Vraag over modelvlieg les

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door GJVO, 28 feb 2019.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Deze discussie is al lang uitgedraaid op een groot "ik wil gelijk krijgen/hebben" topic. Jammer.
     
    l shems vindt dit leuk.
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Echt jammer.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Easy, bij 5bft is een Easystar bijna niet tegen de wind in te krijgen en ja, dan is het lastig.
    Leer je trouwens wel door vliegen.
    En Erik.
    Wat vlieg je nu?
    Als ik lees, hoogdekker schuim (mentor achtig iets neem ik dan aan), waarom dan in mijn ogen een stap terug naar een Charter?
    Ik zou, als je met je hoogdekker schuim je brevetfiguren kan vliegen en ook wat rugvlucht en rollen geoefend hebt je meteen een laagdekker als een Calmato sport aanraden.
    Zoveel moeilijker vliegt dat niet, het beeld is even anders maar daarom moet je ook even rugvlucht oefenen met je hoogdekker zodat als de Calmato ineens op z'n kop vliegt je niet in paniek raakt en hem kan redden.
    De Bird of Time is echt een eitje om te vliegen, zeer langzaam, je zou er zelfs, onder lichte begeleiding mee kunnen leren vliegen.

    GJ
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik kreeg eens het advies, van een ervaren vlieger, om eerst 3 jaar met een eenvoudig zwevertje te gaan vliegen.
    Later bleek dat de beste man, als kleine jongen, zelf zo begonnen is.
     
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    En zonder er een welles-nietus van te willen maken :D

    Ik denk dat daar wel een kern van de 'problematiek' zit. Als instructeur is het lastig om les en advies te geven buiten je eigen ervarings nivo.

    als leerling wordt je daardoor wel eens beperkt in je groei en toekomst perspectief. Als het hoogst haalbare ervaring van de club en/of instructeurs het rechts-om vliegen van ciruitjes is, dan zal de leerling dat ook voorgehouden worden.

    Daarnaast is het ook vaak lastig om door de hirarchie van een club heen te vechten.
    Mocht diezelfde leerling elders of op eigen houtje snel meer willen en kunnen, dan is er grote kans dat het onbekende vlieg gedrag van de leerling als gevaarlijk wordt bestempeld, leerling verdwijnt van die club, nivo binnen de club blijft waar het was, op naar de volgende leerling...

    Beetje zwart/wit gesteld, maar met de huidige ontwikkelingen van goed vliegende modellen, met SAFE/AS3X etc als stabilisatie, zal je je als instructeur ook moeten verdiepen in de voordelen (en ook nadelen) van de moderne spullen en in de snelheid waarmee vooral jonge leerlingen het vliegtuig leren besturen.

    Dat neemt niet weg dat een instructeur miz vooral ook aandacht moet geven aan al die kleine veiligheids aspectjes, motor-uit in fail-safe, uitleggen dat je niet altijd perse met 100% uitslag hoeft te vliegen en dat dual-rate je kan helpen. Het model bewust vliegen om te voorkomen dat men toch per-ongeluk boven die no-fly-zone komt.

    Dat is in mijn ogen vergelijkbaar met je rijbewijs halen, die auto besturen kan je in een paar uur wel (de basis) en daarna heb je nog wel wat tijd nodig om dat besturen veilig in allerlij omstandigheden te doen....
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  6. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Klopt als een bus, komt inderdaad allemaal op persoonlijke ervaringen neer.

    In sommige gevallen is dat goed, in sommige gevallen niet.

    Wat in elk geval belangrijk is is dat je op een bepaalde moment de mensen die het wat kunnen los moet laten en vanop een afstand bekijken..

    Sommige gaan dan nog hulp nodig hebben.

    En anderen gaan misschien veel beter worden dan jezelf.

    Aanvaard dat dan ook.

    Ik heb zo is een verhaal gehoord van een man die al 20 jaar heli vloog met alle ups en downs en mensen ook regelmatig opleide, en ineens komt daar een kind van 15 van een mede club lid die 2 maanden dag en nacht op een simulator heeft zitten oefenen en geen bal kent van aërodynamica.

    Zet na die 2 maanden een grote trex op de plein en vliegt daar een halve 3d show.

    De man keek naar hem, en frustratie groeide per seconde.
    Hij heeft nadien alles verkocht en nooit meer heli gevlogen.

    Zoiets vind ik doodzonde.

    Aanvaard gewoon de uitzonderingen en doe gewoon je eigen ding en help wie hulp nodig heeft, of je nu instructeur bent of gewoon lid.

    Dat is/zou het mooie van een club moeten zijn.

    Misschien is dat wel iets om te onthouden.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat van jonge kinderen die heel snel leren komt me bekend voor.
    Dat is niet alleen bij modelvliegen zo maar bij bijna alles.
    Ook op de kartbaan, ik had een snelle kart en kon zelf ook redelijk sturen, kon de toppers redelijk bijhouden.
    Komt er een jochie, stapt in een kart van iemand en na een kwartiertje was ie sneller dan de meesten op de baan.
    Het kan frustrerend zijn maar het enige wat ik dacht is, doe mij zo'n zoontje.

    Maar hier ook, je moet gewoon de kans krijgen om grenzen op te zoeken en niet bij voorbaat, en helemaal niet als je zelf nog nooit met zoiets gevlogen hebt, iemand iets verbieden of het model de grond in trappen (figuurlijk).
    Meestal, op de club, werd er wel gevraagd of ik, Gerben of Ruud er even naast kwam staan als er een nieuwe kist ingevlogen werd.
    Dat deed ik ook en als Gerben een nieuwe kist ging vliegen vroeg hij het ook aan mij.
    Je kan het ook zien als mentale steun.

    GJ
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik doe er nog eentje bij: "als je 10 keer een circuit kunt vliegen op 1 meter boven het veld, kun je door naar een volgend toestel".

    Allemaal voorbeelden van hoe je een beginnend vlieger het beste kunt ontmoedigen.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wil, weet je dan wat je tegen hun moet zeggen, als zij wel zo goed kunnen vliegen?
    Vlieg jij dan eens een rondje VOOR je op 2 meter hoogte met de vleugels vlak.
    Heel veel ervaren piloten kunnen dat niet en dat is ook best moeilijk om een mooie cirkel met vlakke vleugels voor je te vliegen.
    Je moet dan met richting sturen (wat veel mensen amper doen) en tegensturen met rol, plus dat je ook nog je hoogte moet houden en je gas regelen.
    Heel lastig.

    GJ
     
    wvr vindt dit leuk.
  10. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    gewoon een seizoen indoor vliegen.... dan doe je (bijna) niets anders als met rudder sturen en vleugels vlak... ;)
     
    Ariel vindt dit leuk.
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja Winfried, jij als F3A man kan het prima, daar twijfel ik niet aan want jullie sturen nog erg veel met rudder.
    Maar zelfs indoor, wat ik gezien heb aan indoor vliegen is gewoon rondjes vliegen, af en toe een looping en thats it.
    Nou zal het in iedere regio wel anders zijn.
    Het F3A groepje hier in Noord Holland trekt veel met elkaar op dus zullen jullie ook wel ergens in een sporthal in Hoofddorp? met z'n allen vliegen.
    Maar als een gemiddeld clubje in de hal gaat vliegen dan zit er weinig vlak vliegen bij.
    En de club waar Wil lid is misschien 1 of 2 die met de vleugels vlak een rondje voor zich zouden kunnen vliegen,
    En ik moet eerlijk zeggen, ik had er ook wel moeite mee.

    GJ
     
  12. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Klopt inderdaad, richtingsroer wordt veel te weinig aangeleerd / gebruikt..

    En het is een super leuk roertje, zeker bij acro modellen :)

    Maar ook bij oa hoogdekkers en andere modellen gebruik ik het altijd eigenlijk :)
     
  13. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    Heel even klein beetje draadje kapen, maar eigenlijk met zelfde doel,

    Het indoor 'C' programma lijkt op zich te eenvoudig om serieus voor te trainen, loop, rol, stalturn, vierkante-loop, rug-vlucht, liggende-acht, meskant, dat stelt toch niets voor....

    maar daarom is het eigenlijk een uitgelezen kans om dit dan te proberen zo netjes mogelijk te vliegen. Dan wordt het eigenlijk net zo'n grote uitdaging als van (nog) niet kunnen vliegen naar je brevet behalen. Je hoeft niet de aspiratie te hebben om aan wedstrijden mee te doen, maar het kan wel een nieuw doel zijn om na het behalen van je brevet te gaan leren om (netjes) de figuren uit de instap-programma's te vliegen.

    Je hebt daar echt geen F3A model voor nodig!!

    Juist door met je 'brevet' model die figuren te oefenen, zal je jezelf uitdagen om je grenzen te verleggen en dan blijkt idd een liggend-achtje, op 1 hoogte, met kruising-midden-voor en continue helling (of vlak) een hele lastige.... die met een paar middagen bewust oefenen toch weer prima toe doen blijkt te zijn.

    Dan blijkt dat 'brevet' model in 1 keer eigenlijk nog prima een tijd mee te gaan.
    Je kan miz beter je geld omzetten in vrije tijd en vlieguren gaan maken, dan maar weer een volgend model kopen....

    [video] voorbeeld van een net 'F3P-C' programma.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Puntje bij paaltje, startvraag weer erbij..

    er is niet 1 manier om les te geven..
    sommigen moet je af en toe even "los" laten gaan.
    anderen moet je een beetje duwen en prikken
    weer anderen moet je technisch bijschaven, anderen op vliegvlak.

    Theorie hoort er gewoon bij. alleen zijn dat dingen die je tijdens het vliegen en lessen aanstipt.

    Sim hoort er ook bij. ik vind het een bijna noodzakelijk hulpmiddel.
    alleen vind ik dat iemand eerst even met de instructeur zijn dingetje moet doen, om daarna in de sim na te doen.
    voorkomt foute aanwensels.

    Qua overstap op andere toestellen:
    Heb ik bij ons in de club weinig problemen mee gezien.
    er zijn wel eens mensen die een beetje een te grote stap willen maken.
    van 1 meter span schuim naar warbird, hout 1,6 span is misschien wat enthousiast. Maar, meestal blijven instructeur een leerling toch wel een tijdje aan elkaar hangen, die twee helpen elkaar, en dat komt goed.
    desnoods met een tussenvliegtuig. of weer opnieuw de kabel ertussen.

    Over het "moet een instructeur alles kunnen vliegen"
    ja en nee.
    lesvliegtuigen, trainers, ja.
    een trainer zou in handen van een instructeur geen gevaar op moeten leveren
    los van foute afstellingen en andere normale kansen.
    vliegtechnisch moet dat goed gaan.
    anders kan die instructeur er ook geen les mee geven. Of je moet de luxe hebben van een leerling die alles zelf al kan..

    komt die leerling na het halen van het brevet met een dikke warbird of jet aan, vind ik dat de instructeur gewoon eerlijk moet zijn.
    een instructeur hoeft zelf niet alles te vliegen.. of een wonderpiloot te zijn..
    als hij het lestoestel maar voldoende beheerst.
    en de leerling naar het brevet kan begeleiden op de nette manier.
    Ik zou niet weten waarom een instructeur flat spins of andere gekkigheid zou moeten kunnen..
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Toen was ik daar nog te veel beginner voor. Nu zou ik wel een gepast :D antwoord weten te vinden.

    Ik ben overigens van plan vanaf nu mijn eigen weg te gaan. Daarbij laat ik mij wel graag bijstaan door ervaringsdeskundigen. Het wordt een mooi jaar. De vloot staat al klaar.

    Tsjonge, jonge, wat ben ik toch weer positief vandaag :D.
     
    easy vindt dit leuk.
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat student schrijft ben ik het mee eens.
    Pas simmen na echte les met een instructeur.
    En een instructeur hoeft ook geen superpiloot te zijn maar moet wel een kist in de lucht kunnen houden en veilig aan de grond kunnen zetten.
    Dus een motorinstructeur moet laten we zeggen een laagdekker met rolroeren en een redelijk achterlijk zwaartepunt wel weer heelhuids aan de grond krijgen en een zweefinstructeur moet een kist als een Ion Pro, wat snellere electrozwever ook kunnen vliegen en niet zijn kennis bij thermiekzwevertjes houden.
    Een normaal patroon is, hoogdekker (hout of schuim) met rolroeren en dan een laagdekker.
    Daarbij misschien een zwever of electrozwever.
    Bij de meeste clubs doen ze niet zo moeilijk, als jij een motorkist kan vliegen en je komt met een (electro) zwever dan zullen ze je er gerust mee laten vliegen.
    En dan een keertje op een zonnig dagje je brevet vliegen.

    Een jet vliegen is ook niet moeilijker dan een wat snellere motorkist alleen zijn de veiligheidsvoorschriften wat strenger.
    En het rare is, jetvliegers zie ik wel altijd zich netjes aan de voorschriften houden, blussertje bij de hand, dekentje om het gras te beschermen.
    Waarom doen propellervliegers dat dan niet, een prop richt meer schade aan aan je hand dan een turbine.
    Zelfde was een tijd geleden met electro, electro was niet zo gevaarlijk als brandstof werd er gezegd.
    Maar het is veel gevaarlijker dan brandstof, ik heb een keer een gat in een multiplex blad geslagen met een prop omdat mijn nekband van de zender achter de schakelaar bleef hangen toen ik mijn zender oppakte.
    Dat heeft toen veel mensen in laten zien dat het toch wel erg gevaarlijk is.

    Wat ik ook mensen aan wil raden is, ga eens bij een andere club gastvliegen.
    Daar zie je andere dingen, hebben ze andere ideeën.
    Of nog beter, vlieg eens een wedstrijdje, zo word je gedwongen bepaalde dingen met je model te doen die je normaal niet zou doen.
    Dus niet alleen linksom vliegen omdat je dat lekker vind maar ook rechtsom.

    GJ
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Vliegen is vliegen, het type aandrijving verandert daar niets aan.

    Het type model bepaalt of deze moeilijk vliegt!

    Persoonlijk vind ik dan ook het jet brevet onzin, mag best allemaal onder 1 motorbrevet.

    Elke weldenkende vlieger snapt ook wel dat als hij z`n brevet heeft gehaald met een Charter hij de week erop niet met een 2,5mtr P-51 Mustang aan moet komen.
    Doet ie dit wel, dan zal daar vanuit de club toch zeker op opgetreden worden, dat is een verantwoordelijkheid van elk clublid en niet alleen van een instructeur/examinator.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Berto, bij een jet moet je even iets verder vooruit denken.
    Tussen gasgeven en reactie van de turbine zit wat tijd maar wat mij betreft heb je gelijk, niks anders dan welke motorkist dan ook.

    Maar verantwoordelijkheid nemen is bij sommige clubs wat moeilijk.
    Ik heb hele discussies gehad over dat dingen niet echt veilig deden en ik ben niet eens zo'n veiligheidsfreak maar dat werd altijd, of vaak afgedaan met, zo doen we het altijd of, er is nog nooit iets gebeurd.
    Tja, klaar ben je dan.

    GJ
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat langzaam oppikken is met de huidige generatie turbines echt een heel stuk minder geworden dan vroeger.
    En je moet altijd voor je model uit vliegen ipv er achteraan ;-)


    Qua verantwoordelijkheid heb je wel gelijk.
    Maar wat je zegt, soms is het daarom wel eens goed om op andere clubs te vliegen.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn Frank Turbine van 100 jaar terug was echt traag, seconde of 4 voordat ie lekker opspoolde.
    De Wren die ik later had deed er denk ik 1,5 seconde over.
    Aangezien het geld op is (ziektewet uitkering) kijk ik niet eens meer naar turbines.

    En ja, je moet altijd voor je vliegtuig uitvliegen.
    Ik heb al tegen Willy de Woofer gezegd, als jij een bocht instuurt en je ziet hem niet meer dan hoef je niet eens de kist te zien maar je moet gewoon doorvliegen, hij komt vanzelf wel weer in het zicht.
    Bij die snelle dingen kijk ik een meter of 10-15 voor de kist uit en ik ga er vanuit dat de kist doet wat ik stuur.
    Jij bent de baas over de kist dus jij bepaalt waar ie naartoe gaat en niet achter de kist aan sturen.

    Door wedstrijden te vliegen ben ik zoveel beter gaan vliegen.
    En dat hoeft niet eens internationaal of nationaal te zijn maar gewoon ergens een clubwedstrijdje.
    En praten met mensen die beter vliegen dan jij, hoe ze het doen, hoe hun kist afgesteld is.
    Dat hoort ook bij lessen, andere mensen tips geven.

    GJ
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina