Vraag over modelvlieg les

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door GJVO, 28 feb 2019.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je allebei werkelijk wilt
    Als er enige vorm van technische interesse is
    Als men er voor open staat

    kunnen de meeste mensen best leren vliegen.
    Arrogantie (leerling of leraar), eigenwijsheid (wederom, leerling of leraar), of niet openstaan voor 1 van beider meningen of overtuigingen, en het is ten dode opgeschreven.

    Dan heb je ook nog een vorm van onverschilligheid..
    heel soms is dat ook een reden dat een persoon het niet redt..

    Ik heb er wel eens eentje aan de kabel gehad met de heli.. We zaten in de 4e tank.
    dus we hadden al 3x 10 minuten gevlogen.
    veelvuldig overgeven en ingrijpen.
    in de 4e tank vergeet meneer de leerling spontaan om zijn gasknuppel op het goede punt te zetten.
    en niet zomaar. nee, ipv iets boven het midden, gooit hij hem helemaal onderin.
    omdat het de 2e of 3e keer overnemen was in de 4e (!) tank, had ik even niet schuin opzij gekeken.
    dus. heli komt na het aftellen en knop overhalen opeens vol vermogen omlaag. en dat gaat hard... kan ik je zeggen.
    gelukkig net op tijd controle terug kunnen pakken, en het spul van de grond kunnen houden.

    daarna eerst spul neergezet. ff een hartig woordje met de jongeman gaan praten.
    na dat voorval is hij jammer genoeg gestopt..
    hij was stevig geschrokken, en vond dat hij het toch niet graag genoeg wilde om verder te gaan.
    de onoplettendheid kwam uit desinteresse, bleek dus.
    maar daar kwam hij zelf ook na dit voorval pas achter.

    jammer. maar gebeurt soms.
     
  2. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
     
  3. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    In de praktijk is het nu eenmaal zo dat waar examens worden afgenomen mensen een keer zakken of er de brui aangeven en met de modelvliegerij zal dat echt niet anders zijn. Ik wil hier niet mijn persoonlijke ervaringen gaan opschrijven maar zou ik in clubverband gaan vliegen dan moet ik me ook gaan aanpassen. Het laatste wat je wil is iemand aanvliegen, aangevlogen worden of op een stel geparkeerde modellen landen. Ook al dekt de verzekering de schade of betaal je zelf de schade, de bouwer van het model zal er echt niet vrolijker door gaan kijken als zijn model in tig stukjes ligt en misschien wel zelf ermee willen gaan stoppen.

    Helivliegen en met zeer hoge snelheid vliegen (straalmotoren) zie ik als één van de moeilijkste onderdelen van het modelvliegen waarbij de voorbereiding en veiligheid nog beter moet worden benadrukt dan met zwevers en kleine motormodellen. Dus heeft iemand hoge ambities maar is hij/zij er nog niet aan toe dan petje af voor de instructeur als hij de verwachtingen een beetje tempert, dan maar eerst een jaar door vliegen en genoeg ervaring opdoen. Het niveau waar ervaren piloten jaren over gedaan hebben dat kan niemand niet bereiken met 5 zaterdagen vliegen in een jaar.

    Arrogantie, onverschilligheid en eigenwijsheid liggen voor mij dicht bij elkaar maar ook angst om een model te besturen waardoor sommige volledig de controle over het model verliezen omdat zij een situatie nog niet eerder hebben meegemaakt. Mooi als een instructeur dus die situaties eens oproept om te zien hoe de leerling erop reageert. De kans is dan groot dat je naar huis gaat met een heel model en vlieg je alleen dan is het in de meeste gevallen alles bij elkaar rapen en de kliko in. :)

    Verplicht een brevet behalen daar ben ik zelf altijd een beetje kritisch over geweest maar veel modelvliegers zullen wel zo hun ervaringen hebben en benadrukken dat het een must is om iemand te laten vliegen met modellen.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ach.
    in theorie horen de veiligheidsregels in een club vrij makkelijk herleidbaar te zijn.
    Als voorbeeld, Starten of aansluiten op het veld, niet in het gebied waar bezoekers lopen.
    Landing! roepen als je gaat landen. met name met meerdere mensen in de lucht

    Een club met veel regels die puur van de club zijn, gewoon omdat iemand het leuk vond om regeltjes te schrijven..
    dat zou ook niet mijn club zijn..


    Qua brevet, persoonlijk zie ik het niet als iets wat mensen tegenhoud.
    als club is het bijna verplicht, omdat het zo'n beetje de enigste manier is om aan te tonen dat de mensen die bij je vliegen, op een bepaald punt ook konden vliegen.
    heb je dat niet, kun je best wel eens heel vervelende situaties krijgen wanneer er een keer wat mis gaat.
    tot het punt dat het bestuur van de club hoofdelijk aansprakelijk wordt gesteld. (en dat ook zijn trouwens)

    het begrip club is in dat opzicht rekbaar, in de wet, voor de verzekering.
    vraag me niet naar de exacte punten en komma's, maar het komt er op neer dat als een groep wildvliegers wat regelmatiger afspreekt, het al als een club gezien kan worden.
    met de bijbehorende verplichtingen.

    Let wel, dat is een stukje wetstechnische zwart/witkijkerij. Ik heb zelf niet gehoord dat ze ooit zover gegaan zijn.
    maar ik hoor met name van mijn club, en van dit forum.. wil niet zeggen dat het nooit is gebeurd.
    is gewoon voor de achtergrondinfo.

    het brevet vind ik in dat opzicht een mooi stukje bewijs dat iemand het kan /ooit kon.
    een gevorderd vlieger kan nooit problemen hebben om het te halen.
    heeft ie dat qua kennis en kunde wel, moet ie misschien nadenken of hijzelf wel een gevorderd vlieger is.
    hij moet alleen lid blijven van de knvvl, anders verliest een knvvl brevet zijn geldigheid.
    dat zou, naar mijn idee, het enigste discussiepunt kunnen zijn met een wildvlieger die evt een brevet wil.
    maar in een club.. waarom niet?
    het lost gewoon veel mogelijke problemen op voor ALS er dan eens echt wat mis gaat, of als de verzekering van de vlieger het niet dekt.
    niet perse voor de vlieger, maar wel voor de club.

    Daarbij ben ik het wel met je eens dat een brevet geen absolute must is voor iemand om te leren vliegen, of om te bepalen of iemand het kan of niet.
    tegelijk, in een club kun je bijna niet anders.
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  5. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Een vliegclub waar te veel de regels gelden dat zou ook mijn club niet zijn maar ook de gemeente kan zo zijn eisen pakket en voorwaarden neerleggen waar de club minimaal aan dient te voldoen. In dit overbevolkte landje kan je daar bijna niet omheen. En als je hard hebt gezocht naar een eigen veld en je krijgt die extra regels opgelegd dan accepteer je die ook.

    En laten we eerlijk zijn, tegenover vroeger is er ook veel veranderd wat de modellen betreft en de wetgeving en regels vragen er dan ook om waar nodig aangepast te worden. Voor sommige is het vliegen fun en andere willen een zo'n beetje een echt vliegveld nabootsen qua regels, ook dat kan een hobby zijn.;)

    En dat iemand nog eens lid moet blijven van de KNVvL om zo zijn brevet te behouden acht ook discutabel, maar goed je kan zo'n brevet altijd nog inlijsten. :)
     
  6. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Leusden
    In dit licht kun je ook kijken naar een rijbewijs. Ooit kende je de regels en kon je er naar rijden. Ik heb het vermoeden dat de meeste van ons niet alle regels meer kennen.
    Maar wordt het er onveiliger door? Denk ik niet.
    De onveiligheid zit in gebrek aan ervaring van jeugdigen en dan vooral de reacties als er iets geks gebeurt en voor de al wat oudere jongeren in zelfoverschatting en verslapping van aandacht.
    Zolang regels veiligheid dienen ben ik voor.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    onveiligheid zit denk ik meer in het gedrag van de mensen, dan in het werkelijk hebben van een bewijs..
    dat bewijs geeft aan dat een aantal mensen ooit vonden dat je het kan. of kon.

    als je dan na 20 jaar domweg in een ferrari stapt en volgas de weg op gaat.. dan ligt dat niet aan het bewijs.
    maar aan onveilig gedrag.
    wat misschien weer voortkomt uit een overschatting van het eigen kunnen.
    alleen heb je tijdens het lessen ooit meegekregen hoe je de weg op hoort te gaan, en hoe je rustig, zonder gevaar te veroorzaken jezelf door het verkeer kan bewegen.
    dat zou de basis moeten zijn na lange tijd niet rijden.
    jammer genoeg gebeurt dat toch anders in het echt

    Volgens mij kun je daar ook niet zomaar even een vaste regel in gooien om het op te lossen.
    ik ben misschien na 1 jaar mijn "gevoel" met de vliegende spullen kwijt, terwijl jij na 20 jaar niet vliegen misschien al het gevoel nog hebt.
    volgens mij is dat een stukje zelfkennis (lastig), samen met een stukje veilig gedrag.
    dat laatste kan zijn dat je een toestel koopt om ff te proberen, wat weinig schade kan geven.
    kan ook zijn om even op een club bij iemand aan de kabel te vliegen.
    of een instructeur ernaast.
    zoiets

    alles valt en staat met de persoon.

    en dan nog: op de weg gaat het ook goed.
    daar heb je heel veel andere mensen die zelf ook opletten, waardoor een potentieel levensgevaarlijk persoon toch nog heelhuids van de weg af komt.
    in theorie hoort dat ook meteen een hint te geven aan die persoon dat hij misschien les nodig heeft..
    toch heeft men in het verkeer ook nog geen verjaringstermijn aan het rijbewijs gegeven. eenmaal gehaald, moet je gewoon af en toe geld neerleggen, en je krijgt hem weer.
    zonder enige test van kunde.
    sommige categorien heb je even een medische test.. maar thats it.

    bij ons in de hobby zal het er toch vaak op neerkomen dat een persoon even aanklopt, hulp vraagt.
    vorig jaar ook iemand geholpen die al tientallen jaren niet had gevlogen..
    De eerste basis was even lastig. daarna merk je wel dat de kennis en het gevoel er toch echt zit.
    alleen diep weggeduwd.
     
    JHvdK vindt dit leuk.
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Je verstand gebruiken dus.
     
  9. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Leusden
    Je verstand gebruiken geldt zowel voor beginnen als herstarten
    Het brevet zegt in ieder geval dat je het kan/kon en met verstand en eventueel hulp komt het dan goed.
    Zonder verstand.....
    Kort door de bocht zal ooit iemand zichzelf hebben leren vliegen. De eerste moet er ook zijn geweest. Dus zal het ook nu nog mogelijk zijn om het jezelf te leren. Maar met hulp zal het waarschijnlijk sneller en met minder schade gebeuren.

    Mijn mening dan hè
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    verstand gebruiken inderdaad..
    dat is de hele korte uitleg :D

    voordeel van herintreders is dat ze meestal wel de gevaren kennen.
    ze kunnen zichzelf overschatten, maar ze weten in ieder geval welke gevaren er zijn.
    een complete beginner onderschat de gevaren regelmatig, en overschat zichzelf. daarom zijn vaak de beginners de grootste uitdaging,veiligheidstechnisch gezien.
    even stereotyperend, van alle groepen zijn uitzonderingen te noemen..

    daarom worden zij toch al vlot naar een club gestuurd, met instructeurs.
    instructeur wordt je niet zomaar.. dus die zullen het aan het verstand peuteren zonder meteen gevaarlijke situaties te creeren.
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik vond het hem zelf ook aan de korte kant :D, maar dat leek mij verstandig.
     
  12. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Leusden
    Kort is goed!
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    men zegt wel eens dat ik teveel praat :D
    komt hier prachtig naar voren ...

    meeste vliegende bouwers willen weten waarom ze iets moeten doen...
    dan kom je toch op het lange verhaal :D
    anders krijg je weer het gevoel iets te moeten vanwege het moeten
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij jou ook al??? :D :D :D
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Over verstand gebruiken.
    Sommige mensen overschatten zichzelf, dat is op de weg zo maar ook in modelvliegen.
    En als je al jaren rijd, of vliegt, dan is er een soort routine.
    En routine is gevaar.
    Dat word je bij veiligheidstrainingen geleerd.
    Het ging altijd goed dus nu toch ook?
    De enige methode om niet in routine te vervallen is wedstrijden vliegen of je uit laten dagen door met mensen te vliegen die je "dwingen" eens wat anders te doen.
    Het woord dwingen is niet zo dwingend bedoeld.
    Ik merkte, omdat ik F5B wedstrijden vloog, dat het minder ging.
    Dat was mijn ziekte.
    Op een gegeven moment ging ik met een nieuwe zender een nieuwe kist invliegen en dat ging niet meer.
    Om mezelf maar vooral anderen te beschermen heb ik alles verkocht.
    Ik had gevaarlijke dingen, die F5B kanonnen maar ook 7 meter zwevers en kisten van 25 kilo die 300 konden.
    Dus weg ermee.
    Van het geld een Porsche gekocht, tot mijn zus naast me zat en erg paniekerig begon te schreeuwen dat ik eerder moest remmen.
    Ik ging erop letten en ja, ik reageerde ook wel laat, pas als de auto's voor me hun remlichten gingen branden.
    Dus hoppa, ook de Porsche weggedaan en met het OV....
    Met het autorijden merkte ik het zelf niet, te veel routine.
    En als ik met "normale" modelvliegtuigen had gevlogen had ik het waarschijnlijk ook niet gemerkt omdat ik dan binnen mijn grenzen blijf.
    Daarom zei ik eerder, je moet gedwongen worden om soms even uit de routine te komen.
    Al is het een clubwedstrijdje, eventueel door poortjes heen te vliegen, iets wat je niet dagelijks doet.
    Zelfs met slecht weer vliegen helpt.

    GJ
     
  16. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Leusden
    Dagelijks werk, timmerman. Ik heb al mijn vingers nog .
    Af en toe bewust iets doen waarvan je weet dat het op de rand is heeft zeker effect. Maar dan moet je het wel weten en niet denken "geen probleem "
    In de tijd dat ik motorracen gedaan heb was ook heel duidelijk dat je erg bewust met risico's moet omgaan. Elk risico dat je uit kunt sluiten vergroot de kans dat je op maandag weer aan het werk kan. En hoewel ik niet altijd zin heb, sta ik toch meestal fluitend op de bouw.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen bouwvakker... wel geracet (niet heel veel, maar toch).
    En inderdaad, ik heb VEEL liever "iets minder lol" dan dat ik maandag (of veel later) in het ziekenhuis wakker wordt....
     

Deel Deze Pagina