Vraag over pitch van de staartrotor

Hoi,

Ik heb mijn eerste heli aangeschaft en gevlogen. Een HK-450TT PRO V2 FBL 3D. Vliegt naar mijn idee prima, maar ik ben echt een rookie.

Ik zie toch iets wat volgens mij niet lijkt te kloppen. De maximale uitslag van de staartrotor is naar links compleet anders dan naar rechts. Zie foto's:

DSCN1804.JPG

DSCN1805.JPG

Ik snap dat de torque van de hoofdrotor gecompenseerd moet worden, maar het lijkt wel of de kant met de minste uitslag dat moet doen. Die compensatie gaat toch altijd tegen het draaien van de rotor in?

De hoofdrotor draait (van bovenaf gezien) met de klok mee en bij de staartrotor gaat het blad wat naar de cockpit wijst omhoog. Zoals het hoort dacht ik.

Kan iemand mij gerust stellen dat het wel klopt allemaal?

Thanks!
André

Ik weet helaas (nog) niet heel veel van heli's.. Maarr ik denk dat het goed is een foto erbij te plaatsen van de staart-servo (in neutrale stand).. Wellicht is daar iets loos..

Ik weet helaas (nog) niet heel veel van heli's.. Maarr ik denk dat het goed is een foto erbij te plaatsen van de staart-servo (in neutrale stand).. Wellicht is daar iets loos..

De maximale uitslag wordt niet belemmerd door de servo maar door de constructie. De servo maakt amper een hoek van 45 graden.

O.k.. de servo-arm staat dus neutraal in een hoek van 90 graden van de stuur-stang?

Hoe vloog de heli eigelijk qua jaw?

Je moet de grips even flippen, omdraaien van trailing edge naar leading edge, standaard heb je heel veel uitslag met torque mee en heel weinig tegen torque in, heb je niet zo veel aan zoals je zelf ook al opgemerkt hebt. Draai je je grips om dan is het omgekeerd en heb je genoeg pitch tegen torque in om fatsoenlijk te sturen en op 90° arm is de pitch ongeveer 4° tegen torque in. Kijk even op helifreak bij de bouwvideo van de Trex 450 pro v1 en scroll naar beneden tot je het filmpje van finless bob ziet over het flippen van de grips. Zit in het finless bob tech room setup 101 dacht ik.

Laatst bewerkt:
bovenstaande kan ik beamen..

heb trouwens jaren rondgevlogen op de standaard manier trouwens. Zolang je maar niet al te absurd hard aan de sticks trekt, komt dat nog steeds goed.
na de gripflip gaat het een stuk beter.

veel technisch werk is het trouwens niet.
letterlijk ff linkje los, omdraaien, en aan de andere kant weer vastzetten.

Servo-armpje haaks op 90 graden ,stuurstang lengte zodanig langer of korter maken dat het armpje op de staart ook op 90 graden staat.

En opnieuw je travel-limiet controleren en vastleggen in de gyro.
En de vorige tip is ook hèèl belangrijk!!!(Chopstick)

Je zal het maar vergeten als beginnend piloot!!

Mvg. Richard

Je moet de grips even flippen, omdraaien van trailing edge naar leading edge, standaard heb je heel veel uitslag met torque mee en heel weinig tegen torque in, heb je niet zo veel aan zoals je zelf ook al opgemerkt hebt. Draai je je grips om dan is het omgekeerd en heb je genoeg pitch tegen torque in om fatsoenlijk te sturen en op 90° arm is de pitch ongeveer 4° tegen torque in. Kijk even op helifreak bij de bouwvideo van de Trex 450 pro v1 en scroll naar beneden tot je het filmpje van finless bob ziet over het flippen van de grips. Zit in het finless bob tech room setup 101 dacht ik.

Dat lijkt mij ook de enige oplossing. Dit is niet op te lossen met stuurstangetjes etc.
Wel even de boel reversen.
Bedankt voor de tip.

Zojuist even de grips omgedraaid. De props andersom gemonteerd en de gyro en zender ge-reversed.

Nu klopt alles. Met het bewegende deel precies in het midden is er precies genoeg tegen-torque om bij rate mode zonder iets bij te sturen de staat stil te houden.

Even professorisch getest :rolleyes:

DSCN1807.JPG

Bij volle stick uitslag naar links en rechts draait de heli ongeveer met dezelfde snelheid om z'n as. Dat was hier voor totaal niet het geval. Foei Hobbyking!

Bedankt voor jullie hulp. Dat was zeer welkom!

Mooi man, succes en veel vlieg plezier ermee!

Edit: Align heeft hetzelfde euvel hoor, daar ken ik het van.. Hobbyking zal het wel 1:1 zo overgenomen hebben denk ik.

Back