Vraag over rollen van de duikboot

• Topicstarter Topicstarter tomviguurs
  • Startdatum Startdatum
T

tomviguurs

Guest
Hallo mede vaarders,

Nu dat mijn duikboot na veel uittrimmen goed is, heb ik een probleem met het rollen van de duikboot, oftewel scheef liggen.

In principe ligt de boot wanneer ik hem in het water leg goed recht.

Zie hieronder de door mij een afbeelding (hij is niet al te mooi maar goed) waarbij de waterlijn te zien is.

De zwarte stipjes stellen de gaten voor die aan de zijkant van de boot gefreesd zijn en het blauw is de waterlijn.

boot1.jpg

Nu heb ik dus het probleem dat als ik opduik de duikboot heel even scheef trekt en ik weet eigenlijk niet waarom. Ik heb een vermoeden, daarom de afbeelding hieronder. Ik denk namelijk dat op een gegeven moment water tussen het WTC en de bovenkant van de boot blijft zitten waardoor het water als 'gewicht' even telt en de duikboot scheef hangt. Na een paar seconden loopt het water weer uit de boot en staat de boot weer recht. Vreemd dus...

Wellicht is het dit probleem maar misschien hebben jullie andere ideeen of suggesties om dit probleem op te lossen.

boot2.jpg

Beste Tom,

Jij bent naar ik meen te herinneren bezig met de U177. Het rollen van de boot is een duidelijk Engell-U177 probleem waar niet alleen jij maar ook Ron, Mart en ikzelf veel last van hebben gehad.

Kijk dit oude draadje bovendek-u177-8 er nog maar eens op na. Het probleem (en de oplossing) wordt hierin besproken.

P.S. troost je als je de Engell handleidinh 100% volgt dan ziet je boot er alsnog zo uit:

PICT1811.jpg

M.v.g.

Mathijs

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

ook een robbe probleem
de u46 heeft hetzelfde probleem
ergens blijft water plakken en dan opeens lost het en wiebelt de boot eventjes als hij boven komt
oplossing voor het robbe probleem
nog niet gevonden en er gewoon mee leven
groeten raf

Raf,

Met de U177 is het probleem niet zozeer het aan de oppervlakte "kleven" maar is het probleem dat het zwaartepunt te hoog in de boot ligt.

Het is op te lossen door meer lood onderin de kiel te proppen. Hierdoor komt de boot dan weer ver onder de waterlijn te liggen. Dit is alleen op te lossen door schuim, net onder de waterlijn aan te brengen, waardoor hoog in de boot weer meer drijfvermogen ontstaat.

M.v.g.

Mathijs

hallo mathijs

de u2540 van mij heeft heeft hetzelfde probleem
dus dat is ook zo opgelost met bouwschuim tussen de twee rompen
alles boven de waterlijn geeft bij het duiken stabiliteit
en ballast in de kiel geeft bovenwater stabiliteit

groetjes raf

Back