Vraag over opschalen vliegtuig

Discussie in 'MBF Labs' gestart door Alex Talsma, 15 apr 2012.

  1. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    610
    Locatie:
    Leeuwarden
    een paar jaar terug heb ik met veel plezier dit vliegtuig gebouwd:

    www.foamfly.com/Plans/Frog_Instructions.PDF

    Nu wil ik het graag opschalen met 100%. Kan ik alles gewoon verdubbelen, of werkt dat zo niet? Ik kan me herinneren dat Ron van Sommeren hier eens uitleg over heeft gegeven. Ron (en anderen) kom er maar in ;-)
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Qua performance zal ik maar geen uitspraken doen anders dan: houdt hem licht!

    De spanwijdte gaat van 84 naar 168 cm. Ik denk dat het verstandig is om het middendeel van de vleugel te voorzien van een koolstof buis (tussen boven en onderkant profiel).
    Wellicht nog wat extra versteviging waar de vleugel aan de romp wordt bevestigd.

    Dirk.
     
  3. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Bij opschalen wordt alles groter en dus ook bijvoorbeeld de afstand tussen de spanten (romp/vleugel), terwijl het materiaal hetzelfde blijft. er is dus naar verhouding minder ondersteuning door spantjes. Het lijkt me logisch daarom extra spanten toe te voegen en deze opnieuw te verdelen.
     
  4. PetrolHead

    PetrolHead

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    242
    1m68 is een vrij grote spanwijdte voor dit materiaal, en de vraag is ook hoe goed dat profiel dan nog gaat werken.

    Ik zou mij dan eerder richten op het behouden van 'het basisidee' van het toestel, dus de uiterlijke vorm, en de rest naar eigen inzicht nieuw maken. Dit ipv. het bestaande ontwerp 100% opschalen.
     
  5. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    610
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank voor jullie reacties. Ik heb inmiddels besloten om het basisidee inderdaad aan te houden, maar voor nieuwe verhoudingen en andere materialen te kiezen. Al met al is het een heel ander toestel geworden ;-). Ik hoop het binnen een paar weken te "maidenen".
     
  6. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    bouwverslag? :)...
     
  7. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    610
    Locatie:
    Leeuwarden
    Wie weet in de toekomst...
     

Deel Deze Pagina