Vraag over modelvlieg les

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door GJVO, 28 feb 2019.

  1. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    169
    Locatie:
    Leusden
    Zo, fijne discussie nu
    Ik ben een antwoord schuldig. Nu een we can fly. Simpel schuimpje. Waarom? Ik wilde geen al te grote risico's nemen met de charter. Ik weet, crashen hoort erbij. Is ook al gelukt door eigen stommiteit. Maar dat doet met een wcf minder schade dan met de houtbouw. Ik verwacht de charter zowel zwaarder gewicht als hogere snelheid.
    Vervolgkist moet ik nog zoeken. Zou ook scratch bouw mogen zijn. Ik bouw graag.
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Een positieve draai aan een topic is nooit weg ;).
    Ervaring opdoen met een We Can Fly is nooit verkeerd. Dat doe ik nog steeds met een Multiplex Mentor. Maar daarna geht's loss :D.
    Misschien is een Calmato hoog- of laagdekker iets voor je? Of een Four Star kit? Of een Venture .61 kit? (alleen in de VS te bestellen).

    Ik hoop echter, dat er nog veel reacties van de vlieginstructeurs :rolleyes: hier komen. Ik ben slechts een gevorderd beginner, danwel een beginnend gevorderde :D.
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Mijn manier van lesgeven?

    Veel vliegen! Theorie is leuk maar dat komt gaanderweg wel. En niet elke aspirant modelvlieger zit te wachten op, misschien wel, teveel theorie.
    Die wilt leren vliegen en uiteindelijk komt ook wel het hoe en waarom.
    Laat ze eerste een model leren besturen daarna het 'saaie werk' voor diegene die het echt willen weten.

    Maar om sommige problemen goed te snappen moet je wel wat theorie erbij geven anders blijven ze de fout maken (denk bijvoorbeeld aan met de wind mee vliegen, 'nee da`s geen storing, je overtrekt gewoon!').

    Les geven doe ik ook alleen maar met de kabel (of zoals tegenwoordig draadloos), ga geen zender overpakken of iets dergelijks, ook erachter staan en met de duimen mee sturen doe ik niet (mits het een lekkere vrouwelijk blondine is ;-) ).


    We beginnen met het onder controle houden van het model, dan hem zo te sturen waar we hem willen hebben met uiteindelijk circuitjes draaien.
    En om dit tig keer op 1 meter te doen heeft weinig zin, valt mij juist op dat het op de laatste cm mis gaat terwijl ze het tot op 1 meter hoogte steeds prima doen.

    Als dat rondjes vliegen, circuitjes draaien etc er goed in zit gaan we de brevet figuren oefenen.
    En die figuren zijn goed om de kist zo te sturen waar je hem wilt hebben maar zoals Gert-Jan ook al aangaf zijn het juist de onverwachte situaties waar iemand een kist uit moet zien te redden.
    Best leuk als iemadn een achtje kan vliegen en dan hoeft het echt niet prefect op hoogte te zijn of haaks etc. maar daar heeft hij niets aan als hij niet een overtrek kan herstellen of iets dergelijks.

    Hoe lang zo iemand op een trainerskistje blijft hangen hangt van hem zelf af. Ik zal de laatst zijn die zegt dat ie niet naar een ander model toe mag maar dat moet wel een beetje binnen z`n eigen kunnen vallen.
    En wees eerlijk, hoe vaak vlogen wij wel niet een model stuk die we eigenlijk nog niet de baas waren?

    Op den duur moet je gewoon een stap maken naar een kist die je niet direct onder de knie kan hebben maar de basisbeginselen ken je dus die moet je gewoon toepassen.


    Ik heb mezelf vliegen geleerd en dacht bij model 3 al wel dat ik met een Acroracer speedkissie met 3,5cc overweg kon, nou niet dus :D

    Maar later kwam ik dat ook tegen dat je op den duur verder wil terwijl niet echt iemand je verder kan helpen, dus dan doe je het gewoon.
    En zo vlieg je dus ineens met twins, canard pusher, push-pull, 4-motorig en later de jets.

    soms moet je dingen gewoon doen. En ja soms gaat het mis, maar dat gaat het nu ook nog wel eens ;-)
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    We Can Fly, zo 1 heb ik er ook nog staan van de zoon, leuke kist en vliegt geweldig.
    Zelfs daarmee soms relaxt vliegen is nog leuk en dan op die bepaalde postzegel neer zetten, of met 1 wiel de baan over, of inverted circuitje, of........
    maar piepschuim gaat bij mij altijd heel snel stuk :koud:
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ha, Berto en ik zitten op 1 lijn.
    Man wat heb ik ook voor een hoop geld stukgevlogen in het begin.
    En maar denken dat je het wel kan.
    Maar mijn vader had geen auto of rijbewijs en er zat geen club in de buurt van Amsterdam.
    Dus maar met een Charter met volgens mij een Veco, was in ieder geval een Perry carburateur vliegen op een stuk bouwland.
    In het begin was het al moeilijk om rechtdoor te rijden, hoewel ik al wel auto's en boten gehad had.
    En continu naar de winkel op het Europaplein, Hobby Shack.
    Die werden gek van me, startaccu leeg, geen lader... of zij hem even voor me konden laden.
    Maar na ongeveer een balsabos aan reparatiehout kon ik de Charter vliegen.
    Toen naar een zwever, wel meer dan 2 meter, wow...
    Eerst gooien, dat lukte.
    Toen een hoogstart elastiek, das best eng.
    Maar daar vloog ik ook wel aardig mee, geen crash en het ding had ook rolroeren.
    Toen dacht ik dat ik wel kon vliegen.
    Dus een 1/2 A kistje gekocht met een Cox motortje.
    Nou.. dat is in de Amstel beland.
    Veel te snel.
    Een andere gebouwd, die is weggevlogen, nooit meer teruggezien.
    Daarna wat laagdekkers gevlogen, dat ging best, tot ik even genoeg van vliegtuigen had en weer met boten aan de gang ging.
    Toen ik bij Muco ging werken kwam Gerben langs en die nam me mee naar de ACK.
    Gezellig, mijn eerste club.
    Dus om er weer in te komen een GreatPlanes PT40 gebouwd en (dat moest van de club) met mode1 leren vliegen, ik was mode2 gewend.
    Dat was in panieksituaties best lastig want dan reageer je zonder na te denken en dan zit je hoogte ineens aan de verkeerde kant.
    Na de PT40 heb ik alles gevlogen wat ook maar in de lucht kon blijven.
    Ergens 1996 toen aan de hotliners gegaan, electro.
    Alles met borstelmotoren en heel veel nicads.
    Goede klant bij Look van Jet en Speedmodels, die had altijd leuke dingen die hard konden.
    En in 2009 ben ik begonnen met het weer laten opleven van de F5B klasse.
    Daarna is het hard gegaan, wedstrijden organiseren en vliegen.
    Weg bij de ACK omdat de F5B kisten destijds te veel herrie maakten.
    En in 2015 weer gestopt omdat het concentratievermogen te slecht werd en het gevaarlijk werd voor omstanders als ik vloog.

    Maar nu ben ik weer aan de gang, helaas vorige week sinds een jaar of 10 mijn eerste crash, deuk in mijn ego.
    En ik ben weer wat clubjes aan het bezoeken en daardoor viel het me op dat er nog steeds niets veranderd is met lessen.
    Je bent zo afhankelijk van de mensen op de club.
    Vandaar dat ik de vraag stelde hoe men hier les gaf.

    Dan nog even terugkomen op Erik.
    Als je een WeCanFly kan vliegen dan is een Charter een stap terug, ik denk dat Berto het daar mee eens is.
    Pak dan een Calmato Sport of een soortgelijk model.
    Het zal even iets minder stabiel zijn dan je wecanfly maar het heeft geen zin om geld te steken in een Charter.
    Als je per se nog een hoogdekker wil van hout dan inderdaad de Calmato, Phoenix Rainbox, Black Horse Excel.
    Dat soort dingen.
    Die hebben een moderner profiel dan de Charter en vliegen wat rapper en kunnen veel beter kunstvlucht.


    GJ
     
    Berto vindt dit leuk.
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    iedere instructeur heeft zijn verhalen.
    en niet 1 instructeur kan iedereen les geven. soms matchen de personen gewoon niet.

    er zijn genoeg verhalen over horror leerlingen. heb er zelf ook wel een aantal (verhalen)
    er zullen ook best horror instructeurs zijn.
    net als op school of tijdens de verplichte cursussen op het werk.
    sommigen krijgen het voor elkaar om een doodsaai verhaal echt pakkend door te praten. terwijl anderen een geweldig verhaal doodgeslagen krijgen, en je er na die dag absoluut geen zin meer in hebt.

    Bij de heli's is er ook een gezegde over het leren vliegen.
    "the secret of learning to fly is written on the bottom of a fuel can"
    geld voor vliegtuigen ook. goede instructeur of niet.

    al kan een goede leerling instructeur match wel maanden van de lestijd af halen...

    en ja, crashen hoort er bij.
    maar het is niet "automatisch" hoort erbij.
    er overkomt je allemaal wel eens iets. technisch falen oid.
    in de landing kan er wel eens wat geks gebeuren. vlagerige wind, turbulentie, bosjes of bomen

    maar die landing hoort 100.000 keer geoefend te worden.
    hoort zo automatisch te worden, dat het net als de rest van de vlucht gewoon ontspannen gebeurt.
    dan crash je dus ook niet meer "zomaar"

    immers.
    je kan alleen schade krijgen als er harde dingen in de buurt zijn.
    doorgaans (vrij regelmatig) is dat de grond

    raak je je orientatie op het toestel nog regelmatig kwijt, zul je toch echt ff anders moeten vliegen, of nog een poosje oefenen met een instructeur naast je.
    in mijn optiek is dat gebrek aan ervaring met die kist.

    of je bent aan het stunten en aan het raggen, maar dan kies je er zelf voor :D
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Verhuisd naar de eeuwige jachtvelden zijn;
    1 Multiplex Easy Cub 4 E-Flite Apprentice 7 Wot 4
    2 You Can Fly 5 Wot 4 8 AcroWot
    3 E-Flite Carbon Z Cub 6 Gr Pl Escapade 61 9 Calmato Sport
    Oorzaken: Meestal, het niet meer weten waar het vliegtuig heen vloog m.n. in de bochten.
    Prop vergeten vast te zetten.
    De verkeerde (lege) accu gepakt.
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    9 maar? je hebt nog een lange weg te gaan :D
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2019
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hij heeft een Sebart Shark, Wind 110 en een Ion Pro staan.
    Allemaal vliegklaar maar als je word gedemotiveerd door uitspraken dan krijg je angst.
    Ik krijg het wel voor elkaar om van Wil een zekere piloot te maken.
    Mijn eerste bezoekje aan het veld met wat tips hebben hem al enorm veel zelfvertrouwen gegeven en hij raakt niet meer in paniek als ie zijn kist even niet meer ziet.
    Komt wel goed.

    GJ
     
    Berto en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  10. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    169
    Locatie:
    Leusden
    Een lege accu pakken, starten, tegen de instructeur zeggen "Dit klopt niet" , circuit afmaken en meteen neerzetten en dan inderdaad de accu leeg. Daar crashte ik niet door.
    Nee, met te weinig snelheid en te laag een looping inzetten.... Ik heb me meteen bij mijn instructeur verontschuldig. Was gewoon stom.
    Ver weg en even oriëntatie kwijt. Dat red ik wel, de terugweg duurt alleen iets langer omdat ik even in de gaten moet krijgen waar ik heen moet....
    Het grootste probleem is de examinatoren ervan overtuigen dat ik zou kunnen afvliegen. Mijn instructeur zegt al even dat ik er klaar genoeg voor ben.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je om solo te vliegen een brevet nodig hebt dan probeer je het toch?
    Als jij gewoon veilig vliegt, voor het starten "START" roept en bij het landen "LANDING" dan heb je de helft van het brevet al gehaald.
    Ze mogen je niet laten zakken omdat een looping niet rond is, omdat een vlakke acht niet echt vlak of een acht is.
    Gesimuleerde noodlanding mag ook overal, als ie maar veilig aan de grond komt.
    Het is geen kunstvluchtwedstrijd, je krijgt geen punten voor de figuren maar voor de veiligheid en of je de kist onder controle hebt.
    Ik zou gewoon, op een fijne dag even je brevetje halen.
    Ik heb nog nooit iemand gezien die gezakt is.
    Pas als je solo gaat vliegen dan leer je vliegen want dan ga je uit je patroon van circuitjes, achtjes en dat soort dingen vliegen.
    Ja, het kan een kist kosten maar als je net je rijbewijs hebt dan kan je ook nog geen autorijden en zal je ook wel een keer een stoepje raken.
    Leerproces, hoort erbij.

    Dus... brevetje halen, vliegen en als dat een paar weken goed gaat jezelf trakteren op een mooie laagdekker rolroertrainer.
    Dan weer even met de instructeur naast je een paar vluchten tot je de kist kent en dan gaat de wereld voor je open.

    GJ
     
    Berto vindt dit leuk.
  12. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    169
    Locatie:
    Leusden
    Dank je voor de aanmoediging
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Helemaal eens met GJ.

    Ik kijk ook niet naar hoe mooi die figuren zijn maar of je het model kan besturen en er niet achteraan vliegt en of je het onder controle hebt.
    Als de vlucht veilig is dan moet er wel heel veel gebeuren wil je niet dat brevetje krijgen.
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 5 mrt 2019
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    [​IMG]

    De SlowBipe als eerste toestel?
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Qua examen...
    ik ben het deels met GJ eens.
    Als de vlucht veilig is, kan er niet zoveel gebeuren.
    Maar, ik heb ook anders gezien. en dan kun je zakken

    maar dan ben je het er zelf ook echt over eens.
    dan hebben we het over crashes, gevaarlijk vlieggedrag (door de menigte toeschouwers heen) en gewoon het toestel niet onder controle hebben.
    meestal wordt je ook pas opgegeven voor het examen, als je eigenlijk al een soort van geslaagd bent.
    het laten zien van alles tijdens het examen is dan de laatste 20%.
    alleen is er altijd een veto recht voor als het echt misgaat.
    de achterliggende gedachte is dat wanneer je op een open dag vliegt, of mensen achter je praten, je ook een stressvolle omgeving krijgt.
    die stress mag je niet zover tegenhouden dat je opeens gaat crashen.

    wij hebben eens iemand gehad met een heli, die vloog best goed.
    figuren netjes. gewoon goed.
    alleen tijdens examen ging hij zo volledig door het lint (stress en andere dingen) dat hij het volledige toestel niet meer onder controle had.
    gewoon helemaal niet.. bijna publiek in.. toch naar voren gekregen en op het veld gekomen.

    Bij ons kijken de andere instructeurs (veel ook examinator) ook mee als er geoefend wordt.
    gaat het tijdens de oefeningen gewoon echt heel erg goed, is een foutje door stress op het examen minder erg.

    de instructeur bepaald bij ons zelf of je los mag of niet.
    als je ff een tijdje los vliegt, en de eigen instructeur denkt dat het goed gaat, vragen we nog ff een tweede instructeur om zijn mening.
    zegt hij ook "ja", wordt het examen gepland.
    zolang dat gaat met de huidige weerberichten..

    qua looping die ff niet lukt.
    persoonlijk vind ik het dan al knap dat het toestel zonder problemen terugkomt.
    zo ook met het orientatie kwijtraken. doorgaans is dat een kwestie overpakken door instructeur (als die tijd er is)
    als dit je zelf lukt, zou je eigenlijk verwachten dat de figuren een eitje zijn

    maar, eerlijkheidstechnisch, op een examen zou je dat soort inschattingsdingen niet fout mogen doen.
    tijdens een les, ja, ga vooral je gang.
    staat er nog iemand naast die je kan helpen.
    je mag af en toe ook best ff "spelen", als je dit maar ff verteld tegen de instructeur vooraf. anders heeft ie een andere onderbroek nodig.
    maar op het examen moet je gewoon even laten zien dat je het toestel beheerst. geen alternatieve trucjes.
    Dus, dat je in het circuit niet zover wegvliegt dat je de orientatie kwijtraakt (kleiner houden). of de loop met te weinig gang / niet tegen de wind (want dat kan ook 100% schelen) inzet.
    Ben je het toestel nog regelmatig echt kwijt terwijl je de figuren oefent, moet je gewoon nog wat meer ervaring opdoen.
    geen schande. gewoon gezellig ff doorpruttelen met die vent naast je.

    Dit is even zonder je werkelijk gezien te hebben..
    voor hetzelfde geld als ik je zie vliegen geef ik je zelf op voor brevet.
    is ook niet op jou persoonlijk.. ik weet ook niet of de door jou gemelde "oeps" momenten vorige week waren, of in het begin van de lesreeks.
    en dan nog. soms zijn dat soort dingen nodig om de volgende stap te maken.
    als ik mijn eigen momenten door de jaren heen hier neerzet, zou je bijna mn brevet afnemen af en toe :D
    soms echt lompe fouten..

    Maar, puntje bij paaltje:
    als je het maar naar je zin hebt
    want dat is zowieso het doel.
     
    Berto vindt dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als iemand veel stress heeft (examenangst) dan kan je het ook doen zoals wij wel eens deden.
    Je gaat met de instructeur zogenaamd oefenen.
    2 examinatoren hadden we dan al ingelicht en zaten op het terrasje aan een colaatje.
    De instructeur gaf alleen de figuren op en verder niets, geen aanwijzingen.
    Als de leerling dat 2x goed gedaan had kreeg hij zijn brevet, dus brevet afgenomen zonder dat hij dat wist.
    En wat betreft stress op een vliegdag, je bent volgens mij niet verplicht aan vliegdagen mee te doen.
    Zelf deed ik wel regelmatig demo's, gewoon omdat ik nooit stress heb.
    Maar de stress kan ook liggen omdat iemand er niet tegen kan dat er iemand op zijn vingers kijkt, en als er dan, zoals ik ooit een show gevlogen heb in Duitsland een mannetje of 5000 alleen naar jou staan te kijken, van start tot landing, dan kan dat niet fijn zijn.

    Als zoals bij Erik, de instructeur zegt dat ie klaar is voor brevet, dan mag je aannemen dat ie dat is.
    Vaak beinvloeden instructeurs het niveau van de club, dus als de instructeur zegt dat het goed is dan zullen de examinatoren ongeveer op dat niveau beoordelen.
    En zoals eerder gezegd.
    Het is geen kunstvlucht.
    Veiligheid, dus net als bij rijles overdreven in je spiegels kijken, dus nu ook overdreven veilig met je kist omgaan.
    Start, Landing, Noodlanding, Man op het veld! dat soort dingen roepen zodat je zogenaamd maar veilig bezig bent.
    Ohh en blijf alsjeblieft landing, noodlanding en man op het veld roepen, ook al sta je alleen op het veld, leer dat aan!
    Het is wel zo fijn dat je als andere vlieger weet wat er op het veld gebeurd.

    GJ
     
  18. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Interresant concept, dat roep voor mij de vraag op "is het correct om (alle) stress weg te nemen, of moet iemand onder stress kunnen presteren"?

    Ik snap heel goed dat stress tot verminderde prestaties kan leiden, maar moet je daar niet mee om kunnen gaan?
    Stress in de auto kan spontaan gebeuren, daar vraag je niet om dat zoek je niet op, een overstekend dier heb je niet in de hand, wil je dan dat degen met het rijbewijs tegen die stress kan en correct reageert, of gewoon maar het stuur los laat en niets meer doet (stress reactie, alle actie stopt).

    Met vliegen net zo, stress kan opeens komen, een defect aan het toesten, plotselinge wind, een allarm piepertje op de zender, een hond die tegen je op springt (ja gebeurt), wil je dan iemend die het juiste doet met zijn toestel, of iemand die hem dan direct kwijt is?

    Ik heb het antwoord niet, zal ook niet zeggen wat goed of slecht is, maar met enige mate van stress moeten we wel om kunnen gaan, anders is dammen een handigere sport denk ik.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn mening is, het is een hobby.
    Als iemand echt stress heeft als zijn model de lucht ingaat dan zal hij modelvliegen niet leuk vinden.
    Maar sommigen hebben waarschijnlijk aangeleerde stress voor examens, als het echt op dat moment moet.
    Dat kan je dan oplossen door geen extra stress te creëren maar gewoon net te doen of het een normale dag is.
    En in de lessen voor het examen is er vast wel een stressmoment geweest en daar heeft hij dan ook mee om moeten gaan.
    Ander voorbeeld, een licht autistisch persoon, hoe neem je daar dan examen bij af?
    Dat moet ook allemaal relaxt en in zijn wereldje.
    Of moeten die dan maar gewoon thuis blijven en een andere hobby gaan zoeken, terwijl ze misschien heel goed kunnen vliegen?

    Een hobby moet leuk en voor iedereen toegankelijk zijn.
    Iedereen heeft als ie aan het vliegen is wel eens iets van, oeps, dat ging net goed.
    Of... dat ging net niet goed.
    Een kist beheerst laten crashen is ook veiligheid, als er een vleugel breekt en je hem nog ergens de grond in kan knallen zonder gevaar voor mens en dier dan is dat ook OK.

    Sommige clubs willen nou eenmaal dat brevetje zien, nou, als iemand veilig met zijn spullen omgaat dan moet dat ook met niet te veel moeite gegeven worden.
    Dat maakt het relaxt.
    Je kan het ook anders aanpakken, als een drill instructor eisen dan iemand echt alles perfect doet en alles volgens een vast stramien moet gebeuren.
    Dan kan ik je verzekeren dat het een heel naar clubje word en nieuwe leden gillend wegrennen.

    GJ
     
    Berto vindt dit leuk.
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Ook ik heb die manier wel eens toegepast, zowel als instructeur met een leerling en als examinator zijnde.

    Als je ziet dat hij het gewoon kan en het goed gaat, dan kan het soms wel eens gebeuren dat wanneer er examen gevlogen moet worden de knikkende knieën ontstaan en hij er niks van bakt.
    Moet je zo iemand dan daar altijd tegen op laten zien?

    Ik denk van niet, zoals ook al eerder aangegeven leer je pas vliegen als je het veel doet en na je brevet kan je zelfstandig veel doen.
    Net als bij autorijden, je hebt aangetoond dat je veilig kan rijden, daarna leer je pas echt rijden (sommigen nooit eigenlijk). En bij autorijden gooien ze ook niet ineens een konijn voor je om te kijken hoe je reageert.
    Dus dat is altijd afwachten wat ze dan doen.

    En da`s met het modelvliegen net zo, je leidt ze op tot ze veilig een model kunnen besturen en dan mogen ze zelf de ervaring erbij vliegen.
    Wat ze dan doen als er iets onverwachts gebeurt? God knows, maar dat weet je nooit, een ervaren rot heb ik ook wel eens gekke dingen zien doen in onverwachte momenten.
     

Deel Deze Pagina