vraag over ontvanger en ontvangeraccu

Hallo, misschien een stomme vraag maar ik stel hem toch maar.
Ik heb een zwever gekocht. Normaal vlieg ik heli. Daar verbruik ik per vlucht van pak 'm beet 12 minuten rond de 300-350 mAh van de ontvangeraccu.
Hoeveel verbruik je met een zwever (geen speedkist) ? Ik heb nu een 1000mAh accu voor in de zwever. Hoe lang vlieg je ermee incl. veiligheidsmarge en uitgaande van rustige vliegstijl.
Ik heb 5 servo's die ik inbouw, 2x HS80 (rol), 2x FS 500 MG (hoogte/richting) en HS85BB op de doorlopende "wolbklap"
Spanw = 2,25m (duidelijk kleiner dan de 3m waar ik aanvankelijk naar op zoek was) en het gewicht zal vliegklaar rond de 1600 gr. liggen.

Ik heb een AXI2820/10 voor in te bouwen met een 11x6 prop en een Jeti Advance 40 opto plus regelaar.
Iemand een idee hoeveel A dat trekt ?

En tot slot: ik heb een kleine pcm ontvanger, graupner SMC 14. Weet iemand of deze de volle reikwijdte heeft ondaks het kleine formaat ? Ik heb ook een MPX DS IPD ontvanger liggen, zou ik die beter inbouwen ?

Zo, nu ga ik weer verder in "das Thermikbuch fur Modellflieger", erg leuk en leerzaam

Met een 1000mAh pack zul je het zweven eerder beu zijn dan dat de accu leeg zal zijn.

Een setup in een rustige zwever trekt rond de 300mAh schat ik dus kun je met een volle pack zeker drie uur zweven.

Die SMC14 is volgens mij een full range ontvanger ondanks zijn kleine afmeting.

Stevo

Er is maar EEN goede oplossing:
Laad de accu ramvol en maak een of meerdere vluchten, hou de vliegminuten goed bij.
Daarna weer volladen en kijken wat er in gaat...deel dat op de accu capaciteit en dat wordt dan je vliegduur, met een marge natuurlijk!
Het hangt sterk af wat je vliegt, doe je veel aerobatics, met hoge snelheid en veel grote roeruitslagen, dan zal het sneller gedaan zijn als een beetje ronddweilen in de thermiek met kleine stuurbewegingen.

Onze grotere zwevers vliegen we allemaal met twee accu's en een accuweiche, dan kun je de hele dag zweven. Maar langer als een uur vlieg ik toch niet, dan is het leuk geweest.
Hangvliegen kan ik wel langer volhouden, mijn record was 2,5 uur, al lopend langs de duinen op Ameland, van Hollum naar Nes, een afstand van 10 km! Was zelf redelijk afgeknoedeld toen, maar de 600 Mah accu (met 2 aileron en een HR servo) was nog steeds niet leeg..

Zo'n regelaar heeft toch een spanningsbewaking?

De mijne laat de prop gewoon stoppen terwijl de servo's nog gewoon werken.
Je kunt dan nog wel voorzichtig half gas geven, maar volgas gaat ie gewoon stoppen.

Da's uitermatig handig, je weet precies wanneer de accu's leeg zijn en toch kun je
nog goed landen omdat je nog wel een beetje "gas" kunt geven.

Met zwevers is het moeilijk te zeggen hoe lang, ligt helemaal aan de dag, als je geluk
hebt ga je 1 keer omhoog, omdaar lang te vertoeven, met alleen tikjes aan de roeren.

Bij ons zitten we zelfs soms op campingstoelen in de schaduw, rugleuning tikje achter
over.....

Dus kijk nog even in de gebruiksaanwijzing van de regelaar, dan gebeuren er geen rare
dingen.

Johan

Hallo
Johan: de regelaar is met OPTO geen BEC dus een aparte ontvangeraccu voor de motor en de ontvanger.
Dus 4 NiMh 1000mAh voor de ontvanger/servo en 3 lipo's 2200 mAh voor de motor.
Dus de motor wordt wel teruggeregeld ivm de Lipo's maar dat staat los van het sap voor de ontvanger.

Richard: Klopt, dat is de manier. Zo bepaal ik het ook bij de heli maar ik wilde nu graag een indicatie aangezien ik geen idee had hoeveel zo'n zwever verbruikt. Maar met die 1000 mAh kan ik dus waarschijnlijk rustig een uur zweven. Ik zie/meet dan wel hoever dat opgerekt kan worden.
Als ik het heliverbruik aanhoud zou ik na een half uur moetenlanden.

Stivo: OK, de graupnerontvanger is kleiner en lichter dan de MPX DS IPD en qua reikwijdte dus geen probleem.

Allen : Bedankt voor jullie reactie

Back