Vraag over Long Shot 4

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door hmeijdam, 24 jan 2014.

  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Deze zomer wil ik graag eens DLG-en, dus ik heb mij een Long Shot 4 aangeschaft. Nu viel het mij op dat het vleugel oppervlak aan de onderzijde glanzend is, maar aan de bovenzijde een volkomen matte oppervlakte heeft. Het stabilo en kielvlak zijn wel aan beide zijden glanzend.

    Mijn vraag is of dit verschil in oppervlakte structuur zo hoort en zo ja of hier een (aerodynamische ?) reden voor is.

    Hans
     
  2. OswaldO

    OswaldO

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Deventer - Overijssel - Netherlands
    Hallo Hans,

    De vraag of een ruw oppervlak minder aerodynamisch is dan een glanzend spiegelend oppervlak. En iemand die aerodynamica gestudeerd heeft deed veel moeite me te bewijzen dat het geheel geen tot uitermate weinig verschil maakt.

    Mvg,

    Oswald
     
  3. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    Aan de bovenzijde moet er een grenslaag vast gehouden worden, aan de onderzijde is dit niet van belang omdat de lucht niet anders kan als langs het profiel.
    doordat het een ruw oppevlak is plakken de luchtdeeltjes beter aan het oppervlak en kun je dus in bijvoorbeeld een thermiekbel krapper draaien :)
     
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Inmiddels had ik er ook even een mail aan gewaagd richting Topmodel in Tsjechië. Vandaag kreeg ik netjes antwoord van ze. Het is inderdaad bewust gedaan om de prestatie van het vliegtuig te verbeteren.

    Hello Hans,

    yes, it deliberately to increase performance.

    Yours faithfully
    Lenka KUČEROVÁ

    TOPMODEL CZ s.r.o.
    679 05 HABRŮVKA 100
    CZECH REPUBLIC
    Phone: +420 516 439 196
    www.topmodelcz.com
     
  5. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ongevraagd advies

    Ik zie op de site www.topmodel.cz dat ze de stuurstangen buiten om de romp leiden.
    Een beter idee is om het pull-pull te gebruiken. Maak een veertje en gebruik een gitaarsnaar als stuurkabel. Nooit meer speling!

    Bekijk eens ter inspiratie de handleiding van de bouw van de Twister op European Top Planes | World class Discus Launch Gliders
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Sorry Robert, maar daar klopt geen ... van.
    Dit is wel correct.

    Ik zal proberen het uit te leggen.

    Allereerst "Wat is glad?:
    Je vergist je in de schaal van atomen/moleculen en een spiegelend glad oppervlak. Laten we de allerfijnste gladheid uit dit document bekijken (pag. 2 "superfijnen"). De ruwheid/oneffenheden hebben dan een grootte van 0,1 - 0,2 um (micro-meter, 10^-6m). Het zuurstofmolecuul is pakweg 3,75 nm (3,75 x 10^-10 meter), het stikstofmolecuul pakweg 4nm. 0,2 um is dus 2000nm. Tussen de oneffenheden van een superglad oppervlak passen dus zomaar 1000! zuurstof-/stikstofmoleculen.
    Dah blijkt ech nie meer plèkke ... ;)"

    Wat gebeurt er dan wel?:
    Lucht is vooral: niets! Zoals gezegd: een zuurstof-/stikstofmolecuul is zo'n 4 x 10-10^m groot. De onderlinge afstand is zo'n 131 keer groter!!r (invullen 760mmHg, 273K en 4 x 10^-10 diameter).
    Maar dat geldt niet enkel voor de onderlingen afstand van de moleculen achter elkaar, maar ook boven elkaar. Als een molecuul dus door de profielneus wordt afgeremd kan de bovenliggende dus nog makkelijk ongehinderd door razen, en heeft nauwelijks last van die langzamere moleculen dichter bij het vleugeloppervlak. Zo ontstaat dus wat wij een laminaire stroming noemen. De boven elkaar liggende luchtlagen houden verschillende snelheden, en schuiven dus met verschillende snelheden over elkaar heen.
    De laminaire laag is tot maximaal 1-2 mm dik (de eerste helft van de koorde 0,2 - 0,4 mm). 1 mm laminaire laag is dus altijd nog een kleine 20000 moleculen dik (rekening houdend met die onderlinge afstand.

    Oké, de lucht raakt de neuslijst en wordt daar in eerste instantie afgeremd. Hoe dichter bij de vleugel hoe sterker. Maar vlak daarna wordt die lucht enorm versneld omdat die opeens veel meer 'weg' moet afleggen. Hij wil naar achteren, want er komen steeds meer moleculen aan, maar moet eerst omhoog voordat hij naar achteren kan. Tijdens dat traject (je praat over de eerste 10-20 mm van een vleugel) kan die snelheid zomaar 2-3x zo groot als de vliegsnelheid worden. Op dat stuk daalt de luchtdruk ook (belangrijk!).
    Vervolgens gaat die snelheid weer afnemen tot de vliegsnelheid, en dus stijgt de druk.
    In die laminaire laag bestaat nu de situatie dat ergens boven het eerste kwart van het vleugelprofiel de druk het laagst is en de snelheid het hoogst, daarna gaat de druk weer toe(!!!)nemen en de snelheid afnemen. Wat wil een gas als ergens een lagere druk is? Juist, naar dat gebied met lagere druk toe. Naar voren dus! Die hogere luchtdruk achter drukt de lucht van achteren naar voren naar die lagere luchtdruk toe. Dat lukt ook daadwerkelijk als de snelheid eenmaal zover is afgenomen dat de druk de achterste lucht tot boven de vliegsnelheid naar voren toe kan versnellen.
    Dit is de typische overtrek situatie, de achterste lucht komt onder de lucht door over de vleugel van achteren naar voren.
    Er bestaat ook nog een tussenvorm: er gaat inderdaad lucht over de vleugel van achteren naar voren stromen, maar de lucht die van voren aankomt ziet kans daaroverheen toch weer de vleugel te bereiken: er is sprake van een laminaire loslaat wervel. Dat is ongunstig, want de lift genererende luchtstroom gaat over die wervel heen, ziet die wervel als een onderdeel van de vleugel, de vleugel lijkt dikker, meer weerstand, etc. etc.

    Wat kun je daar nu aan doen?
    Nou, vlak boven die laminaire laag hebben we massa's lucht met 'de vliegsnelheid'. Als we die kunnen vermengen met de trage lucht vóórdat die zo traag wordt dat die terug gaat stromen is het probleem opgelost. Hoe? gewoon die dunne laminaire laag verstoren. De boel wordt turbulent. Er komt instroom van 'snelle' lucht (vliegsnelheid).

    Die turbulente laag heeft wel meer weerstand dan de laminaire laag (10x?), maar die loslaatwervel heeft 100x meer weerstand. Dus toch winst.

    Het matte oppervlak van die "Long shot 4" is juist bedoelt om op een heel fijne manier die stroming op tijd en met minimale verhoging van de weerstand toch turbulent te maken.

    Een interessante PowerPoint van onze deskundige Rick_Nl vindt je hier, en op sheet-20 vindt je een mooe afbeelding van zo'n loslaatblaas/-wervel.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2014
  7. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Thanks!
     
  8. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Hans,

    Vliegt de Long Shot 4 al? Ik ben erg benieuwd naar je ervaring. Laat ook even weten welke servo's en accu je gebruikt.

    Erik
     
  9. Gert Mulder

    Gert Mulder

    Lid geworden:
    27 feb 2009
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Oostenrijk, Zell am See
    Hallo Erik,

    Ik heb ook een Long Shot, en heb deze Sevo´s en accu erin.
    LONG SHOT 4 F3K FERTIGMODELL*HOREJSI

    Ik zelf ben zeer tevreden met de kist, heb hem al meerdere belletjes in gegooid.

    Gr,
    Gert

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    leuke bergkoe !
     
  11. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Nee ik heb hem nog niet in elkaar gestoken. De Poor Mans Vario kwam er even tussendoor. Ik moet er nu toch echt eens aan beginnen, anders is de zomer alweer voorbij.

    Als accu ga ik een ronde lipo cel van 1200 MAh gebruiken met een booster en als Servo's heb ik de geadviseerde Dymond servo's genomen. Maar daar kan ik nu dus nog geen ervaringen van delen.
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2014
  12. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    Voor ailerons zou ik eerder de keuze maken voor gruapner 427bb in plaats vande graupners. Deze hebben een stuk minder slop in de gears.
     
  13. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ik neem aan dat je in plaats van de Dymonds bedoelt?

    Dit wordt mijn eerste DLG, dus ik hoop dat het verschil in servo speling in het niet valt bij mijn beginners gestuntel. Ik heb ze nl al gekocht.
     
  14. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Hoi Hans,

    Als je dymond D47 en d60 gebruikt kan je ook 2s gebruiken (mits je ontvanger dat aankan)
    Dan heb je geen booster of regelaar nodig!

    De poormans dlg vario even kort getest dit weekend in een MiMi, en het werkt goed!
    Het weer was er niet echt naar om een belletje te pakken met de mimi maar hij geeft alles keurig aan.

    Ik ga hem binnen kort even in een fullsize zetten! Ik hou je op de hoogte!
     
  15. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Robert,
    Ik ken de Graupner servo, s nog niet. Met Dymonds heb ik op zich goed ervaringen. Een voordeel is ook dat ze direct op 2S kunnen. Kun je iets meer aangeven over het verschil tussen de Dymond en de Graupner servo, s?
    Na het afronden van wat andere projecten zou ik graag een leuke DLG gaan vliegen.

    Groet,
    Erik
     
  16. PE5ED

    PE5ED

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Haarlem
    12 MAh ??
    Hoe krijg je dat gelanceerd, of zelfs maar in die romp /me duikt alvast weg
     
  17. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Tikvouwtje moest 1200 mAh zijn.
    Deze dus

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina