andere zaken gebruiken (bijv. draadsnijder voor schuim, andere lader, alles wat je in de auto kan gebruiken). Volgens mij verdiend zo'n voeding zichzelf terug.

Ik heb als 12V/230V lader de Ultramat 14 van Graupner aangeschaft. Kan ook LiPo LiIon NiCd en NiMh laden. (max. 14 cellen)
Een geinig dingetje hoor, ik heb hem als elektronicus natuurlijk even open gemaakt en bekeken. Er zit een schakelende voeding in (zoiets als van een laptop) en een los laadgedeelte.
Er zit geen ontlaadfunctie op maar dat heb ik wel op mijn Ultramat 12.
De prijs was 79 euro.

welke lader is beter dan de 12 of de 14

want ik zoek inprinciepe een simpele lader zoals die van de conrad wat ik al aan gaf die al het denk werk voor je doet die ook kan ontladen die zelf berekend hoeveel cellen je laad die per cel gaat laden en per cel op een onderhoud programma gooit waneer de accu vol zit want wat ik bij die lader van conrad bij een jongen bij me op de modelclub gezien heb gaat hij eerst per cel bepalen vervolges ontladen bij laden tot alle cellen op gelijke spanning zitten en dan pas gaat hij op het laad programma

is de ultramat net zo'n type lader waar je aleen de accu aan hoeft te gooien en vervolgens het aantal amperes waarmee je wil laden even hoeft in te stellen

en welke ultra mat zou ik in mijn geval het beste kunnen nemen ik laad aleen 6 cellen en hooguit nicd en nimh accu's

ik wou egter het geintje niet te duur maken want het moet wel hobby blijven en niet zo duur worden dat ik dr mn sportvan moet maken om t te gaan bekostigen

de prijs van die ultramat laders staat me egter wel aan en die van die conrad lader ook wel aleen wil ik perse 230v lader of een 230v/12v

Bij de Ultramat laders voer je in wat voor soort accu je wilt laden en eigenlijk gaat alles dan vanzelf.
De Ultramat 14 kan op 230V maar heeft geen ontlaadfunctie.
Deze kan NiMh, NiCd en liPo laden

De Ultramat 12 kan alleen op 12V en heeft wel een ontlaadfunctie (max 1A)
Deze kan NiMh, NiCd, LiPo en loodaccu`s laden

De prijs is ongeveer hetzelfde

Back