Vraag over naderingsschakelaar

Is op zich een goed idee om er eerst één te kopen :D....

Ik heb weinig ervaring met kopen via e-bay en wachten op de post.... Dus ik hoopte stiekum op een nederlands adres om die boel te kopen.... (wil het eigenlijk ook liefst gisteren hebben vanwege beetje tijdsdruk).

Ik zit nog met best wel wat vragen, domweg, omdat ik weliswaar nu het hele electronische plaatje wel voor ogen heb (duurt effe, maar dan snap ik het ook écht :rolleyes:), maar ik ben nog wat onzeker over hoe gevoelig zo'n spoeltje kan zijn: een gat boren in het carter van een tweetakt is niet direct het meest logische om te doen, en ik hoop dus stiekum dat die sensor in staat is het staal door het aluminium (desnoods dunner gemaakt) heen te detecteren. Zo niet, dan moet ik namelijk nieuwe carterdeksels maken waar de spoeltjes in geïntegreerd moeten worden.

Groet, Bert

Ik zal een stuk alu van 1 a 2mm voor de sensor plaatsen en er een M4 (?) boutje achter langs halen.
Naar ik aanneem zal de krukpen niet veel dikker zijn van de motor ?

Ik heb de spullen niet in huis om je van dienst te kunnen zijn.
Het makkelijkste zou zijn als je in de plaatselijke electronicazaak iemand kan vinden die printjes voor je maakt.

Ik schat dat het achterdeksel inderdaad ongeveer 2 mm dik is, en ik meen dat de krukpen 6 of 7 mm doorsnee is, en op een paar tiende langs dat achterdeksel beweegt.

Iemand die printjes kan maken, hebben we al opgespoord, en ik neem aan dat de onderdelen allemaal (het IC ook?) bij Conrad te krijgen zijn....
Electronica zaken zijn er helaas niet zo heel veel meer hier in de buurt....

Als ik me niet vergis, stond er op jouw website een afbeelding van de printsporen, toch?

Dan zou het moeten lukken als ik het laatste schema als onderdelenlijst gebruiken kan...

Groet, Bert

Op mijn print zitten teveel printsporen omdat deze opstelling voor een dynobank is gemaakt.
Q2 en P2 heb je helemaal niet nodig, dus de print kan veel kleiner worden.

Ik kan je onderdelenlijst op jouw site niet zien, maar dat kan aan mijn browser liggen, want volgens mij opent hij die site niet goed. Check ik effe bij mijn makker-in-het-kwaad....

Kon je een boutje detecteren door 2 mm aluminium heen trouwens? of was je daar nog niet aan toe gekomen?

Groet, Bert

:oops:

Sorry... geduld is niet mijn sterkste punt, en ik moet over twee weken weer naar zee.... had het graag voor die tijd werkend gehad....
En dan draaf ik wel eens door....

Groet, Bert

Met de huidige sensor, is ingegoten ivm kans op mechanische schade aan de sensor, wil het niet lukken.
Ik kan niet scherp genoeg het verschil tussen alu en staal instellen.
De sensor moet om het in lekentaal te zeggen, minder gevoeliger worden voor "metaal".
Helaas ziet deze sensor ook een schroefje van 1,5mm op de werkbank liggen, dus zeker een plaat alu van 2mm.
Je zult dus wat meer geduld moeten opbrengen, mijn maat heeft er waarschijnlijk nog één die niet ingegoten is in de dynobank zitten.
Ik zal deze dan uitwisselen en wat componenten aanpassen, maar dat neemt wat tijd.

Bedoel je ingegoten in een blok kunsthars of zo? Beïnvloed dat de gevoeligheid? Goed om te weten....

Groet, Bert

Ondertussen vinden we na wat zoeken bij wijze van spreken tientallen van deze detectors, allemaal met hetzelfde schema en hetzelfde IC.

Dat moet dus gewoon goed zitten.

Één ding kan ik eigenlijk niet vinden: De spoeltjes zijn te krijgen als een "weerstandje" (qua uiterlijk) en als een klein busje.

Wat is het practische verschil tussen die twee (en dan bedoel ik: is de ene gevoelig in alle richtingen en de andere alleen bij de "tip" of zoiets?)

Want zoals het nu is, weet ik gewoon niet welke van de twee ik kiezen moet.

Overigens schijn je het ding al te kunnen bouwen voor in totaal 5 Euro aan onderdelen of zo, mogelijk dat we die gok maar eens gaan wagen.

Groet, Bert

EDIT: gaan we naar de electronica boer, komen we er achter dat dit IC niet meer te verkrijgen is, en helaas: geen vervanger.... :( :( :( :(

Laatst bewerkt:
EDIT: gaan we naar de electronica boer, komen we er achter dat dit IC niet meer te verkrijgen is, en helaas: geen vervanger.... :( :( :( :(

TDA0161FPT of TDE0160FP zelf maar kijken of het inderdaad een vervanger is, info komt via:

TDA0161 Stock and Price by Distributor | FindChips.com

uit op:

Buy Proximity Sensor ICs Proximity Detector TDA0161DP STMicroelectronics TDA0161DP online from RS for next day delivery.

klik op "vergelijkbare producten"

scroll dan naar beneden tot "Proximity Detector"

Thanks Harm,

Lijkt er op dat hetzelfde IC maar dan met SMD voetjes, TDA0161FPT, nog wel leverbaar is. Voor ons een hoop lastiger solderen (wij doen dit feitelijk nooit.... :( )

Wel raar dat de electronica boer dan niet met deze info komt....

Groet, Bert

Misschien zijn er normale IC's ook nog wel te vinden, maar dit kwam ik als eerste tegen.

En wat info van winkeliers betreft. . . .
Als ze zuinig op hun klanten zijn doen ze veel en anders krijg je een antwoord als "geen vervanger !"

De 160 is een iets andere IC met meer pootjes en andere instellingen, helaas ook een ander electronisch aansluitschema.

Moeten we ons daar ook weer in gaan verdiepen en dat kost allemaal weer te veel tijd....

Wat "zuinig op klanten" betreft: tot nog toe één leverancier die gelijk er achter aan gaat, en dat is een flipperkasten-bedrijf (die dingen zitten tjokvol met naderingssensors), de overigen, electronica zaken dus, leek het geen moer te interesseren....

Helaas :(

En voor mij (ons) is de pest dat we totaal niet thuis zijn in electronica (genoeg begrip om het te snappen als het uitgelegd wordt, maar te weinig feitelijke kennis om te kunnen vinden wat we zoeken)

Groet, Bert

Tsja.... er zit wel wat druk achter:

Het gaat om drie les-heli's met electronische ontsteking. Die moeten blijven draaien, en dat doen ze nu te vaak niet.... :(
De ontstekingssetjes werken prima, en de bijgeleverde Hall-sensoren ook.
Het probleem is dat we de bevestigingen van de magneetjes zelf uit moeten vogelen, en het is behoorlijk lastig om dat mechanisch betrouwbaar te krijgen in een heli.

In een vliegtuig geen enkel probleem overigens, dus nu moet niemand gaan denken dat die ontstekingen niet goed zouden zijn.
Maar in een heli is vanwege het ontbreken van een prop-meenemer die timing een lastige zaak....

Groet, Bert

In de comments van de eerste link lees ik dat die CS209a óók al niet meer leverbaar is.... :(

Wat is er toch aan de hand met de IC-industrie????

Ik snap het niet, want de wereld is vergeven van de proximity-sensors, zou je zeggen....

Groet, Bert

Back